„Víte o tom, že jste se právě mohl stát snadnou obětí zlodějů?“ ptá se zaskočeného seniora policistka Vladimíra Šrýtrová. Muž se stěží zmůže na pokývání hlavou. Trošku se zastydí. Přiznává, že jednou již okraden byl.
„Tenkrát se ještě výplaty vyplácely do sáčku. V tramvaji jsem takhle přišel o 15 tisíc, dodnes nevím, kdo mi je vzal,“ přizná se muž.
Jak se nenechat okrást?
|
Lidí jako on jsou přitom v libereckém Albertu desítky. Cennosti mají v batozích přes rameno, tašky opřené v košících a peněženky třeba jen tak položené na nákupu. Kapsáři pak mají práci vlastně zadarmo. I proto se liberečtí policisté vydali na preventivní obhlídku supermarketů, kde lidi před chmatáky varovali.
Další z naivity usvědčená žena má kabelku na košíku a přitom zvesela vybírá z mražených kuřecích prsou. Ukrást jí kabelku i s důchodem by bylo snazší, než vzít dítěti lízátko. Policisté jí vysvětlují, že dělá chybu. Stejně jako ostatní, i ona to uznává. „Když já to má děsně těžký a peněženka se mi do náprsní kapsy nevejde,“ omlouvá své chování žena. Odměněna je informačním letákem, jak předejít okradení.
Jen v letošním roce bylo v Libereckém kraji nahlášeno 103 kapesních krádeží a 323 krádeží například z nákupního vozíku nebo auta. Jen 19 procent kapesních a 14 procent ostatních krádeží bylo objasněno. Z toho vyplývá, že z každých deseti krádeží ani ne dvě policisté uzavřou. Muži zákona navíc přiznávají, že jde jen o zlomek z těch, které lidé vůbec nenahlásí. A okradení si za to mohou vesměs sami, když se chovají neobezřetně. „Zejména ženy dělají největší chybu, že nosívají otevřené kabelky, kde jde vidět celý jejich obsah a peněženka je ke všemu na vrchu,“ popisuje nejčastější chybu Vladimíra Šrýtrová.
Nakupující přitom nejsou jediní, kdo je okrádán. Hotové nájezdy zlodějů zažívají o Vánocích samy supermarkety. Své o tom ví šéf ochranky Albertu Jiří.
„Není den, abych někoho nechytil při činu. Před chvílí jsem čapnul jednoho kluka, jak si strká pod bundu konzervu tuňáka Rio Mare,“ svěřuje se. Nejvíc se podle něj kradou dražší věci, čokolády a kosmetika. Někteří chmatáci jsou tak vykutálení, že přelepují čárové kódy dražších výrobků za levnější, které si přinášejí vystřižené z domova. Pokladní většinou nemá šanci si toho ve spěchu všimnout.