Projekt počítá zčásti s vytvořením nových cyklostezek, třeba v Jablonci nebo v okolí polské Bogatyně (ilustrační snímek).

Projekt počítá zčásti s vytvořením nových cyklostezek, třeba v Jablonci nebo v okolí polské Bogatyně (ilustrační snímek). | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Česko a Polsko propojí jedinečná cyklotrasa. Bude mít stovky kilometrů

  • 9
Jedinečná ucelená cyklotrasa má v Jizerských horách spojit Českou republiku a Polsko. Projekt nazvaný Kolem kolem Jizerek připravuje Euroregion Nisa a zapojilo se do něj jednadvacet měst a obcí na obou stranách hranice.

Propojí se tak stezky a vznikne ucelená trasa, jež má přilákat do regionu víc turistů a cyklistů. Zpřístupní jim místa kulturního a přírodního dědictví.

Podle starosty Frýdlantu Dana Ramzera (ODS) je to velká šance pro trochu opomíjené Frýdlantsko.

„Přesně takový projekt Frýdlantsko potřebuje - zábavu, která u nás v tomto případě cyklisty udrží několik dní,“ řekl Ramzer.

Region podle něj má co nabídnout. „Máme cyklostezky pro aktivní trávení volného času, k tomu odpočívadla, informační tabule, mapy. A když budou unavení nebo si budou chtít jízdu na kole zpestřit, mají nespočet variant, kam se vydat - od pamětihodností přes přírodní krásy až po kulturní instituce,“ dodal starosta.

Podle manažera projektu nemá smysl budovat další nahodilé stezky z bodu A do bodu B.

„To, co cyklisté chtějí, je navazující cesta, která zpřístupní místa kulturního a přírodního dědictví v regionu. I proto projekt počítá s tím, že vznikne jakýsi okruh, který bude zaměřen na zpřístupnění těchto míst v podhůří Jizerských hor cyklistům z obou stran hranice,“ vysvětlil Ondřej Havlíček z liberecké kanceláře Euroregionu Nisa.

Trasa cyklostezek povede na české straně od Hrádku nad Nisou přes Chotyni, Bílý Kostel nad Nisou, Chrastavu, Liberec, Vratislavice nad Nisou, Lučany a Novou Ves.

Tam se u pramenů Nisy napojí na již existující úsek Nové Hřebenovky, a dostane tak cyklisty k hraničnímu přechodu Jizerka-Orle.

Na polské straně na trasu navážou dvě různě velké části. „Menší povede mezi Hrádkem nad Nisou a Bogatyní směrem na Frýdlant, přes celý výběžek a opět se napojí na Polsko přes Jizerku,“ popsal záměr Havlíček.

Hotovo má být za dva roky

Delší trasa bude z Bogatyně mířit severně podél Frýdlantského výběžku a celý ho obejde. Pak se opět napojí na Jizerku a Orle.

Projekt počítá zčásti s vytvořením nových cyklostezek, třeba v Jablonci nebo v okolí polské Bogatyně, například na Frýdlantsku ale bude využívat ty, které už existují nebo využije komunikací.

„Nemáme ambice investovat další peníze do asfaltu nebo betonu, využijeme proto silnice, cesty a stezky, které máme. Frýdlantu se tak projekt týká spíše doplněním potřebné infrastruktury, budováním odpočívadel, turistických informačních materiálů jako jsou mapy, tabule. Hovoří se i o mobilní aplikaci. Důležitý je také příslib jednotného značení po celé trase,“ vysvětlil Ramzer.

Jak dlouhé jednotlivé okruhy budou, není jasné. Konkrétní napojení na jednotlivé úseky obcí a měst se totiž ještě dolaďuje. „Předpokládáme, že jasno bude do dvou měsíců. Úplně hotovo by pak mělo být v roce 2017,“ poznamenal manažer projektu.