Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na „horskou dráhu“ z Jablonce do Vratislavic vyjela tramvaj před 60 lety

Poslední jednokolejná trať o úzkém rozchodu v České republice slaví. Přesně před šedesáti lety byl uveden do pravidelného provozu úsek mezi Jabloncem nad Nisou a Vratislavicemi nad Nisou. Trasa z Vratislavic do Liberce následovala o necelý rok později.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P45a34v24e61l 36J80a72n31s67a 2585829421674

rozměr rozchodu zas tak moc velkej vliv na naklánění nemá, když jsou u současných vozů přestavěných z typů T3 (a jezdí i jedna souprava z T2) podvozky a rám spojeny pružným svislým čepem a takovýmu čepu je jedno, jestli jsou kola od sebe 1,435 m nebo 1 m, ten je u obou typů stejnej a kyvy obou typů podvozků na těch čepech jsou taky stejný...

jiný to bylo u starých dvouosých vozů, tam byly osy uchyceny přímo k rámu (přes chabé odpružení) a u takových mohl být kyvný rozdíl mezi oběma rozchody...

dneska to kymácení tramvají má na svědomí hlavně nerovnost trati, na některých úsecích jsou kolejnice hodně zvlněný...

+1/0
15.2.2014 19:58

J49i92ř70í 33E24r16b44e90n 1883784466597

No a zkus si spočítat, jak rozdílný stranový výkyv má skříň tramvaje dejme tomu ve výšce 2 m nad temenem kolejnice, pokud se jedna kolejnice propadne o 1 cm na rozchodu 1435 nebo na rozchodu 1000 mm. Nepříliš těžká goniometrie, zato dost solidní rozdíl. A stejným způsobem jsou na "metru" horší i průjezdy obloukem ve stejné rychlosti apod.

+1/0
15.2.2014 22:17

P31e27t22r 45N27e41c53h86a14n54i52c82k40ý 7493856648690

Velká škoda tramvajového provozu v Jablonci. Dnes by to bylo úplně výstavní :-(

0/−1
15.2.2014 17:56

V44i91k78t51o88r 63N34á22r33o92ž44n64ý 3669562558

Dnes by to bylo tak drahé , že by to nikdo nedokázal zaplatit.

V době , kdy tramvajový provoz v Jablonci vznikal , měl Jablonec s přilehlými částmi více obyvatel , než má dnes.. Jablonec bylo na české poměry veliké město..

+1/0
16.2.2014 9:00

J76i12ř14í 63E60r85b50e26n 1383544636947

Přesně tak, poměr mezi cenou nafty a elektřiny je úplně jiný, pořizovací náklady na tramvajovou síť jsou bohužel kvůli technicko-bezpečnostním požadavkům taky o dost vyšší než koupě autobusu a garáže. Jednovozové obousměrné tramvaje asi nikdo nevyrábí, na trh přicházejí jen nízkopodlažní článkové vozy, které zase potřebují nějakou obsaditelnost atd.

A říkám "bohužel" - protože elektrická trakce v MHD znamená vždy také určitou prestiž města. Ať už je to tramvaj, nebo v horším případě aspoň trolejbus - přitom podle plánů ze 60. a pak z 80. let tu měla vzniknout spousta nových trolejbusových provozů, např. Kladno, Karlovy Vary, Mladá Boleslav, linka Vrchlabí-Špindl atd. Koneckonců i v Liberci měly tramvaje zaniknout a měl vzniknout trolejbusový provoz tam i v Jablonci.

0/0
16.2.2014 21:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.