Lídr sdružení Změna pro Liberecký kraj Jan Korytář

Lídr sdružení Změna pro Liberecký kraj Jan Korytář | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Peníze na kampaň? ČSSD má miliony, Korytář tře bídu s nouzí

  • 8
Pět milionů korun. Tolik mají na předvolební kampaň v Libereckém kraji Starostové a ČSSD. Naopak jiné strany se musejí spokojit třeba jen s částkou něco málo přes milion. Například Změna pro Liberecký kraj vedená svrženým primátorem Korytářem nemá ani na billboardy.

Korytářova Změna pro Liberecký kraj stojí a padá s půjčkami lidí, kteří jsou na kandidátce. Se svými příznivci a Stranou zelených dají dohromady zhruba 1,3 milionu korun.

TOP 09 s podporou starostů vynaloží na kampaň 1,5 milionu korun, občanským demokratům patří třetí příčka za sociálním demokraty a starosty. Na kampaň počítají s třemi až čtyřmi miliony korun.

Chceš peníze, získej mandáty

"Strany dostávají ročně za každého krajského zastupitele téměř čtvrt milionu korun. My jsme získali sedm mandátů, což dělá za uplynulé tři roky zhruba pět milionů korun," vysvětlil lídr starostů Martin Půta, jak se jeho strana dostala k bezmála pěti milionům.

Kolik má kdo na krajské volby

ČSSD asi 5 milionů
Starostové pro LK asi 5 milionů
ODS 3 až 4 miliony
TOP 09 1,5 milionu
Změna pro LK 1,3 milionu
KSČM  méně než milion

Právě peníze za mandáty v krajském zastupitelstvu jsou jedinou nadějí pro Změnu.

"Podle průzkumu pro Českou televizi by nám na konci srpna dalo hlasy deset procent voličů, což odpovídá přibližně šesti mandátům,“ řekl Korytář. "Peníze, vložené do kampaně, bychom měli zpátky za rok."

Bídu s nouzí třou rovněž komunisté. Jejich náklady nepřekročí milion korun. "O sponzorech nevím. Oproti minulým volbám je naše kampaň výrazně úspornější,“ prohlásila krajská předsedkyně KSČM Dana Lysáková.

ČSSD sází na polepené autobusy

"Nemáme billboardy a ani reklamu na autobusech. Uděláme jeden krajský mítink, vylepíme plakáty a rozešleme letáky. Rozdáme medvídky jako přívěsky, propisky, nafukovací balonky, lízátka nebo síťovky," uvedla předsedkyně.

V minulých volbách ODS lákala na předvolební guláš v modrobílých konzervách. Korytář na konto dárků pro voliče poznamenal: "Pokud budeme něco rozdávat, tak maximálně trestní oznámení vybraným politikům kvůli některým korupčním kauzám."

Změně chybí stejně jako komunistům sponzoři. Na kampaň potřebuje sehnat ještě 370 000 korun. Nejvíce peněz utratí za předvolební noviny a polepení autobusů v Liberci a České Lípě. Půjde o 430 000 a 185 000 korun.

Sociální demokraté sázejí na billboardy, plakáty nebo polepení autobusů, tramvají a aut. Kandidátka na hejtmanku Lenka Kadlecová na nich slibuje matkám, že se budou smát a zlodějům, že budou plakat.

"Daleko více než dříve využíváme youtube, sociální sítě a virálová videa," upozornil volební manažer ČSSD Radek Polma.

Strana výrazně omezila velké promoakce na náměstích. Sociální demokraté vypraví tři historické vlaky. Z pražského Lidového domu obdrželi 1,2 milionu korun a zbytek jsou dary a příspěvky členů strany a sponzorů.

ODS spoléhá mimo jiné na mítinky, jež se ponesou v duchu jejího hlavního předvolebního hesla "Zdravý kraj". TOP 09 vymyslela kontaktní kampaň. Voliči k sobě mohou zvát na návštěvu kandidáta na hejtmana Jiřího Kočandrleho.

"Od pondělí jsem dostal tři pozvání. Jedno z nich na setkání s rodiči mladých hokejistů," podotkl Kočandrle.