Diskuze

Před 30 lety zmizely tramvaje z centra Liberce. Mohly za to i sovětské tanky

Přesně před 30 lety došlo k největší změně tramvajového provozu v novodobé historii Liberce. Tramvaje nadobro zmizely z centra města, což podle některých kritiků způsobilo jeho pozdější vylidňování. Do Moskevské a Pražské ulice už se nikdy nevrátily, stejně jako k radnici na dnešní Benešovo náměstí.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
OJ

Kdyby ty fotky nebyly z centra německého města, ale z nějakého sídliště, tak by člověk málem ani nepoznal, jestli jsou ze střední Evropy nebo z KLDR ;-(

.

Mimochodem, traťové vedení v centru se po roce 1984 ještě měnilo - pokud se dobře pamatuju, jezdily na konci 80. let tramvaje ze Soukenného náměstí do Rumunské Revoluční ulicí, zřejmě tedy po původní trati směr Moskevská - každopádně tam byl jednokolejný úsek. A objížďka přes Fügnerovu vznikla až v 90. letech.

(Pokud se pletu, tak mě nekamenujte, jsem přeci jen mladší ročník a jednokolejný úsek v centru Liberce u mě patří do kategorie "prazážitků" ;-))

1 0
možnosti
MM

Je to tak. Revoluční se jezdilo obousměrně (řídil semafor) a pak na novou přeložku. Na fotce 23 je myslím vidět příprava výhybky, která svedení obou směrů umožnila. Odhaduji, že obrázek vznik nedlouho před ukončením provozu v Pra/Mos. Přeložení kolejí až na Fuginu je dílo let 90.tých a tehdejší rekonstrukce.

1 0
možnosti
MM

Snad ještě dovětek k vystupování cestujících a jejich pěšímu procházení domovním traktem z Moskevské na Benešák a opačně (když se kolem Plzeňky ofiko nesmělo). Tramvaj jezdila prázdná tímhle úsekem jen do chvíle, než byly koleje položeny výrazně dál od podloubí (s nadsázkou do třetiny náměstí). Pak už lidé normálně úsekem jezdili viz obrázek 22. Odhaduji to tak na rok, ale můžu se plést.

2 0
možnosti
Foto

J28i98ř52í 59E38r87b18e97n

22. 12. 2014 23:07

Máte pravdu. To vystupovací provizorium fungovalo od 16. března do 1. listopadu 1981, mezitím byla připravena nová stopa, koncem října ji přepojili - tramvaje se pár dní otáčely na smyčce před radnicí a do Lidových sadů jezdila NAD.

0 0
možnosti
PO

Snaha idnes hodit na rusáky i totální neschopnost českých komunistů za 14 let opravit poškozenej barák je vyloženě dojemná. A samozřejmě to nesmí chybět v nadpise.

2 1
možnosti
PV

P36e58t52r 57V21i16n43a35ř

16. 12. 2014 12:56

..pravdu máš, soudruhu, on ten historický dům rovnou naběhl tanku sovětského zachránce do cesty a bránil Liberec před imperialisty! ;-D

0 1
možnosti
JD

Nevíte někdo, kdy byly vytrhány ty koleje? A zároveň kdy byly vytrhány v Jablonci v Lidické? Na těch pamětních štítcích je myslím uvedeno poze do kdy byly tratě využívány.

0 0
možnosti
Foto

J34i61ř69í 36E28r12b68e54n

16. 12. 2014 8:37

V dolní části Pražské ulice byly ještě v roce 1991, i když přeasfaltované.

1 0
možnosti
JK

J58a48n 74K98o27h28l

15. 12. 2014 22:14

V článku vidím řadu názorů od kolejových fetišistů. Druhá strana prostor k vyjádření nedostane? Já tam tu tramvaj už nezažil - a ani mi tam nechybí. Lidi, dokážete si to vůbec představit? Že by se do úzké Pražské a Moskevské i na Staroměstské nám., mezi nakupující, turisty, performery i náhodné kolemjdoucí cpala ještě tramvaj (byť pouze historická)? Já ne, a rozhodně bych se takové ulici vyhýbal dvojnásob. Navíc tramvaje v centru zůstaly. Jen jsou holt přes ulici, ale to snad není žádná tragédie, jak to z článku vyznívá..

2 2
možnosti
KN

K16a68r55e93l 48N32o54v81á17k

15. 12. 2014 22:22

Ty tramvaje tam bez problémů jezdily v dobách, kdy Pražská a Moskevská byly rušnými obchodními tepnami Liberce a neustále byly plné lidí, ne jako dnes, kdy jsou to spíš ulice duchů. Nakonec jeden z řidičů vzpomíná, jak se davy před tramvají zavlnily, rozestoupily a za ní ihned prostor zase zaplnily.:-/

6 1
možnosti
MM

Nemohu s článkem ani s Ivanem R. souhlasit. A mluvím z pozice pamětníka. Vylidňování Pražské a Moskevské tramvaje nezačaly ani náhodou. Spíš naopak. Po jejich "odjezdu", který na svém počátku znamenal brutální demolici fronty domů v dnešních ulicích Palachova a Rumunské, lidí v ulicích naopak přibylo. To lze zjistit z prokazatelného nárůstu tržeb tehdejších obchodů. A také z fotografií třeba z let 85-94. Teprve někdy pak se to začalo lámat! Jenže to už byla Téčka deset let pryč. A možná si pamatujete reko Pražské, kdy byla ulice do hloubky vybagrovaná, ale po náhradních chodnících podél zdí se nedalo skoro projít, jaké se tam tlačily davy.!!Úbytek lidí je nutné zařadit až do kontextu nárůstů individuální automobilové dopravy a vzniku prvních nákupních center (Hypernova).

11 1
možnosti

Naprosto souhlasím, bydlel jsem v Pražské ulici deset let od roku 1991 a dobře si pamatuju ty davy valící se dolů a nahoru. Když jsem vyšel z domu, tak bylo umění zařadit se tak, aby vás proud nestrhl. Po stavbě prvních nákupních center odešli ti obchodníci kvůli kterým stálo za to do Pražské jít a zůstaly pouze herny a větnamci. Dneska je to mrtvá ulice, když vás tam zapíchnou, tak vás najdou až za několik dní :-)

9 0
možnosti
PM

P25e64t98r 48M43u35n40z58a54r

15. 12. 2014 20:56

No, nechci se hádat, ale jestli si to dobře pamatuji, tak zásadní ránu těm barákum dal až rozsáhlý požár. Ten jeden sloup by až takový problém nebyl.

3 1
možnosti
Foto

J45i14ř79í 78E62r34b60e77n

16. 12. 2014 9:54

Také si myslím. Při požáru dojde k podstatnému narušení statiky, zvlášť poté, co popadají vnitřní vazné trámy s obvodové stěny se začnou "vyboulovat". Škoda že u těch fotek nejsou uvedené datumy pořízení snímku.

1 0
možnosti
RP

Vozy byly v podobném stavu prakticky po celé ČR... Stačí projít pár fandovských webů o tramvají a najdete tam spostu fotek na toto téma.

V Liberci jsem byl nedávno a upřímně to náměstí umírá... Tramvaj by to moc nevytrhla... Jde vůbec o to co tam je a tam prostě není nic...  I ten McDonald tam zrušili...

3 1
možnosti
OU
Uživatel požádal o vymazání
2 0
možnosti
KD

Takže ty tanky byla nakonec užitečné..;-)

0 0
možnosti
PH

P21a43v46e49l 58H69o80r79á83k

15. 12. 2014 19:41

Tramvaj v roce 1981 ani 1984 okolo divadla nejezdila. To jezdila mnohem dříve do Růžodolu Sokolskou ze Šaldova náměstí.;-D

0 0
možnosti
KN

K84a66r30e24l 26N22o73v33á85k

15. 12. 2014 22:10

Ze Šalďáku jezdila tramvaj Sokolskou jen k divadlu(a nikdy dál), okolo něj a radnice na Staroměstské nám., později Benešovo, později Hitlerplatz, později zase Benešovo, později Bojovníků za mír a nyní zase Benešovo.

Do Růžodolu I. jezdila ze jmenovaného náměstí ulicemi Železnou, Valdštejnskou, Chrastavskou a Londýnskou. Ona totiž v té době spojka z křižovatky Sokolská-Zhořelecká k mostu přes Nisu v Londýnské neexistovala.;-D

2 0
možnosti