Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Architekti navrhli Liberci přehrady i Stínadla. Radní jsou skeptičtí

  9:32aktualizováno  9:32
Liberečtí architekti představili vizi, jak by mohl v budoucnu vypadat Liberec. Přesunuli by dopravní terminál, vystavěli minipřehrady na Nise a zrušili spalovnu v centru města. Studii si objednalo ještě vedení exprimátora Jana Korytáře a vyšla na více než šest set tisíc korun. Nynější radní považují projekt za zbytečný.

Pláž u krajského úřadu. Dnes tudy jezdí auta, v budoucnu by se tu mohli Liberečané rekreovat. | foto: Technická univerzita v Liberci, Fakulta umění a architektury

"Chtěli jsme vytvořit jakýsi alternativní návrh územního plánu," vysvětluje Korytář, proč město pod jeho vedením o vizi architektů stálo. Studie podle něj může naznačit směr, jakým by se měl Liberec v dalších letech vydat.

Více než padesátičlenný tým, do něhož vedle architektů patřili i ekonomové, sociologové či historici, doplnili také studenti fakulty architektury v Liberci a jejich belgičtí kolegové. Shodli se, že jedním z hlavních problémů Liberce je dopravní terminál v centru města.

"Autobusy i vlaky by měly být na jednom místě. Terminál bychom tak přesunuli na autobusové nádraží a propojili i s vlakovým. Tam se bude potkávat veškerá doprava, i ta městská a v dolním centru města zůstane jen pár zastávek. Navíc pak nebudou autobusy parkovat ve městě, ale v garážích," řekl vedoucí týmu Jiří Janďourek.

Tím, že by se cestující přesunuli na nádraží, odstranila by se i hranice mezi dolním centrem a místem za železniční tratí.

"Teď je město rozdělené, málokdy lidé zamíří za trať, pokud tam zrovna nemusí. Přitom je to strašná škoda, navíc tam bydlí skoro třetina obyvatel. A když by zmizel z centra města terminál a prodloužily se ulice, které jsou teď kvůli němu přerušené, město se samo propojí," přiblížil.

Spalovna by se podle architektů přestěhovala

Architekti také navrhují zavést městskou tramvaj do průmyslových zón a obě tak k sobě přiblížit a zároveň spojit i s centrem.

Do budoucna by mohla ze středu města zmizet i spalovna, která dnes vytváří neprůchodnou bariéru podél řeky Nisy.

"Nechceme ji samozřejmě nikam přesouvat teď, ale upozorňujeme na to, že některé provozy mají svou životnost a v případě spalovny je dobré uvažovat o novém zdroji na úplně jiném místě, třeba někde mezi Libercem a Jabloncem, aby energii mohla využívat obě města," podotkl Janďourek.

Liberec by podle nové vize měl být celkově přívětivější ke svým obyvatelům.
Liberec by podle nové vize měl být celkově přívětivější ke svým obyvatelům.
Liberec by podle nové vize měl být celkově přívětivější ke svým obyvatelům.

Společně s belgickými studenty se pustili i do míst kolem Papírového náměstí či řeky Nisy. Pokoušeli se najít optimální podobu, kterou náměstí dát. "To místo má zvláštní atmosféru, říká se mu liberecká Stínadla, je to uzavřená, zahuštěná síť kaváren a řemeslná čtvrť. A takový duch by se tam měl zachovat," podotkl architekt.

Macešsky se město chová i ke korytu řeky Nisy, která sice Libercem protéká, ale jakoby nebyla ani jeho součástí. "Chtěli bychom ji doplnit minipřehradami, rozšířit koryto a zpřístupnit lidem," poznamenal Janďourek.

Na uskutečnění návrhů nemáme, říká ekonomický náměstek

Čemu by se naopak měla vláda na radnici do budoucna vyhnout, to je zastavování středu města obchodními komplexy.

"Město má univerzitu, čisté prostředí, blízkost hor, to vše mu dává obrovský potenciál a ukazuje směr, jakým se rozvíjet. Jde jen o to najít odvahu," uzavřel architekt. V hlavním tvůrčím týmu byli kromě Janďourka i Zdeňka Němcová Zedníčková, Jiří Suchomel, Ivana Bendová, Jiří Klokočka, Radek Suchánek, Petr Smidek a Petr Janoš.

Nynější radní však návrhy označují za velikášské. "Jsou to sice pěkné návrhy, ale nenaplnitelné. Navíc nejsou absolutně ve finančních možnostech města minimálně v příštích padesáti letech," prohlásil ekonomický náměstek liberecké primátorky Jiří Šoc.

Alespoň některé návrhy nicméně mají šanci, že úplně nezapadnou. "Budeme se snažit co nejlépe těch nápadů využít, projekt nebyl levný a nechceme ho zahodit," poznamenal náměstek Jiří Rutkovský.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Provozovatelé druhého největšího větrného parku v zemi doufají, že už v říjnu...
Druhý největší větrný park se už tyčí u hranic, stavbu zpomalily bouřky

Obzor směrem k polským hranicím se proměnil. Nad Václavicemi už stojí všech třináct nových věží větrné elektrárny. Skončila hrubá stavba druhého největšího...  celý článek

Novoborský bar Pivní pomoc, kde se takzvaný mačetový útok v srpnu 2011 odehrál.
Šest let od mačetového útoku. Byl to křest ohněm, vzpomíná starosta

Před šesti lety se v baru v Novém Boru odehrál takzvaný mačetový útok. Událost se stala roznětkou rasových nepokojů na severu Čech a několika protiromských...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.