Cyklostezka podél řeky Jizery se rýsuje, nový desetikilometrový úsek se začne stavět ještě letos.

Cyklostezka podél řeky Jizery se rýsuje, nový desetikilometrový úsek se začne stavět ještě letos. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Cyklostezce kolem Jizery přibude nová část, hotová bude do roka

  • 2
Cyklostezka Greenway Jizera by měla mít do roka průjezdný první větší nový úsek. Sdružení Český ráj chce začít budovat desetikilometrovou trasu mezi Dolánkami u Turnova přes Malou Skálu do Líšného na Železnobrodsku ještě na podzim.

"Celý úsek, na který už máme stavební povolení, by měl podle projektu stát 40,8 milionu. Skutečná cena vzejde z výběrového řízení. Pokud vše půjde dobře, na přelomu září a října bychom chtěli začít skutečně stavět a před příští letní sezonou by mohl být dokončen úsek Líšný - Malá Skála. Zbytek pak nejpozději v roce 2013," uvedl manažer projektu Jiří Lukeš.

Greenway Jizera

Mapa budoucí cyklostezky podél Jizery

Záměrem je vybudovat zhruba 190 kilometrů dlouhý úsek s hlavní cyklostezkou a sítí bezpečných stezek.Trasa povede od pramene Jizery pod Smrkem v Jizerských horách až k soutoku Jizery s Labem v Lázních Toušeň. Dosud jsou hotové jen některé krátké úseky, především v okolí Turnova a Semil.

Ze skoro desetikilometrové části cyklostezky povede většina po stávajících silničkách v obcích. Nových bude jen kolem dva a půl kilometru. K tomu je ale nutné připočítat dvě nové lávky přes Jizeru a opravu a rozšíření pěší lávky na železničním mostu.

"Nové visuté lávky přes řeku budou tři metry široké a přes padesát metrů dlouhé. Podle požadavku povodí musí být nad hladinou stoleté vody. Navíc musíme investovat i do železničního mostu. My jako neziskovka vlastně Správě železniční dopravní cesty zhodnotíme majetek," sdělil Lukeš.

Jednání s majiteli či správci pozemků, ať jsou to dráhy, nebo místní lidé či podnikatelé znesnadňují výběr vhodné trasy. Plánování cyklostezky začalo už v roce 2005. Zatím jsou zrekonstruované či vybudované jen krátké úseky, třeba z Turnova do Dolánek, z Přepeř do Všeně či první část cyklostezky v Semilech.

Cyklisté musí nyní jezdit po silnicích

Podél 165 kilometrů dlouhého toku Jizery se po cyklostezkách dá jezdit již nyní. Více než polovina tras ale vede po běžně motoristy používaných silnicích. Mezi nejnebezpečnější úseky patří část mezi Malou Skálou a Železným Brodem, kde cyklisté jezdí po silnici první třídy Turnov - Harrachov.

"Cyklostezka zpřístupní překrásné břehy Jizery i méně zdatným cyklistům, ale především jde o bezpečnost. Pokud se podaří propojit Malou Skálu nejen s Líšným, ale se Železným Brodem, bude to velmi dobře," zmiňuje maloskalský starosta Michal Rezler.

Cyklostezku vítají i v Líšném. "Pro nás to je klíčová záležitost. Už před deseti lety jsme si uvědomili, že bez turistů obec se třemi sty obyvateli může jen těžko něco dělat. Proto jsme kolem cyklostezky začali šlapat a děkujeme Sdružení, že se toho ujalo. Věřím, že vložené úsilí se vrátí v rozvoji služeb a tím i obce," uvedl starosta Líšného Jiří Mikeš.

Počáteční nadšení z cyklostezky již poněkud opustilo obyvatele Rakous, kde si cyklisté krátí cestu mimo značené trasy.

"Lidé naříkají, že přišli o klid. Já se ale hlavně bojím nějakého smrťáku na železnici nebo kolem hřbitova. Doufám, že se nic nestane," dodala starostka Rakous Milena Bílková.