Chrastava je jednou z nejvíce postižených obcí, kterými se v srpnu přehnala povodeň. Transbordér konstruktéři postavili v místě nazývaném Kolonka, kudy vede atraktivní turistická cesta. Po lávce, která tu stávala před povodní, nezbylo vůbec nic.
Pro chrastavské bylo zahájení zkušebního provozu transbordéru svátkem. Radují se z každé pomoci, kterou jejich domovu někdo poskytne.
"S nápadem pomoci postiženým obcím přišel náměstek pražského primátora Pavel Klega, který oslovil svého kamaráda, architekta Martina Rajniše aby něco vymyslel, a tak vznikl tento dřevěný transbordér," říká chrastavský starosta Michael Canov.
Klega k tomu dodává: "Pražané mají ještě v sobě vzpomínky na povodeň z roku 2002. Proto jsme se rozhodli pomoci postiženým a uspořádali mezi lidmi a firmami sbírku jako výraz solidarity."
Na e-maily s nabídkou transbordéru jako první zareagovala Višňová. Tam se jim ale podařilo sehnat betonovou lávku a tak se unikát ocitl v Chrastavě.
Celá s přírodou ladící stavba vznikla za pouhých 23 dnů a stála 650 tisíc korun. Základem je vozík pro 6 lidí zavěšený na nosníku. Taháním za lano vedoucí přes kladky se člověk lehce převeze na druhou stranu. Podobné, kovové a tedy mnohem nákladnější zařízení, se nachází pouze v Německu. Myšlenka je ale stará stovky let (O stavbě transbordéru v Chrastavě čtěte také zde).
První zkušební jízdu místní odstartovali v "magický" čas: v 10 hodin 10 minut 10.10.2010. "Kdo se teď převeze je relativně odvážný. Ale vydrželi jste povodně, vydržíte i tento vozík," řekl prvním cestujícím architekt Rajniš.