Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 30 lety zmizely tramvaje z centra Liberce. Mohly za to i sovětské tanky

Přesně před 30 lety došlo k největší změně tramvajového provozu v novodobé historii Liberce. Tramvaje nadobro zmizely z centra města, což podle některých kritiků způsobilo jeho pozdější vylidňování. Do Moskevské a Pražské ulice už se nikdy nevrátily, stejně jako k radnici na dnešní Benešovo náměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O89l11d70ř37i78c13h 53J29a59n13e50č69e77k 8779316363421

Kdyby ty fotky nebyly z centra německého města, ale z nějakého sídliště, tak by člověk málem ani nepoznal, jestli jsou ze střední Evropy nebo z KLDR ;-(

.

Mimochodem, traťové vedení v centru se po roce 1984 ještě měnilo - pokud se dobře pamatuju, jezdily na konci 80. let tramvaje ze Soukenného náměstí do Rumunské Revoluční ulicí, zřejmě tedy po původní trati směr Moskevská - každopádně tam byl jednokolejný úsek. A objížďka přes Fügnerovu vznikla až v 90. letech.

(Pokud se pletu, tak mě nekamenujte, jsem přeci jen mladší ročník a jednokolejný úsek v centru Liberce u mě patří do kategorie "prazážitků" ;-))

+1/0
17.12.2014 10:30

M93a67r86t71i90n 36M19u45s58i15l 4350631973751

Je to tak. Revoluční se jezdilo obousměrně (řídil semafor) a pak na novou přeložku. Na fotce 23 je myslím vidět příprava výhybky, která svedení obou směrů umožnila. Odhaduji, že obrázek vznik nedlouho před ukončením provozu v Pra/Mos. Přeložení kolejí až na Fuginu je dílo let 90.tých a tehdejší rekonstrukce.

+1/0
17.12.2014 11:49

M19a43r86t18i36n 32M59u94s11i35l 4290981863681

Snad ještě dovětek k vystupování cestujících a jejich pěšímu procházení domovním traktem z Moskevské na Benešák a opačně (když se kolem Plzeňky ofiko nesmělo). Tramvaj jezdila prázdná tímhle úsekem jen do chvíle, než byly koleje položeny výrazně dál od podloubí (s nadsázkou do třetiny náměstí). Pak už lidé normálně úsekem jezdili viz obrázek 22. Odhaduji to tak na rok, ale můžu se plést.

+2/0
16.12.2014 15:32

J39i55ř67í 52E31r43b69e77n 1883764646467

Máte pravdu. To vystupovací provizorium fungovalo od 16. března do 1. listopadu 1981, mezitím byla připravena nová stopa, koncem října ji přepojili - tramvaje se pár dní otáčely na smyčce před radnicí a do Lidových sadů jezdila NAD.

0/0
22.12.2014 23:07

P71a60v68e69l 65O20d33r79a89z74i75l 6514129377550

Snaha idnes hodit na rusáky i totální neschopnost českých komunistů za 14 let opravit poškozenej barák je vyloženě dojemná. A samozřejmě to nesmí chybět v nadpise.

+2/−1
16.12.2014 11:35

P38e40t14r 47V14i74n75a79ř 6253573983617

..pravdu máš, soudruhu, on ten historický dům rovnou naběhl tanku sovětského zachránce do cesty a bránil Liberec před imperialisty! ;-D

0/−1
16.12.2014 12:56

O14l57d73ř27i51c26h 98J78a14n36e59č76e95k 8599236143271

Se Sovětským Svazem na věčné časy a nikdy jinak. Mohli za to jak Sověti, tak totální neschopnost českých komunistů - kdyby se bývalo nesešlo obojí, tak by ten problém s padajícím domem býval vůbec nevznikl.

Je každopádně příznačné, že hned vedle toho padajícího domu stojí na fasádě "SSSR záštita míru"

0/0
17.12.2014 10:21

J36o47s83e38f 93D12r18o60b16n46í20k 7562215945486

Nevíte někdo, kdy byly vytrhány ty koleje? A zároveň kdy byly vytrhány v Jablonci v Lidické? Na těch pamětních štítcích je myslím uvedeno poze do kdy byly tratě využívány.

0/0
16.12.2014 7:27

J67i16ř80í 20E70r49b90e34n 1403944216347

V dolní části Pražské ulice byly ještě v roce 1991, i když přeasfaltované.

+1/0
16.12.2014 8:37

J22a77n 10K30o45h80l 4773167961914

V článku vidím řadu názorů od kolejových fetišistů. Druhá strana prostor k vyjádření nedostane? Já tam tu tramvaj už nezažil - a ani mi tam nechybí. Lidi, dokážete si to vůbec představit? Že by se do úzké Pražské a Moskevské i na Staroměstské nám., mezi nakupující, turisty, performery i náhodné kolemjdoucí cpala ještě tramvaj (byť pouze historická)? Já ne, a rozhodně bych se takové ulici vyhýbal dvojnásob. Navíc tramvaje v centru zůstaly. Jen jsou holt přes ulici, ale to snad není žádná tragédie, jak to z článku vyznívá..

+2/−2
15.12.2014 22:14

K24a92r11e62l 31N13o57v92á97k 7921644208840

Ty tramvaje tam bez problémů jezdily v dobách, kdy Pražská a Moskevská byly rušnými obchodními tepnami Liberce a neustále byly plné lidí, ne jako dnes, kdy jsou to spíš ulice duchů. Nakonec jeden z řidičů vzpomíná, jak se davy před tramvají zavlnily, rozestoupily a za ní ihned prostor zase zaplnily.:-/

+6/−1
15.12.2014 22:22

J71a29n 28K92o92h23l 4693827181574

Jenže Liberec nikdy v historii neměl 100k obyvatel a dalších cca 10-15k naplavenin, turistů a studentů. Ta trať vznikala v době, kdy měl tak třetinu.. je logické, že se infrastruktura vyvíjí (v případě Liberce i tak příliš pomalu). A že koleje nevedou v Praze přes Hrad nebo v Dresden kolem Frauenkirche. Druhou věcí, kterou bych si dovolil komentovat, je údajné vylidňování. Ani mi osobně nepřijde, i když nějaký ten úbytek tam být může, ale protože nemám rád davy, myslím že to je jen a jen dobře.. Lidí je tam i tak hafo. Samozřejmě je ulice limitovaná polohou, sklonem, kvalitou povrchu, vybaveností (stačí si projít ulice v Zittau - to je změna), obchodních prostor, cenou nájmů atd. atd. Dobrá obchodní ulice vypadá prostě jinak - viz Pařížská v Praze. Trendům a požadavkům doby je potřeba se přizpůsobit, ne je apriori odmítat.

+2/−4
16.12.2014 1:29

G31e40o53r19g 54K95o62m19b42e27r64e58c 9874221776831

tu tramvaj si nezazil ale sklidem tvrdis/lzes ze Liberec nikdy nemel 100 tisic obyvatel. Dyt si nevydis ani do huby.

Liberec (Reichenberg) 1930 pocet obyvatel: 85.526 nemcu a 18.958 cechu.

Co vas proboha dnes v ty skole jeste ucej? 8-o -

priste az zas budes chtit vypoustet nejaky ty svy moudra tak si o tom predem neco nastuduj.

+6/−1
16.12.2014 7:28

J80i48ř67í 75Z92á40h29o63r40a 5463375322559

Jestli jsi si jako stěžejní vytáhl to o sto tisících, tak jses buď ignorant, nebo hlupák.

0/0
16.12.2014 7:49

G75e52o81r68g 96K47o52m88b85e91r43e20c 9804861356131

vahal bych slova

0/0
16.12.2014 7:58

J32i60ř51í 10Z61á93h16o52r70a 5303975832779

Však se ještě můžeš opravit. Ne nadarmo se říká dvakrát měř a jednou řež. Pachuť sice zůstane, ale reputaci si krapet napravit můžeš.

0/0
16.12.2014 8:06

A66n72d36r64e71j 88O37l78e65k53s11a 3955961557441

Pařížská ulice v Praze, je hodně špatný příklad. Je to ulice pouze pro zahraniční turisty, výstavní koridor luxusních značek.

Autor článku má pravdu, že s tramvajovou dopravou odchází městský ruch. To platí samozřejmě o jakékoli formě MHD, ale tramvaj je specifický městotvorný prvek, který zabydluje své okolí a dělá je atratktivnějším.

0/0
16.12.2014 11:05

A45n25d50r40e66j 68O33l93e65k11s57a 3905731257951

Já tam tramvaj pamatuju a bylo to super. Tehdy byla Moskevská plná zajímavejch (v intencích doby smzř.) obchodů, bylo to takový tržiště, kde se dalo všechno koupit a vyrazit zpátky na chalupu do hor. 

T2ce jsme říkali "Fousatá", měla kolem centrálního světlometu takovej chromovanej knír :-)

0/0
16.12.2014 11:10

M70a81r80t10i57n 23M77u66s79i89l 4380571863251

Nemohu s článkem ani s Ivanem R. souhlasit. A mluvím z pozice pamětníka. Vylidňování Pražské a Moskevské tramvaje nezačaly ani náhodou. Spíš naopak. Po jejich "odjezdu", který na svém počátku znamenal brutální demolici fronty domů v dnešních ulicích Palachova a Rumunské, lidí v ulicích naopak přibylo. To lze zjistit z prokazatelného nárůstu tržeb tehdejších obchodů. A také z fotografií třeba z let 85-94. Teprve někdy pak se to začalo lámat! Jenže to už byla Téčka deset let pryč. A možná si pamatujete reko Pražské, kdy byla ulice do hloubky vybagrovaná, ale po náhradních chodnících podél zdí se nedalo skoro projít, jaké se tam tlačily davy.!!Úbytek lidí je nutné zařadit až do kontextu nárůstů individuální automobilové dopravy a vzniku prvních nákupních center (Hypernova).

+11/−1
15.12.2014 21:26

S35t58a30n36d46a 28Č76e64r95n36ý 7866911564398

Naprosto souhlasím, bydlel jsem v Pražské ulici deset let od roku 1991 a dobře si pamatuju ty davy valící se dolů a nahoru. Když jsem vyšel z domu, tak bylo umění zařadit se tak, aby vás proud nestrhl. Po stavbě prvních nákupních center odešli ti obchodníci kvůli kterým stálo za to do Pražské jít a zůstaly pouze herny a větnamci. Dneska je to mrtvá ulice, když vás tam zapíchnou, tak vás najdou až za několik dní :-)

+9/0
15.12.2014 22:44

P93e88t18r 37N31e51c74h43a26n16i27c86k57ý 7103246818460

Konečně tu někdo napsal to magické slovo. Hypernova je přesně ten důvod vylidnění centra a nejen centra, malé obchody po celém Liberci popadaly jako mouchy. Z některých městských částí to bylo i několik kilometrů do nejbližších obchodů, byl to počátek konce...

+3/0
16.12.2014 9:29

J41a86n 75V88y46d60r63a 6863338490405

Ono taky s "historikem" Ivanem Rousem se dá málokdy souhlasit. Je to takový brouk Pytlík, co se tváří, že rozumí všemu a ve skutečnosti ničemu... Důvody vylidnění centra jsou jasné, uvedl jste je v poslední větě.

0/0
16.12.2014 10:52

P86e90t90r 30M91u35n91z45a73r 1315391109666

No, nechci se hádat, ale jestli si to dobře pamatuji, tak zásadní ránu těm barákum dal až rozsáhlý požár. Ten jeden sloup by až takový problém nebyl.

+3/−1
15.12.2014 20:56

J35i43ř48í 89E15r41b11e74n 1593754326147

Také si myslím. Při požáru dojde k podstatnému narušení statiky, zvlášť poté, co popadají vnitřní vazné trámy s obvodové stěny se začnou "vyboulovat". Škoda že u těch fotek nejsou uvedené datumy pořízení snímku.

+1/0
16.12.2014 9:54

R33o89m62a12n 27P45o10l59á48č51e80k 5426949565

Vozy byly v podobném stavu prakticky po celé ČR... Stačí projít pár fandovských webů o tramvají a najdete tam spostu fotek na toto téma.

V Liberci jsem byl nedávno a upřímně to náměstí umírá... Tramvaj by to moc nevytrhla... Jde vůbec o to co tam je a tam prostě není nic...  I ten McDonald tam zrušili...

+3/−1
15.12.2014 20:48

P56e42t87r 47P96a51v81l43a87t70a 7116870647281

Podle mě to nejvíc souvisí s omezováním dopravy v centru - zákazníci nemají jak zajet a kde zaparkovat - nekupují jinde - podnikatel zavírá nebo odchází jinam - zákazníci odcházejí s ním...

+2/0
15.12.2014 21:16

J26a50n 33K88o73h83l 4903757521934

Absence možnosti parkování je určitě jeden z hlavních důvodů vylidňování horního centra a přesunu života do Downtownu k Nise (a do obchodních zón na periferii, ale to už je zase jiný příběh..). Ale myslím že je to jen přirozené. Města se vždycky přesouvala z jeskyní a kopců do nížin a údolí.. Nároky na oppidum byly někde jinde než nároky na průmyslovou metropoli.

+3/0
15.12.2014 22:22

J91i88ř44í 52Z20á92h54o10r91a 5623595662869

:-) mně připadá čímdál živější. Centrum se mi líbí, navíc je docela praktické, oproti stavu před dvaceti lety jsou všude zkratky a lidem se musí chodit po centru, které i tak není nikterak velké, docela pohodlně. V širším centru je i vedle betonové džungle poměrně dost zeleně. Ač jsem konzervativní typ, přelivy lidí a služeb z jednoho místa na jiné mi nijak nevadí.

0/0
16.12.2014 8:03

K87a73r44e49l 14D73v22o77ř38á71k 3257687727

Takže ty tanky byla nakonec užitečné..;-)

0/0
15.12.2014 20:36

P97a85v49e15l 22H13o31r94á91k 3962586289839

Tramvaj v roce 1981 ani 1984 okolo divadla nejezdila. To jezdila mnohem dříve do Růžodolu Sokolskou ze Šaldova náměstí.;-D

0/0
15.12.2014 19:41

K30a83r23e23l 29N78o21v75á21k 7201454228740

Ze Šalďáku jezdila tramvaj Sokolskou jen k divadlu(a nikdy dál), okolo něj a radnice na Staroměstské nám., později Benešovo, později Hitlerplatz, později zase Benešovo, později Bojovníků za mír a nyní zase Benešovo.

Do Růžodolu I. jezdila ze jmenovaného náměstí ulicemi Železnou, Valdštejnskou, Chrastavskou a Londýnskou. Ona totiž v té době spojka z křižovatky Sokolská-Zhořelecká k mostu přes Nisu v Londýnské neexistovala.;-D

+2/0
15.12.2014 22:10

T17o79m94á16š 49B38r40á16z70d59a 6187940136402

Faktem je, že ty "spřátelené sovětské tanky" opravdu poškodily SZ část náměstí natolik, že po pár měsících to začalo být vážně nebezpečné  a to nejen pro tramvaje.

Takže máme poděkovat hloupému Ivanovi za kniplem tanku, že se neuměl strefit na náměstí a pobořil pár docela historických domů?

Nebo by stejně normalizační bolševik na liberecké radnici rozhodl, že namísto investovat do vrácení historického stavu náměstí - je lepší raději zrušit tramvajovou dopravu? I za cenu modernizace tratě i modernizace tramvají?

V Praze ale  nejenom v ní jezdí tramvaje na mnohem "strmějších" tratích....:-/

Jinak ač ne Liberečák, letos jsem byl po letech navštívit Liberec i s vnuky a moc se nám tam líbilo. I to naštěstí už normální náměstí s opravenými domy.  Jsou tam i příjemné obchůdky, jen mě tam chybí třeba malá tabulka s upozorněním, co byli schopni tehdejší "silní" mocipáni v Kremlu i jejich naši přisluhovači o pár let později.;-O

Ať žije normální Liberec s normálním životem beze strachu, že jim někdo z východu opět poboří jejich náměstí!:-)

+2/0
15.12.2014 19:37

P82a65v14e60l 30H29o35r61á46k 3652276369139

Ta připomínka je na zdi radnice vedle vchodu a má tvar tankového pásu se jmény obětí.

+6/0
15.12.2014 19:45

P92a65v28e89l 43H65o82r71á25k 3332426889639

http://www.totalita.cz/pomnik/pomnik_liberec_001.php

+2/0
15.12.2014 19:49

T24o52m47á27š 19B62r98á58z85d24a 6747530276852

Dík za upozornění, fakt jsem to nevěděl ani nikdo z místních to nevěděl.

Tak až budu příště v LB tak se podívám.:-)

0/0
15.12.2014 22:34

K71a23r24e76l 25N16o72v57á43k 7551354748160

Jen drobnost. Ač "spřátelené sovětské tanky" tenkrát jely od východu na západ, přesto poškodily nikoliv SZ, ale SV část náměstí. Asi je zmátly ty otáčené směrové tabule;-).

Bohužel jejich frustraci nad ztrátou orientace odneslo 9 libereckých obětí, ne tedy pod pásy tanků, ale střelbou v okolí radnice.

0/0
15.12.2014 22:18

L26a39d27i85s51l67a30v 75H74r32ů90z72a 8181276310516

Jako člověk, který v té době ještě ani nežil, jsem nevěřícně koukal, jak neuvěřitelně špinavé a podivně zkroucené ty T3, které jezdí dodnes a alespoň v Praze jsou vzhledově v dobrém stavu, v té době byly. V Praze to bylo stejné?

+1/0
15.12.2014 18:48
Foto

L13u22k27á58š 20K24o80b77e16r23a 3574733358

Inu, v socialismu toho bylo špinavého a pokřiveného ještě mnohem více, než jen tramvaje.

+5/0
15.12.2014 19:36

J18a98r32o20s41l38a20v 48V51o62r54e77l 2540918719721

Tenkrát bylo šedivé a špinavé skoro všechno. Byl to takový socialistický folklór. Na 200 metrů člověk poznal někoho, kdo přijel ze Západu - měl barevné oblečení a každý se po něm otočil. Tenkrát i barevná igelitová taška ze západu měla svou cenu a zaboha se nesměla vyhodit. A ty fasády! Pokud před ní teda nebylo lešení - to tenkrát stálo u domů třeba deset let. To už dnes nikdo nepochopí.

+9/0
15.12.2014 19:42

J12o87s23e47f 29D73r56d67a 6910919512136

Liberec je stále město oprýskaných baráků po němcích ať se jeden podívá na kteroukoli stranu. Jako by neměly majitele, nebo v nich nebydleli lidé. Plzeň byla v 60-70letech šedivá a špinavá. Dnes je to zcela jiné město, ale o Liberci se to říci nedá i když jsem rodákem...

+2/0
15.12.2014 22:05

R19a86d29e56k 88D47o64l83e48ž20a62l 2489753590410

V Praze byly tramvaje možná o něco lepší, ale byly taky tak strašně špinavé.

A jinak to vypadalo taky stejně. Hlavně ty různé ohrady všude možně a lešení na domech, které tam bylo desítky let.

+1/0
15.12.2014 19:51

P48e25t70r 96N76e61c14h59a54n64i81c83k14ý 7883446908830

To lešení mělo jiný účel než kvůli stavbě. Šlo o to, aby někoho nezbail padající balkon nebo omítka v místech, kde to bylo hodně špatné

0/0
16.12.2014 9:22
Foto

L49u72k82á67š 23Z44á24v15o25d22s41k62ý 9721529501

to co tam vidíte jsou ale T2 s čumákem T3. Poznáte to podle děleného předního skla a převislé střeše vepředu...

0/0
15.12.2014 20:48

L52a22d52i18s47l37a68v 29H15r96ů83z64a 8141976910106

No já tam ale vidím i T3

0/−1
15.12.2014 22:00
Foto

L79u96k28á34š 70Z43á28v17o61d96s53k36ý 9181919161

ano, na dvou fotkách cca a ty vypadají zrovna nejlíp ;-)

0/0
15.12.2014 22:22

O45l26d54ř24i84c83h 46J17a29n44e73č89e67k 8429476953801

Kdyby ty fotky nebyly z centra, ale z nějakého sídliště, člověk by málem nepoznal, jestli jde o střední Evropu nebo KLDR, že... ;-(

0/0
17.12.2014 10:37

J53i78ř22í 55E20r54b95e26n 1133604116117

Jo, když ta československá Tatra T3 je světově nejrozšířenějším typem tramvaje, tak se nelze divit.

0/0
19.12.2014 18:54
Foto

L20u24k14á30š 23Z46á57v84o62d27s20k22ý 9641809381

Několik poznatků: raritní jsou ty tramvaje T2 s "čumákem" tramvají T3, tzn. s dvěmi předními světly. Na fotkách je vidět tristní technický stav vozů, do kterých se evidentně desítky let neinvestovalo. Stejně tak je vidět katastrofální stav budov v centru Liberce. Tahle bohužel vypadal centra většiny měst - šedivá, rozmlácená, temná. To se od roku 1989 změnilo nejviditelněji, vnitřní dluh na jen na zástavbě byl astronomický...

+10/0
15.12.2014 18:31

J89i88ř49í 93E16r86b98e39n 1913874556447

Drobnost: dnes jsou centra měst sice opravená a barevná, ale ještě temnější, pokud tam už skoro nikdo nebydlí a jsou tam jen kanceláře, které po 18. hodině zhasnou ;-) zkuste se někdy podívat do oken těch domů...

+2/0
16.12.2014 8:44

P25a43v98e79l 62O33d70r71a59z21i71l 6574299827240

Na T2 se dvěma světly nic raritního není, v Brně jich jezdily desítky.

0/0
16.12.2014 11:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.