Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Do singltreku v Jizerských horách přitečou desítky milionů korun

  • 10
Bikery i rodinami s dětmi stále oblíbenější Česko-polský singltrek pod Smrkem v Jizerských horách se rozroste. Nabídne nové stezky pro terénní cyklisty a větší zázemí. Ve Świeradówě-Zdróji vybudují polští partneři projektu nové nástupní místo s komplexem služeb.

Další stezky propojí Hejnický hřeben s Bikecentrem v Lázních Libverda. Nové nástupní místo vznikne na polské straně Jizerských hor mezi okruhy na Zaječníku a Nad Čerňavou, kde je napojení na českou stranu Singltreku pod Smrkem. Poláci nové nástupní místo nazývají TEWA.

„Cyklistické centrum Single-Track za milion eur se začne stavět ještě letos. Soukromá firma ho vybuduje bez přispění evropských peněz,“ nastínil starosta Świeradówa Zdróje Roland Marciniak.

„Chybět samozřejmě nebude půjčovna kol nebo servis, ale ani fitness studio s využitím moderních technologií, masážemi nebo kinosál pro cyklisty. V místě bude i možnost piknikování a mikropivovar“ dodal starosta Marciniak.

Na polské části Singltreku používají cyklisté k nástupu na síť jednosměrných terénních stezek lesní cestu, po níž ale může jezdit i těžká technika. I to se má kvůli většímu bezpečí jezdců změnit.

Na české straně jsou již tři nástupní místa

„K nástupu na trasy Poláci vybudují přes dva a půl kilometru dlouhou singltrekovou stezku,“ naznačila manažerka projektu Singltrek, horolezkyně a terénní cyklistka Blanka Nedvědická.

Na české straně Jizerských hor jsou už celkem tři nástupní místa. Největší je v Novém Městě pod Smrkem u koupaliště, další je U Kyselky. Třetí nástupní místo vzniklo před dvěma lety v Lázních Libverda.

Do Libverdy dnes vede od chaty Hubertka černá trasa, tedy nejobtížnější stezka vyhledávaná zkušenými bikery. Toto nejnovější bikecentrum ale pořád čeká na propojení s libverdskými stezkami singltreku.

Stezky na Hejnickém hřebeni zatím končí u hřbitova. Cyklisté pak musí vjet na místní komunikaci a hlavní krajskou silnici. Na propojení se intenzivně pracuje.

„V úterý jsme odevzdali projekt na propojení stezek v Libverdě s Bikecentrem na Hejnickém hřebeni. Bude je projektovat expert na singltrekové stezky Tomáš Kvasnička,“ zmínila Blanka Nedvědická.

Sedmdesát kilometrů stezek

„O napojení na síť stezek se zajímá i starosta Jindřichovic pod Smrkem. Máme radost z toho, že se Singltrek sedm let od vzniku tak chytil. Skýtá velký zážitek z jízdy na kole v terénu, navíc respektuje přírodní prostředí a lesní hospodaření,“ uvedl krajský ředitel Lesů ČR Ludvík Řičář.

Každým rokem nastupuje na stezky víc cyklistů. Fotobuňka ve dvousměrném úseku v Novém Městě pod Smrkem u koupaliště v roce 2014 napočítala 74 tisíc průjezdů. Loni už jich na stejném místě bylo 85 tisíc.

„To je jen jedno místo, odkud se vyjíždí na síť stezek. Uživatelů bude mnohem víc,“ upozornila Blanka Nedvědická.

Na česko-polském pomezí je dnes 70 kilometrů stezek se čtyřmi stupni obtížnosti. Celkové investice vložené do česko-polského projektu dosáhly 36 milionů korun, bezmála 11 miliony korun přispěly Lesy ČR, které jsou partnerem projektu.

„Potenciál projektu je velký. Pokud má ale dosáhnout světové nebo evropské úrovně, bude těch tras potřeba kolem 150 kilometrů,“ upozornil uznávaný expert na singltrek Dafydd Davis z Velké Británie, jenž je duchovním otcem tohoto produktu a který se na vytyčení stezek pod Smrkem podílel.

Česko-polský projekt singltrekových stezek je podle starosty Marciniaka známý v celém Polsku a každým rokem vábí další cyklisty. Škodí mu jen rozdílný název. Na české straně se používá Singltrek pod Smrkem, na polské Single-Track.

„I Dafydd Davis, když tento týden hodnotil kvalitu stezek, hovořil o tom, že projekt by měl mít jednotný název a marketing. Aby si ho člověk nejprve našel na webu a teprve pak hledal informace, jak vypadá polská a jak česká strana,“ domnívá se starosta Marciniak.