Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci chtějí vrátit na tramvajové koleje historický Plecháč

  12:34aktualizováno  12:34
Členové libereckého Boveraclubu, kteří zachraňují historické tramvaje, si dali závazek: při příležitosti zahájení provozu na opravené trati mezi Libercem a Jabloncem příští rok v dubnu hodlají představit další zrenovované historické vozidlo. Je jím vlečný vůz z roku 1932, zvaný Plecháč.

Předseda Boveraclubu Tomáš Krebs u Plecháče. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Dubnový termín otevření trati si členové klubu k jeho veřejné premiéře nezvolili náhodou. „Ten vůz v soupravě společně s tramvají 6MT právě na oné lince po většinu svého života jezdil,“ řekl předseda Boveraclubu Tomáš Krebs.

„V této soupravě byl pro tuto linku typickým v padesátých a šedesátých letech minulého století.“

Na Plecháči už Boveraclub pracuje pět let. „První rok probíhaly práce pomalu, protože jsme ještě dokončovali renovaci historické tramvaje 6MT. Potom už to šlo rychleji,“ líčí místopředseda klubu Zdeněk Mazánek.

Vůz vyrobila ve dvaatřicátém roce vagonka barona Ringhoffera v Praze. V provozu byl nejdříve na dnes již zrušené trati Rychnov - Jablonec - Janov a posléze svojí službu ukončil v roce 1973 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

V devětasedmdesátém putoval do sbírek Technického muzea v Brně, odkud se zpět do Liberce vrátil po třiceti letech, v listopadu 2009.

Původní stav? Rezavé plechy, shnilá podlaha

„Byl v původním, a tedy dost špatném stavu. Rezavé plechy, shnilá podlaha. Bylo jej třeba kompletně rozebrat, vyrobit repliky zničených dílů a sestavit zase dohromady. Zhruba jen polovina součástí je původní a polovina nová. Skříň je originál, nově vyrobený je interiér, podlaha, sedačky,“ vypočítává Mazánek.

Boveraclubu už se podařilo na koleje vrátit slušnou řádku vozidel, například vůz číslo 78 Bovera z roku 1929 vyrobený pro Ústí nad Labem, který dal klubu jméno, nebo tramvaj číslo 117 typu 6MT z roku 1953 vyrobenou pro Jablonec nad Nisou.

Disponuje rovněž tramvajemi typů T2 a T3 z let 1961 a 1973, byť v modernizovaných verzích. Liberečtí nadšenci taktéž pečlivě opatrují kolejovou věžku, vyrobenou v Ringhofferových závodech před 115 lety.

Nedávno se podařil členům klubu úlovek vpravdě kuriózní: z druhé ruky zakoupili vozítko východoněmecké provenience Multicar 21, které před čtyřiceti lety pomáhalo při rekonstrukci tramvajové trati z Liberce do Jablonce.

„Po opravě karoserie se multikára stala dočasně exponátem v nově otevřeném Technickém muzeu Liberec, chceme ji ale upravit tak, aby po důkladnější omlazovací kúře mohla po kolejích opět jezdit,“ uzavřel Krebs.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Novoborský bar Pivní pomoc, kde se takzvaný mačetový útok v srpnu 2011 odehrál.
Šest let od mačetového útoku. Byl to křest ohněm, vzpomíná starosta

Před šesti lety se v baru v Novém Boru odehrál takzvaný mačetový útok. Událost se stala roznětkou rasových nepokojů na severu Čech a několika protiromských...  celý článek

Dům, ve kterém se incident odehrál.
Byly s ním jen problémy, říkají sousedé muže, který údajně zabil tchyni

Báli jsme se, že se něco stane, ale že to dojde až takhle daleko, to by si nikdo z nás nemyslel. Tak líčí vztahy v rodinném domě na okraji Liberce sousedé...  celý článek

Martina Rosenbergová
Bývalá primátorka Liberce opustila ČSSD, ve volbách povede ODA

Tři roky zastávala post primátorky Liberce za ČSSD, v loňském roce se však se sociální demokracií rozhádala. Nyní Martina Rosenbergová po jedenácti letech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.