Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektrokolo může být nebezpečné. Je totiž moc rychlé a tiché

Elektrokola jsou stále oblíbenější, jejich majitelů přibývá. Mohou jim být ale nebezpečná. Další účastníci silničního provozu totiž nejsou na nezvykle rychlá kola zvyklí. Dekra, německá společnost, která ze zabývá crashtesty aut a bezpečností provozu, varuje: jezdci na elektrokolech jsou v ohrožení.

Crashtest elektrokolo vs. auto | foto: DEKRA

"Jízdní kolo s mladíkem za řídítky rychle vyjíždí z vedlejší silnice, nákladní tatra jedoucí po hlavní brzdí a její řidič troubí. Kolo se řítí dál, kličkuje mezi kolonou aut, přibrzdí a rychle zase nabírá rychlost," popisuje, co viděl na vlastní oči, Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz. "Ve zpětném zrcátku se objevuje druhý rychlý bicykl, dochází mi, že si dva kluci na elektrokolech hrají na honěnou. V plném pražském provozu."

Nezvykle rychlá

Jsou praktická, rychlá, začínají být i levná, ale hlavně jsou tichá. Zdálo by se to jako výhoda, ale i kvůli tomu jsou elektrokola svým majitelům nebezpečná. Umí jezdit rychlostmi, kterými se v městském provozu pohybují skútraři. Jenže to od nich ostatní nečekají. Řidič auta je zvyklý, že než k němu cyklista na obyčejném kole dosupí, chvíli to trvá. Navíc není kolo, pomáhající jezdci předoucím elektromotorkem, slyšet tak, jako motorka.

Crashtest elektrokolo vs. auto

"Záludnost spočívá v tom, že jejich rychlost ostatní účastníci provozu podceňují," říká o elektrokolech Bettina Sinzigová ze švýcarské pobočky pojišťovny AXA Winterthur, kde se zabývá zkoumáním nehod.

AXA a Dekra tedy společně podnikly crash test, který simuloval situaci, kdy řidič zastaví auto a přehlédne rychle jedoucí elektrokolo. "Šofér otevře dveře a cyklista bez helmy do nich narazí," popisuje Buček.

Střet ve 40kilometrové rychlosti znamená pro elektrocyklistu těžká poranění hlavy a hrudníku. Jezdec naráží hlavou do rámu dveří a padá na nechráněná záda, navrch se ještě udeří hlavou o vozovku.

"Kdyby jelo kolo normální rychlostí, řidič by si ho stačil všimnout a dveře by zavřel. Anebo by se jízdní kolo autu vyhnulo," vysvětluje Jörg Ahlgrimm, šéf oddělení analýzy nehod ve společnosti Dekra.

Jezdci na kolech s elektromotorem, zvláště u těch, kde motorky pracují až do rychlosti 45 km/h, by podle organizátorů netradičního nárazového testu měli povinně nosit helmu.

Crashtest elektrokolo vs. auto
"V Evropské unii umírá každý rok několik tisíc cyklistů. Podle statistik z roku 2008 jich nejvíce přišlo o život v Polsku, kde za řídítky zahynulo 603 lidí," vypočítává Petr Buček z AutemBezpečně.cz. "V Česku předloni zahynulo na silnicích 93 cyklistů, například v Rakousku 62 a ve Švýcarsku ´jen´ 27 jezdců na kole."
Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...