Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ohyzdné liberecké nádraží zamrzlo dvacet let v čase. Teď má naději

  11:54aktualizováno  11:54
Před dvaceti lety zahájilo provoz meziměstské autobusové nádraží v Liberci. Na odbavovací halu mělo dojít později, nikdy se tak ale nestalo, a proto dodneška vítají návštěvníky Liberce po výstupu z autobusu oprýskané na sebe naskládané unimobuňky.

Liberecké autobusové nádraží má dodnes podobu jako před dvaceti lety. Cestující tu vidí nedůstojné na sebe naskládané unimobuňky. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Změní se to někdy? „Podle mě od toho dali všichni ruce pryč,“ povzdechla si Stanislava Jakešová, jednatelka společnosti Korid LK, která koordinuje veřejnou dopravu v kraji.

Podle ní má problém s nevalnou úrovní autobusového nádraží širší souvislosti. „Je potřeba zabývat se nejen problematikou autobusového nádraží, ale i vlakového, bylo by dobré vytvořit jakýsi centrální bod pro veřejnou dopravu v celém Liberci,“ říká.

Možná se ale blýská na lepší časy. „Podali jsme spolu s polskou a německou částí Euroregionu žádost o jeden evropský projekt, v němž budeme řešit veřejnou dopravu v příhraničních oblastech a propojení do jejich center,“ naznačila Jakešová.

Podobné úvahy nejsou ničím novým, vynořily se v souvislosti s nikdy nerealizovaným mamutím projektem Regiotram před deseti lety.

Studentský návrh Libora Mládka.

Studentský návrh Libora Mládka.

„Byla bych ráda, kdyby se tentokrát něco takového podařilo. Ale mělo by do toho něco vložit i město. To si sice historicky přivlastnilo spíše terminál městské hromadné dopravy ve Fugnerově ulici, ale faktem je, že tohle autobusové nádraží využívá velké množství obyvatel Liberce,“ dodala Jakešová.

Skanzen dočasnosti v podobě autobusového nádraží zaujal i architekta a popularizátora architektury Adama Gebriana.

„To by se mělo zakonzervovat v současném stavu, je to unikát. Tady se naprosto nic nezměnilo,“ uvedl Gebrian.

Důstojná hala tu měla vyrůst již před lety

Jako příklad toho, že i za málo peněz lze zahrát mnoho muziky, uvedl Gebrian projekt jednoho ze svých bývalých studentů Libora Mládka. Nástupiště by citelně zmenšil a informace, prodejnu jízdenek, wc či občerstvení by umístil do netradičně řešených zastávek. Nádraží by tak zůstalo bez haly.

Z nástupiště by vznikla vícepatrová zastřešená čekárna, která by suplovala i funkci nádražní haly.

Důstojná hala tu měla vyrůst již před lety podle návrhu pražského architekta Ivana Lejčara z ateliéru Alej. Stavba by však přišla přibližně na 70 milionů korun a soukromé společnosti, vlastnící nádraží, se nepovedlo na projekt získat evropskou dotaci.

Jako levnější řešení se jeví právě Mládkův návrh. „Rozhodl jsem se autobusové nádraží zredukovat z 20 nástupišť na sedm. Plochu nepotřebnou pro provoz nádraží navrhuji využít jako parkoviště, což by přineslo společnosti i zisk,“ odůvodnil Mládek.

Nádraží navrhl „dopravní“ architekt Kotas

Autorem návrhu současné podoby autobusového nádraží je Patrik Kotas, který navrhl také liberecký terminál městské hromadné dopravy a místní tramvajovou vozovnu. Krom toho je nekorunovaným králem dopravních staveb po celé zemi, proti čemuž se nezřídka ozývají námitky.

„Kotas je jedním z mála českých architektů, kteří se specializují na dopravní stavby. Vyučuje na pražském ČVUT, vydává skripta a v podstatě vychovává celou novou generaci dopravních inženýrů a architektů. Už jenom proto se obtížně polemizuje s technickým a funkčním řešením jeho tratí, tunelů, mostů. K architektonické stránce jeho staveb však třeba mít výhrady, poukazovat na její omezení a nedostatky, volat po tom, aby se k architektonickému řešení veřejných dopravních staveb dostali i jiní architekti,“ napsala na internetových stránkách archiweb Karolína Jirkalová.

Nejděsivější na celé věci je podle ní Kotasův monopol. „Jeho v podstatě stále stejné, barevné ocelové konstrukce obsazují stále větší rychlostí Prahu i další města.“





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Liberecký kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Cena za azylový dům se nakonec vyšplhala na takřka 20 milionů.
Firma vlivného člena ČSSD prohrála. Omluvu od zastupitelky nedostane

Jablonecká zastupitelka a zároveň poslankyně za hnutí ANO Jana Pastuchová vyhrála soudní spor s místní stavební firmou Ventax, kterou spoluvlastní předseda...  celý článek

Sedmnáct zlatých investičních mincí s vyobrazením rakousko-uherského císaře...
Za zlatý poklad nalezený při sekání trávy dostala žena přes dvě stě tisíc

K tomu, abyste našli poklad z dávných časů, stačí někdy opravdu málo – třeba jít posekat trávu na zahradě. Tak, jako to udělala před dvěma lety Alena...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.