Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice přes Český ráj nebude. Je drahá a zbytečná, tvrdí ministerstvo

  11:53aktualizováno  11:53
Dlouholetí odpůrci dálnice Českým rájem mohou začít pomalu slavit. Nebude se totiž stavět. Podle ministerstva pro místní rozvoj dálnice není potřeba a je drahá. Dostatečných řešením je podle studie, kterou si nechalo ministerstvo zpracovat, dvoupruh s občasným třípruhem pro předjíždění.

Původně plánované trasy rychlostní silnice přes Český ráj. | foto: ekolist.cz

"S touto studií jsme už seznámili dotčené obce. Do konce roku studii dopřesní konkrétní řešení, která budou vycházet z připomínek obcí, po jejichž území by měla silnice v budoucnu vést," zmínil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Studie ještě nevypočítává celkové náklady. Porovnává jen náklady na stavbu 1 kilometru různých variant silnice. A právě dvoupruh je v tomto srovnání výrazně nejlevnější.

Nejen kvůli zabranému území a zásahům do krajiny, ale i kvůli použitým technologiím nebo stoupání. Pokud by například stát zvolil dálnici, museli by stavbaři odtěžit mnohem více zeminy.

Podle hejtmana už stát začíná přistupovat k plánování investic jinak, než v minulých dobách hojnosti.

"Podle signálů, které máme, bude preferovat jen taková řešení, na která bude mít dostatek argumentů, včetně této studie," zmínil hejtman Půta.

S výstavbou čtyřpruhové rychlostní silnice R35 z Liberce na Hradec Králové v takzvané severní trase přes Turnov, Rovensko pod Troskami na Jičín zatím ještě počítá územní dokumentace Libereckého kraje.

I přes protesty obcí a ekologů ji krajské zastupitelstvo schválilo v roce 2011.

Kraj nejspíš od prosazování čtyřpruhu také upustí

"Předpokládám, že při aktualizaci zásad územního rozvoje Libereckého kraje použijeme variantu z této studie, tedy dvoupruh nebo střídavý třípruh a nebudeme dále prosazovat stavbu čtyřpruhu nebo dálnice," konstatoval hejtman.

"Pro naše obyvatele je důležité, aby se už s dopravou začalo konečně něco dělat. Cokoliv. To, co se teď děje na té současné silnici, je naprosto neúnosné," zmínila starostka obce Ktová Jiřina Bobková.

Ktovou, stejně jako ostatními obcemi na trase současné silnice, projíždějí nyní po celé dny kolony aut, ať už směrem na Turnov nebo na Jičín a Hradec Králové.

"Obchvaty by nám rozhodně pomohly. Jsem také přesvědčená o tom, že by nová silnice měla zároveň řešit bezpečnost cyklistů. V možnostech našeho rozpočtu to není," dodala starostka Ktové.

Podle Jana Mocka, vedoucího správy Chráněné krajinné oblasti Český ráj, je vidět, že zavládl rozum a to nejen s ohledem na zásah do krajiny, ale i ekonomiku.

Vytvořit jen dvoupruhy s třípruhy ve stoupáních a tedy s jen minimálním zásahem do krajiny navrhoval už před několika lety.

"Znamenalo by to minimální zásahy do krajiny, přitom by to řešilo kritickou situaci při průjezdu obcemi, například u Hrubé Skály. Naproti tomu by byla dálnice neproniknutelná překážka nejen pro zvěř, ale i byla by obtížně překonavatelná i pro obyvatele obcí," tvrdí Jan Mocek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Novoborský bar Pivní pomoc, kde se takzvaný mačetový útok v srpnu 2011 odehrál.
Šest let od mačetového útoku. Byl to křest ohněm, vzpomíná starosta

Před šesti lety se v baru v Novém Boru odehrál takzvaný mačetový útok. Událost se stala roznětkou rasových nepokojů na severu Čech a několika protiromských...  celý článek

Cena za azylový dům se nakonec vyšplhala na takřka 20 milionů.
Firma vlivného člena ČSSD prohrála. Omluvu od zastupitelky nedostane

Jablonecká zastupitelka a zároveň poslankyně za hnutí ANO Jana Pastuchová vyhrála soudní spor s místní stavební firmou Ventax, kterou spoluvlastní předseda...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.