Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Jablonci řeší, kudy po padesáti letech vrátit tramvaje do centra města

Přes Dolní náměstí nebo přes náměstí Anenské? V Jablonci řeší, kudy by mohly na konci desetiletí projíždět tramvaje. Ty z centra města zmizely před padesáti lety a vystřídaly je autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P67a43v24e93l 35P90i67l37á19t 8941819685654

Odkud je ta fotka?

0/0
1.7.2015 8:05

J20i70ř27í 47S77t79r93á92n76s27k35ý 8249661972364

jen nesvéprávný člověk  by si tu hrůzu pustil do města.Dnešní problém jízda  přes město  Kostelní ulicí  kolem Merkuru  přes Dukelské náměstí  na kruhák  v Pražské  je katastrofální  a prakticky neřešitelný  by byl přetat  kolejema  s předností.

Druhý šílený nápad jsou koleje přes Dolní náměstí  spojený s bouráním  prodejen.

 Ty co se chtějí zapsat do dějin Jablonce  jako cvoci,odveste do Kosmonos.;-O

0/−1
30.6.2015 20:49

P23e62t46r 52S54c59h10w91a73r90z 7938219123621

Teď ještě na jakém rozchodu. Sice na 1000 mm můžou být menší poloměry oblouků, ale předpokládám, že při nějaké další větší rekonstrukci se celá trať předělá na normální rozchod. Takže jestli už rovnou dát splítku 1000/1435 mm...

+1/0
27.5.2015 8:38

A21n54t75o59n43í15n 48K42a75t65z42e39r 8582893266870

Pane Schwarz,to by už bylo lepší,kdyby tranvaj najela u zastávky dolní nádraží na koleje vlakové a tím pádem by se nemuselo nic moc řešit.Odevšad to je stejně daleko,jak píší ve studiích.A kolik by se ušetřilo,asi hodně jenže ti tupci co to projektují jdou jen po penězích ostatní jim je šumák.Tak proč nenavrhly tuto variantu???protože by nic moc nevydělali,neb ony jsou placeny z výše ceny celého projektu.8-o!!

0/−3
27.5.2015 9:46

J78i67ř92í 41E24r55b57e38n 1243164196777

Na Brandlu že by tramvaj najela na vlakové koleje, a kde by z nich sjela?

Jak by se tramvaj s taktem 10 minut vyhýbala se spěšnými vlaky o taktu 30 minut?

Jak vysoká by byla pravděpodobnost srážky masivního železničního vozidla s křehkou tramvají?

Kolik stamilionů by stálo přebudovat i jen část té trati Liberec - Tanvald na souběžný provoz tramvají, aby zase kočičáci nenadávali na utrácení peněz?

+1/0
27.5.2015 12:37

P52e56t83r 67S91c40h65w71a58r63z 7328919863791

To byl původní projekt Regiotram, částečné využití vlakových kolejí. Jenže jak píše J. Erben - oboje se tam nevejde a druhý problém je, že centrum Jablonce je v dolíku, ale železnice vede po vrstevnici a se silnicí se zase potká až někde v Lučanech.

+1/0
27.5.2015 16:42

J86a80n 20V24a10l19o75u84c21h 6352277708480

Problém je, že pokud tram pojede po železničních kolejích, pak musí splňovat pevnostní normy železničního vozidla (už tak jsou dnešní nové tramvaje sakra kusy železa (protože na hliník DP namají) oproti "papírové" T3. Vyšší hmotnost = i vyšší spotřeba, vyšší zatížení (tedy dražší stavba/údržba) trati, problém s průjezdným profilem. Pokud má tramvaj projet městem, tedy má šířku 2,5m, bude od kus kus k nástupišti na želeniční trati (třeba Regionova má šířku 310cm, tedy tramvaj by byla o 30cm dál od nástupiště); pokud nástupiště přiblížíte, koliduje s železničním průjezdným profilem; tedy buď musíte postavit zvláštní kolej, minimálně splítku, anebo rezignovat na bezbariérovost a nechat cestující vystupovat na úroveň kolejí. Proto se tedy tramvaje buď posílají na tratě, kde už není železniční provoz (třeba ostravská jednokolejka do Kyjovic či kdysi do Hlučína) anebo se přestaví infrastruktura ve městě, aby tam mohla vozidla s parametry snášejícími se s klasickou železnicí (vlakotramvaje v Německu).

+2/0
3.6.2015 9:55

M64a96r47t44i36n 94K69u88ř29í81t73k47a 6287346548385

Dle současných předpisů lze nové tramvajové tratě stavět pouze na normálním rozchodu, tj. 1435mm.

+1/0
27.5.2015 12:07

P25e45t10r 53S43c68h76w28a10r16z 7108119673441

No právě, nové nebo zásadní reko, takže jednou se to stejně bude muset přerozchodovat. Prodloužení by na 1000 mm asi ještě prošlo, ale nakonec to stejně dopadne zrušením úzkého rozchodu.

0/0
27.5.2015 16:40

J57i49ř30í 90E10r74b21e29n 1943964276897

Předpisy lze snadno změnit: není to zákon ani nařízení Rady ES, je to jen vyhláška Ministerstva dopravy č. 177/1995 Sb. A tu může ministr změnit téměř ze dne na den.

0/0
27.5.2015 20:44

M66i97l46e75n80a 84K31l55o95u89č26k26o15v94á 1294283441300

Bože, stejně na to nejsou peníze, tak proč? Zase daji nekomu vydelat, aby to naplánoval, ale stavět se nikdy nebude.

+3/0
26.5.2015 20:10

M94i67l31a84n 33V33i27k 1377335793263

"Zjistili jsme, že autobusy zajíždějící na nádraží jsou lidmi hojně využívané, proto předpokládáme, že by tomu mohlo být i v případě prodloužení tramvaje,“ řekl náměstek primátora Miloš Vele. - to zjistili asi po půl roce provozu :-(!

+1/0
26.5.2015 18:38

J94i49ř13í 36E52r12b78e81n 1343354246797

Ale "oni" to zjistili ihned po zavedení této linky, což už je více než rok, jestli se nepletu... a právě proto teď dumají, jak to centrum nechat dopravně přístupné i po zrušení NAD.

+2/0
26.5.2015 22:02

M21i47l67a33n 14V85i15k 1547925833743

A proč tedy X11 končila u lázní???

0/0
27.5.2015 15:13

P12e58t68r 81S74c22h58w53a61r51z 7388109493231

Peníze. Na AN jezdily jen večerní spoje a ty denní se točily na OK U Zeleného stromu, čímž se ušetřily za objednané kilometry.

0/0
27.5.2015 16:45

M89a61r91t49i46n 19K93u79ř86í20t46k64a 6107226508275

Mají nejvyšší čas. Změna územního plánu trvá 2-5 let, takže klidně ať jich vymyslí třeba 7.

+1/0
26.5.2015 17:32

K34a33r20e73l 11S76t83r30ž13a68n75o80v62s38k81ý 1478275205

Soudruzi měli pravdu, tramvaj je historický přežitek. Nejrychlejší a nejekologičnější je transportní paprsek, jaký měli na Enterprise ve Star Treku.

0/−1
26.5.2015 15:20

J24a33k22u14b 55M74a80t31o70u58š 3455192222453

Teleportační technologie  je bohužel energeticky velmi náročná. Navíc po dobu přenosu je třeba stálého energetického přítoku, takže není doporučeno používat solární panely...

0/−1
26.5.2015 19:22

J12i43ř26í 14E88r75b21e22n 1773714466767

Soudruzi měli pravdu. V 60. a 70. létech byly výrazným likvidátorem tramvají (a trolejbusů) velkosériově vyráběné moderní, prostorné a elegantní Karosy ŠM 11 - v porovnání s nimi vypadaly MT6 i 9Tr dost neohrabaně a zastarale.

Soudruzi tím ale jen kopírovali zápaďácký trend likvidace závislé trakce ve prospěch naftové: například známý londýnský smog z roku 1952/53, který zabil několik tisíc lidí, měl jednu z příčin právě dokončenou likvidaci tramvajového provozu ve prospěch dehtových gumokolek.

+1/0
27.5.2015 20:40

J43a23n 26Š58p37e97c46i89á97n 2260150299779

Když se jakýkoli autobus rozjíždí do kopce (Liberec a Jablonec jsou samé kopce), tak je to jako když startuje vrtulník. Hlavně v létě u otevřených oken. Tramvaj je v pohodě, hlavně další generace nám za rozvedené tratě po městě bude vděčná.

+4/0
26.5.2015 14:35

J45a92n 78Š15p35e83c93i56á39n 2770290219769

A to si nepřejte bydlet u konečné autobusů, když mají nahozený motor nonstop. V noci topí, v zimě klimatizuje.

+2/0
26.5.2015 14:36

M57i51c97h11a55l 49P67a77v40l66á15t 9223303464729

Bydlel jste nekdy u tramvajove trate? ;o)

0/−1
26.5.2015 15:41

M31a47r84t37i96n 36K53u82ř41í16t52k86a 6517306138445

Jenže ono to chce už při stavbě stavět tak, aby byly minimálně hlučné a stejně tak je třeba pečovat jak o tratě, tak i o tramvaje, protože k čemu vám je supermoderní trať, když tramvaj sama vydává zvuky jak pojízdné železářství.

+6/0
26.5.2015 17:29

E95v46ž60e50n 94P90o95l70á64k 3608988151353

Na opravdu kvalitní trati je téměř jakákoli tramvaj tichá, pokud je v přiměřeném technickém stavu.

+2/0
27.5.2015 12:42

A72r92t14u47r 31D34e91n91t 4903230501148

Na konečné autobusu jsem nebydlel, na lince u zastávky ale ano, a totéž s tramvají.

Mohu vám sdělit, že autobus je proti tramvaji nic. Hluk a otřesy, jako když vám pod okny projíždí nákladní vlak, to je tramvaj.

A běda, pokud bydlíte u páteřní linky, kde jezdí také pozdní/noční spoje, to je teprve radost!

+1/0
26.5.2015 16:51

E67v65ž94e13n 62P25o57l36á31k 3198748691953

Víte, ono je trochu rozdíl rozmlácená panelová trať z osmdesátých let a moderní, odhlučněná (u které zas bydlím já a tramvaj je tu tišší než osobní automobily).

+1/0
27.5.2015 12:44

P76e40t51r 24N72e46c36h47a56n68i23c47k49ý 7303946218520

Hurá, to byl taky nápad ukončit tramvaje tak daleko před centrem, tehdejší členové ÚV stejně měli služební auta, tak asi nepřemýšleli co plodí. Bylo by krásné tramvaj dotáhnout do Mšena, které je přirozeným zábavním a rekreačním centrem nejen Jablonce a kde se žije více než v centru (kde žijí převážně ti-jejichž-jméno-nesmíme-napsat). Ví se jestli bude tramvaj jednokolejná nebo dvoukolejná? Tipuju, že asi některá hrdla budou muset být stejně jednokolejná.

+5/0
26.5.2015 13:34

J14i32ř20í 45V36o34l11e67k 6121444513779

To ještě máme štěstí, že je konečná tam kde je, původně jablonečtí mocipáni požadovali konečnou v Brandlu.

0/0
26.5.2015 19:11

J13i63ř27í 44E50r53b93e49n 1773284766237

No, tak ono tenkrát nebylo moc jiných možností. V 70. letech hlavně potřebovali dostat tramvaj z E14 (průtahu), protože to byla široko daleko jediná tramvajová trať na této silnici. Celé dolní centrum bylo zastavěné (velké bourání okolo lázní nastalo až koncem 70. let a bulvár byl bourán až po roce 1995). Smyčka pod sídlištěm byla tehdy logickým řešením pro lidi, kteří odsud denně jezdili do práce do Vratislavic a Liberce - tenkrát se přestupy a integrace dopravy moc řešit nemusely, Mšeno tehdy taky zrovna moc zábavy neposkytovalo a soudruzi hlavně řešili kapacitní dopravu lidí do/z práce. Za rekreací a zábavou si lidi tehdy byli schopni dojít pěšky.

Dnes bychom tu tramvajovou smyčku liberecké trati asi raději viděli na Dolním náměsti, ale tehdy by to byla jen komplikace.

Jinak řečeno: trvat dnes na 40 let staré koncepci a nijak ji nerozvíjet by bylo mírně řečeno dost neprozíravé...

+3/0
26.5.2015 22:00

P65e21t96r 80N65e22c94h62a24n78i15c51k59ý 7593506158500

Moc aut tehdy nejezdilo a průtah je pomalý a zasekaný i  bez tramvaje. Logika věci říká, že spojení dvou měst má být centrum - centrum, ne periferie - centrum. Tramvaje dříve tvořily síť s přestupem na Dolním náměstí, ta síť byla zničena, mezi jedničkou a tramvají byl přestup jen s trochu fantazie na Liberecké. Autobusové nádraží tam bylo stále, použít pro smyčku šlo, koleje už byly položené, prostě se bouralo příliš. Ona výbornou koncepcí byla Regiotram, která by dala celému regionu smysl a díky spolupráci tří zemí by to bylo přesně to co by dnes EU zacálovala klidně z 80%.

+1/0
26.5.2015 22:13

J56i70ř11í 84E69r53b14e94n 1123974766107

Jo, to nerozporuju.

0/0
27.5.2015 12:38

L71u73c84i54a95n 79P25a37p29a12z88i49a88n 5624337581745

Doufejme, že po celém Jablonecku budou opět jezdit tramvaje. To je ekologičtější a turisticky atraktivnější než aubobusy na plynové bomby.

+3/−1
26.5.2015 13:26

P84e90t13r 87N98e30c56h75a38n94i66c91k84ý 7623236278610

Pochybuji, že někdo obnoví tramvajovou linku k vlaku do Rychnova, když je tam vlak celkem špatně konkurenceschopný.

0/−1
26.5.2015 13:31

J52i14ř29í 95E62r79b34e77n 1303544806617

No, otázkou je, co je příčina a co následek... ;-)

+1/0
26.5.2015 22:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.