Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příliš drahé a ošklivé, kritizují architekti plány na autobusové nádraží

  10:30aktualizováno  10:30
Architekti z libereckého ateliéru Mjölk se pustili do kritiky jednoho z návrhů, jak by mohlo vypadat autobusové nádraží v Liberci. Na jeho přestavbu chce radnice vyčlenit zhruba sto šedesát milionů korun, z toho 130 milionů hodlá získat z evropské dotace.

Současná podoba libereckého nádraží neodpovídá evropským standardům. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Architekti se ale obávají, že peníze půjdou do projektu, který je příliš megalomanský a navíc se na jeho podobě nepodílí veřejnost.

„Zarazilo nás, když jsme viděli v novinách vizualizace. Ty obrázky byly opravdu děsivé, jak z devadesátých let. Báli jsme se, že město půjde zase stejnou cestou jako v minulosti a bude investovat peníze do veřejných prostor, aniž by ale znalo názor ostatních lidí a odborníků. Naštěstí jsme se dozvěděli, že na projekt ještě není ani studie a nově jsme byli i přizváni jako konzultanti k vypsání výběrového řízení,“ uvedl Jan Mach, architekt z ateliéru Mjölk.

Umělci současnou podobu autobusového nádraží kritizují. Tvrdí, že je zbytečně velké a pokud by mělo do budoucna projít modernizací, určitě postačí, když se jeho velikost zmenší na třetinu.

„Teď je autobusák srovnatelný s nádražím v Londýně, které obsluhuje půlku Evropy. Jenže funguje efektivně, tam přijede autobus, naplní se lidmi a zase odjede, nikde tam ty vozy nepostávají,“ upozornil Mach.

Podle něj má přitom poloha nádraží svou hodnotu. Leží na začátku Liberce, blízko vlakového nádraží. Dá se s ním pracovat jako s celým prostorem.

Kavárna i sportoviště

„Těch pozemků v centru už město moc nemá, proto by s nimi mělo šetřit. Místo megalomanského projektu navrhujeme ubrat stání pro autobusy, vybudovat na ušetřeném prostoru park nebo nějaké sportoviště a postavit menší, reprezentativní budovu, kde by si člověk mohl dát kafe a počkat na autobus. Hlavně, ať to nevypadá jako terminál na Fügnerově ulici. Ten je snad nejošklivějším místem v republice,“ doplnil architekt.

Liberečtí architekti patří mezi největší kritiky výstavby, která v krajské městě v minulosti probíhala. Už léta proto volají po tom, aby mělo město svého architekta. Zatím však zůstávají jejich prosby nevyslyšeny.

„Jediné, co na městě zavedli, je odbor městského architekta, to ale není to, co bychom chtěli. Nemá žádné pravomoce, nedělá koncepční práci, maximálně jen posuzuje nějaké projekty. Problém je, že radnice neumí komunikovat, neřeknou, usilujeme o dotaci, pojďme se pobavit o tom, co by mohlo na nádraží vzniknout. Místo toho vydají hnusný obrázek a k tomu dodatek, že to bude stát 160 milionů,“ upřesnil Mach.

Náměstek primátora Liberce Jan Korytář ale tvrdí, že magistrát chce na projektech s architekty spolupracovat a jít tak jinou cestou než předchozí vlády města. „Není to jen o tom utratit evropské peníze, ale chceme hledat nejlepší, nejefektivnější a architektonicky zajímavé řešení,“ sdělil náměstek.

Zmizí stavební buňky

Na autobusovém nádraží už dvě desetiletí straší ohyzdné stavební buňky, které suplují vstupní halu. To by se za přispění Evropské unie mohlo změnit.

„Radní už odhlasovali záměr modernizace nádraží a město teď vypíše výběrové řízení na projektanta,“ řekla nedávno mluvčí liberecké radnice Jana Kodymová. V návrhu se počítá s plochou 300 až 400 metrů čtverečných pro odbavování cestujících, odpočinkovou částí a restaurací.

„Bude tu rychlonabíjecí zařízení pro dva elektromobily a dobíjecí místo pro elektrokola, ale třeba i služebna městské policie,“ dodala mluvčí.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.