Sídliště Žižkův Vrch v Jablonci nad Nisou.

Sídliště Žižkův Vrch v Jablonci nad Nisou. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Braňte se proti územnímu plánu, apelují na Jablonečany místní aktivisté

  • 3
Tomáš Törok obcházel sousedy ze Žižkova Vrchu a sbíral od nich korunu ke koruně, aby dal dohromady peníze na brožuru, kterou dostalo do schránky přes osm tisíc jabloneckých domácností. Občanská sdružení Žižkův Vrch a Srnčí Důl v ní rozebírají chystané dopravní a občanské stavby, které by poškodily přírodu.

„Informovanost, porozumění a aktivita všech je jediné, co může tyto záměry zvrátit,“ říká Török.

„Západní tangentu, jižní obchvat, přesun překladiště odpadu z Proseče do Zeleného Údolí nebo masivní zábory půdy pro novou bytovou výstavbu v Proseči, Lukášově a Kokoníně - nic z toho nepotřebujeme, ale bez volně přístupné přírody - bez té se neobejdeme,“ zdůrazňuje.

Török vtáhl do práce občanská sdružení, architekty, právníky i obec Novou Ves nad Nisou. Ta na publikaci přidala sedm tisíc korun. Lidé ze Žižkova Vrchu mezi sebou vybrali dvojnásobek. Před vydáním četlo a korigovalo brožuru asi 20 lidí, sběr podkladů trval téměř dva roky.

„Nové zastupitelstvo by mělo na konci roku schvalovat návrh územního plánu, zatímco dosud jsme věděli, co od koho můžeme čekat, teď tam zasednou noví lidé, a to je velká neznámá,“ upozorňuje místní podnikatel Jan Vokurka.

Počet obyvatel Jablonce stagnuje

Vedle argumentů popisuje kolektivní dílo i alternativní cesty, které myslí na životní prostředí. Navíc jsou i levnější než extrémně a provozně náročné dopravní stavby, v případě jižního obchvatu se dvěma tunely, v případě západní tangenty s víc než půlkilometrovým mostem.

Podle architektů jsou nebezpečné i zbytečné plány na rozvoj a rozvolnění zástavby do okrajových lokalit. Mají jít na úkor skoro třetiny luk a lesů.

Počet obyvatel Jablonce přitom stagnuje a na trhu je přebytek nových a starých bytů a domů k bydlení nebo podnikání.

Varují, že nejen, že by Jablonec přišel o krásnou krajinu, ale do nových míst by se musela vybudovat infrastruktura a silnice. Lidé by se pak neobešli bez aut a znehodnotila by se tím cena jejich nemovitostí.

„Chceme, aby všichni měli argumenty pro připomínkování návrhu územního plánu,“ shrnuje Török. Pokud se do něj dostanou i nesmyslné projekty, bude se sdružení bránit právní cestou.

Čtete rádi iDNES.cz? Podpořte nás svým hlasem v anketě Křišťálová lupa.