- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ad Ilustrační snímek: autore článku, jak souvisí fotka prázdného stanoviště řidiče u Karosy řady 730, patřící DP Praha, a popisek "Řidiči jezdí za 72 korun na hodinu" týkající se Libereckého kraje?
To je jazyková úroveň. Copak mají mzdy čest, aby je někdo mohl ponížit? Mzdy se dají snížit, zmenšit, ztenčit, ubrat, omezit, redukovat; ovšem nic z toho jejich příjemcům nepřeji (i když lepší brát méně, než když podnik zkrachuje a nebude nic).
Když takový podnik zkrachuje, převezme jeho výkony jiný podnik. A ten k tomu bude potřebovat řidiče, mechaniky, opraváře a dispečery, které samozřejmě převezme od zkrachovance (jinak to technicky nejde udělat). Ale už nebude mít zájem převzít jeho manažery, ekonomy, právníky, marketingáře atd.
Tohle je předvolební článek jak víno, my zastupujeme lidi jezdící do práce, ne pár set řidičů. Tím vlastně říká, že pár set řidičů ožebračit hejtmanovi nedělá problém když naháním volební body. Z jednoduchých počtů přeci musí být jasné, že pokud chci stále stejnou službu a vstupy se každoročně zvyšují (nafta. mýto, inflace, ceny náhradních dílů, pneumatik) tak férové by bylo cenu za ujetý kilometr zvýšit, třeba o inflaci - aby mohly i růst platy. Ono když dá kraj méně peněz, opravdu není z čeho řidičům přidat.
Jenomže to by si taky dopravci museli sáhnout do vlastní kapsy. Raději navyšují počty zdeúředníků, zmocněnců pro jakost, koordinátorů vztahu s veřejností, propagační referenty, organizátory soutěží ve spotřebě nafty, administrátory vnitřních procesů atd.
A na druhé straně tlačí šoféry do čím díl horších podmínek, nejsou schopni jim na konečné zajistit odpočinkovou místnost, neplatí jim vynucené čekání, přeskupují přidělené autobusy mezi linkami tak, aby se na "repre" linkách mohli zástupcům kraje předvádět kvalitou a na nehlídaný dálkový spoj pak vytahují Karosu z kopřiv...
Člověk se nediví vysoké fluktuaci, jen na mé lince za poslední rok odešli čtyři šoféři buď mimo obor, nebo na náklaďák (lepší peníze, minimální zodpovědnost a kvalitní pracovní doba) a za tuto elitu dnes stále častěji nastupují neschopná jelita, která by se jinde neuživila a jezdit s nimi je o strach: ani po měsíci třeba nechápou řazení osmikvaltu, červená kontrolka otevřených dveří jim nebrání se rozjet ze zastávky, mají problémy odbavit přestup na IDOL kartě, za jízdy si přestavují elektronickou pokladnu a nevěnují se řízení (na jednoho takového jsem málem zařval, když při této manipulaci přehlédl železniční přejezd s blížícím se motorákem)...