Předseda Boveraclubu Tomáš Krebs u Plecháče.

Předseda Boveraclubu Tomáš Krebs u Plecháče. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nadšenci chtějí vrátit na tramvajové koleje historický Plecháč

  • 1
Členové libereckého Boveraclubu, kteří zachraňují historické tramvaje, si dali závazek: při příležitosti zahájení provozu na opravené trati mezi Libercem a Jabloncem příští rok v dubnu hodlají představit další zrenovované historické vozidlo. Je jím vlečný vůz z roku 1932, zvaný Plecháč.

Dubnový termín otevření trati si členové klubu k jeho veřejné premiéře nezvolili náhodou. „Ten vůz v soupravě společně s tramvají 6MT právě na oné lince po většinu svého života jezdil,“ řekl předseda Boveraclubu Tomáš Krebs.

„V této soupravě byl pro tuto linku typickým v padesátých a šedesátých letech minulého století.“

Na Plecháči už Boveraclub pracuje pět let. „První rok probíhaly práce pomalu, protože jsme ještě dokončovali renovaci historické tramvaje 6MT. Potom už to šlo rychleji,“ líčí místopředseda klubu Zdeněk Mazánek.

Vůz vyrobila ve dvaatřicátém roce vagonka barona Ringhoffera v Praze. V provozu byl nejdříve na dnes již zrušené trati Rychnov - Jablonec - Janov a posléze svojí službu ukončil v roce 1973 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

V devětasedmdesátém putoval do sbírek Technického muzea v Brně, odkud se zpět do Liberce vrátil po třiceti letech, v listopadu 2009.

Původní stav? Rezavé plechy, shnilá podlaha

„Byl v původním, a tedy dost špatném stavu. Rezavé plechy, shnilá podlaha. Bylo jej třeba kompletně rozebrat, vyrobit repliky zničených dílů a sestavit zase dohromady. Zhruba jen polovina součástí je původní a polovina nová. Skříň je originál, nově vyrobený je interiér, podlaha, sedačky,“ vypočítává Mazánek.

Boveraclubu už se podařilo na koleje vrátit slušnou řádku vozidel, například vůz číslo 78 Bovera z roku 1929 vyrobený pro Ústí nad Labem, který dal klubu jméno, nebo tramvaj číslo 117 typu 6MT z roku 1953 vyrobenou pro Jablonec nad Nisou.

Disponuje rovněž tramvajemi typů T2 a T3 z let 1961 a 1973, byť v modernizovaných verzích. Liberečtí nadšenci taktéž pečlivě opatrují kolejovou věžku, vyrobenou v Ringhofferových závodech před 115 lety.

Nedávno se podařil členům klubu úlovek vpravdě kuriózní: z druhé ruky zakoupili vozítko východoněmecké provenience Multicar 21, které před čtyřiceti lety pomáhalo při rekonstrukci tramvajové trati z Liberce do Jablonce.

„Po opravě karoserie se multikára stala dočasně exponátem v nově otevřeném Technickém muzeu Liberec, chceme ji ale upravit tak, aby po důkladnější omlazovací kúře mohla po kolejích opět jezdit,“ uzavřel Krebs.