Postřik ulpí na padesátce tramvají. Jestli se tato dezinfekce osvědčí, přejde dopravní podnik i na flotilu svých autobusů.
Část tramvají prošla ošetřením v neděli. Speciální suspenze, která připomíná mlhu, pokryla vždy sedačku, stěny, strop, okna, palubní desku i madla. Po dvou hodinách mohla tramvaj vyjet.
„Chceme zlepšit pracovní podmínky našich řidičů. Je to pilotní projekt - jsme zatím prvním dopravním podnikem u nás, co látku v takovém rozsahu testuje. Výsledky se budou vyhodnocovat,“ uvedl provozně technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička.
Podnik mimo jiné doufá, že řidiči budou méně nemocní. Během dne se v kabině vystřídají třeba i tři. Při mimořádných událostech je to ale i pět řidičů.
Je to prevence pro řidiče, říká technický ředitel
„Řidič je jen člověk, často se stane, že přijde do práce nemocný. Pokud ale nakazí i kolegu a on musí zůstat doma, je to mimo jiné problém při plánování služeb. Bereme to jako takovou prevenci pro řidiče,“ doplnil Lavička.
Značný problém to představuje zejména v době šíření respiračních onemocnění. Ta právě běží. V uplynulém týdnu přibylo v kraji těchto nemocí o deset procent. Chřipek dokonce o víc než padesát procent.
Ošetření jedné kabiny vyjde podle Lavičky do tisíce korun. S tím, že by se Nanosterile použil na celé vozy, zatím dopravní podnik nepočítá. „Kabina zabírá zhruba jen jednu devítinu vozidla. Ošetření celých vozů by bylo značně nákladné.“
Ochrannou vrstvu tvoří nanočástice oxidu titaničitého, stříbra a další látky. Podle výrobce jsou schopny likvidovat bakterie, viry, plísně, prach, zápach a chemické látky uvolňované do prostředí.
Vrstvu aktivuje světlo
Vrstvu Nanosterile aktivuje dopad světla, především UV záření. Vznikne fotokatalytická reakce. „Díky obsahu nano částic oxidu titaničitého v prostředku dochází k oxidaci, ke vzniku volných radikálů a následné reakci s organickými látkami nebo s povrchy buněk mikroorganismů. To vede až k jejich destrukci, většinou na vodu a oxid uhličitý,“ popsal působení prostředku Jan Slavík.
Je součástí týmu zapojeného do projektu. Přítomné stříbro je naopak na světle nezávislé a na mikroorganismy účinkuje i ve tmě.
V kabině může být celé spektrum mikroorganismů. „Jsou hlavně na řídícím pultu, na ovládacích prvcích, na sedadle řidiče nebo na stěnách a oknech. Řadu mikroorganizmů pochopitelně obsahuje i ovzduší kabiny,“ vyjmenoval Slavík.
V rámci testování bude firma odebírat stěry a výsledky vyhodnotí. Přítomnost bakterií na povrchu se zjišťuje na základě bioluminiscenčního ATP testu. Je založený na měření množství ATP (adenosintrifosfátu), který je ve všech živých buňkách nebo jejích částech a v mikroorganismech.
Nástřik zkoušeli také v Jihoafrické republice
„Množství přítomného ATP je přímo úměrné množství mikrobiálního znečištění,“ uvedl Slavík. Testování přípravku už s úspěchem proběhlo například na Slovensku, v Německu, Maďarsku nebo v Jihoafrické republice.
To, jak dlouho nanesená látka působí, je různé. Záleží na povrchu, četnosti používání nebo způsobu čištění. „Mnohé povrchy jsou aktivní po dobu až dvou let, u některých povrchů jsme dostatečnou účinnost v reálných podmínkách zaznamenali po dobu několika měsíců. Po této době je potřebné nástřik obnovit,“ uzavřel Jan Slavík.