Podle auditu jsou smlouvy s firmou BusLine pro dopravní podnik nevýhodné. (ilustrační snímek)

Podle auditu jsou smlouvy s firmou BusLine pro dopravní podnik nevýhodné. (ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Kontrola v libereckém dopravním podniku odhalila nevýhodné smlouvy

  • 5
Až 300 milionů korun. Tak vysokou částku může zaplatit Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou společnosti BusLine. Jedná se o jedno z rizik, na které upozorňuje hloubková kontrola hospodaření dopravního podniku.

Společnost BDO Audit zároveň ve zprávě varuje i před jinými, pro dopravní podnik nevýhodnými smlouvami. Auditoři popisují několik smluv. Především základní smlouvu mezi dopravním podnikem a BusLine z roku 2009 a dodatek ke smlouvě o nájmu plničky stlačeného zemního plynu (CNG) z roku 2014.

Problematické smlouvy z minulosti dlouhodobě kritizuje Změna pro Liberec, která je dnes na liberecké radnici v koalici s ANO. Pokládá je za rizikové.

„Problematické smlouvy byly evidentně uzavřeny na politické zadání. Rozumný hospodář by něco podobného nepodepsal. Obě smlouvy jsou šité na míru předem vybrané firmě, aniž by byly zjištěny podmínky na trhu. Navíc jedna smlouva byla uzavřena na deset let a druhá dokonce na třicet, a to bez sjednané ceny a s rizikovými jednostrannými závazky,“ upozornil liberecký radní a člen představenstva dopravního podniku Josef Šedlbauer.

BusLine zajišťuje městskou dopravu v Jablonci nad Nisou a přibližně 40 procent autobusové dopravy v Liberci. Soukromý dopravce získal desetiletou zakázku v roce 2009 bez veřejné soutěže.

Auditoři poukazují na to, že se dopravní podnik zavázal hradit takzvaný přiměřený zisk. Ročně činí 25 až 30 milionů korun a za deset let se tedy vyšplhá až na 300 milionů korun. Audit hodnotí vzájemný vtah jako nevyrovnaný.

Pronájem na třicet let

„Zejména v důsledku konstrukce obchodního vztahu neměl být v této podobě vůbec uzavřen,“ stojí ve zkrácené verzi auditu, který je na webu Liberce.

„BusLine si zatím tyto peníze nenechal proplácet. Až do roku 2013 uzavíral dodatek ke smlouvě, podle nějž se výplata přiměřeného zisku odsouvá do roku 2019. Pakliže smlouva proběhne ke všeobecné spokojenosti, měl být prominut. Od roku 2014 ale dodatky nejsou. Je to riziko, které se ve smlouvě vůbec nemělo objevit,“ upozornil Josef Šedlbauer.

„Aktuálně se velmi intenzivně pracuje v součinnosti se společností BusLine na úpravě smluvního vztahu tak, aby se omezila veškerá rizika, která ze současného smluvního vztahu pro dopravní podnik vyplývají,“ odpověděl předseda představenstva dopravního podniku Pavel Šulc.

Audit poukazuje i na nebezpečí, které pro dopravní podnik vyplývá ze společného vlastnictví plnicí stanice CNG s firmou BusLine. Dopravní podnik stanici postavil a následně ji pronajal soukromé firmě na 30 let. Později se zavázal k minimálnímu odběru stlačeného zemního plynu na 12 let.

Je to předvolební agitace, říká šéf BusLinu

„Problematice kolem plnící stanice CNG věnujeme náležitou pozornost. Zpracováváme posudky a nadále se tímto budeme zabývat,“ doplnil Pavel Šulc.

„Smlouvy mezi BusLine a DPMLJ jsou standardními smlouvami, uzavřenými mezi dvěma rovnoprávnými subjekty. Takto jsou již od roku 2010 reálně plněny ke spokojenosti obou smluvních stran i cestující veřejnosti,“ reagoval ředitel společnosti BusLine Jakub Vyskočil. Vše pokládá za předvolební agitaci.

„Smlouvy byly za dobu jejich fungování vystaveny mnoha zkoumáním a trestním oznámením, včetně zkoumání ze strany ÚOHS. Stejně tak audit, který si nechal dopravní podnik na žádost Změny pro Liberec vypracovat v roce 2013 společností FSG Finaudit, nic nestandardního neshledal,“ dodal Vyskočil.

Ustanovení o minimálním odběru pokládá Vyskočil za běžné. „U všech plnicích stanic, kde žádáte slevu, se musíte logicky zavázat k odběru určitého množství za určité období,“ dodal.