Zhoršující se sociální situace se už promítla i do nejvyššího procenta exekucí v zemi. Přesto v regionu stále vyrůstají nové obchody. "V atriu našeho kina Luna teď buduje svoji menší prodejnu řetězec Tesco," říká například mluvčí Ostravy-Jihu Michal Kutty.
Developeři českým zákazníkům věříVýstavba obchodních center opět nabírá dech, roční přehledy nově otevřených nákupních ploch v Retail Info Plus. |
Kaufland chce ještě letos otevřít v kraji hned dvě nové prodejny. "Pracovat v nich bude přes 200 lidí. To je pro region s úbytkem pracovních míst jistě zajímavé a potřebné," míní mluvčí firmy Michael Šperl.
Vedle železniční zastávky Ostrava-střed vyrůstá pro změnu malá Karolina. "V objektu by mělo být deset menších prodejen typu trafiky, květinářství nebo třeba pekařství," uvedla mluvčí Moravské Ostravy a Přívozu Jana Pondělíčková.
Brněnský developer staví své minicentrum poblíž obřího obchodního centra Forum Nová Karolina, které je v provozu teprve rok a půl. Pravdou je, že projekt Nové Karoliny vznikl už před lety, ale jeho stavbu i rozjezd zpomalila krize. Ředitel centra Martin Kubík je přesto spokojený, protože tržby i počty návštěvníků plynule rostou.
"Pořád jsme v rozjezdu a své zákazníky teprve nabíráme. Ale návštěvnost už máme s čím srovnávat. V období od začátku dubna do konce srpna letos stoupla o 27 procent," říká Kubík.
Je si jistý, že zákazníků bude dál přibývat. Některé zláká příchod světových značek, které dříve v Ostravě nebyly. Jiné tamní restaurace nebo možnost trávení volného času. "Lidé si tu zvykli večeřet, koncem roku proto přibude další restaurace. A na naše kulturní a vzdělávací akce přijíždí stále častěji i návštěvníci z daleka," líčí Kubík.
Avion bude největší na Moravě
Na novinky i zábavu se snaží zákazníky lákat i druhé obří nákupní centrum v Ostravě - Avion Shopping Park. Firma Inter Ikea Centre teď bez ohledu na recesi investovala asi miliardu korun do modernizace a rozšíření středové části centra, která sloužila od prosince 2001.
"Avion byl největším nákupním centrem v našem kraji. S prodejní plochou sto deset tisíc metrů čtverečních teď ale bude největší na celé Moravě," říká ředitelka Avionu Kateřina Ježková s tím, že už ve čtvrtek se otevře šestadvacet nových obchodů.
Vyplatí se však takové investice, když kraj straší chudoba související s útlumem těžkého průmyslu? Odborníci se na to dívají různě. Shodují se ale, že i lidé bez práce musí jíst a oblékat se. Navíc s průměrnou mzdou patří Moravskoslezský kraj mezi ty lepší. A samotná Ostrava je magnetem i pro návštěvníky odjinud.
Ostravská socioložka Lenka Mynářová říká, že každé pracovní místo, které vzniká s otevřením nových obchodů, je důležité. Ale tvrdí, že víc než další obchody potřebuje region spíš pracovní příležitosti v průmyslu.
"Stát i obce by měly podporovat vznik těch firem, které využijí vědecko-výzkumný potenciál našich vysokých škol," míní.
Víc nákupních ploch má už jen Praha
Podle Pavla Krchňáka, analytika společnosti DTZ Czech Republic, bylo na konci srpna v Moravskoslezském kraji už přes 412 tisíc metrů čtverečních moderních nákupních ploch.
"Je to nejvíc ze všech krajů s výjimkou Prahy. V přepočtu na tisíc obyvatel je ale víc ploch v Libereckém a Plzeňském kraji," dodal Krchňák.
V samotné Ostravě připadá na tisíc obyvatel téměř 900 metrů čtverečních moderních nákupních ploch, což je víc než v Brně i Praze, ale méně než třeba v Olomouci či Liberci. Ale nejen proto mají šanci uspět v Ostravě obě obří centra navzdory horší ekonomické situaci.
"Velká centra totiž přitahují zákazníky i z přilehlých regionů včetně Polska a Slovenska," líčí Krchňák.
To si myslí i Jan Sucháček z katedry regionální a environmentální ekonomiky VŠB-TU. "Když Jan Světlík mluví o tom, že do Dolní oblasti Vítkovice budou jezdit lidé až ze vzdálenosti kolem sta kilometrů, což zahrnuje oblast s osmi miliony lidí, pak je mohou lákat i obří obchodní centra," míní a dodává, že Ostrava je plná paradoxů. Nevyvíjí se totiž evolučně, ale skokově.
I pro výstavbu dalších obchodů v kraji má vysvětlení. "Na první pohled je na tom region špatně: ubývá lidí i pracovních míst, mnozí jsou bez práce. Ale jíst musí všichni. A když vezmeme v úvahu průměrnou mzdu, jsme na tom lépe než jiné kraje. Takže kupní síla tu je. Ještě chybí unikátní centra pro volný čas," říká.