Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bez známek, osnov i zvonění. Svobodná škola za Libercem děti nestresuje

Zapomeňte na všechny představy, které jste kdy měli o škole. První svobodná škola v Libereckém kraji už měsíc učí a vychovává děti bez osnov, tabule nebo zvonění. Ale hlavně bez známek i stresů. A zájemců o výuku pomalu přibývá. Škola čeká na naplnění kapacity 15 dětí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H38o52n33z76a 50N83i87k64l 6313597882260

Reforma skolstvi, jak si vetsina z nas uvedomuje, je v blízke budoucnosti NEZBYTNA.

Proto ANO jen vice takovychto skol.

Me osobne skola nadmerne a to i presto ze na zakladni skole jsem nemel prob lem s ucenim a 8 let koncil temer pokazde s temer samyma.

Jak se postupem casu ukazalo v zivote to moc neznamena.

To co je potreba v detech rozvijet je zdrave sebevedomi, umeni diskutovat a stat si za svym nazorem, ktery se neboji obhajit.

Touha po studiu je naprosto automaticka a vlastní kazdemu diteti, ktere ma podminky k tomu aby se zaobiralo tim co ho opravdu zajima. To se samozrejme s vekem meni, ale myslet si ze se diky tomu nenauci poradne psat nebo pocitat. Prosim Vas!

A proc delat nejdriv povinnosti a pak zabavu???

Nebylo by lepsi delat to co nas opravdu bavi a vedet ze se tim mohu pohodlne zivit a ne jen tupe prodavat svuj cas a tesit se az padla a pak budu MOCT delat to svy?

Bohuzel spousta z nas behem skolni dochazky zapomnelo co to vlastne bylo, anebo jsme si nechali namluvit, ze na TO vlastne neni cas a ze az PAK.

Ze soucasneho vzdelavaciho systemu by byl pan Komensky zaplakal.

0/0
8.7.2015 14:14

M28a19r96t42i18n 41U56r96b50a81n28e22c 5986921730323

Podobná škola již v Americe funguje, nevidím problém, proč by neměla i tady. 

Někdo tady psal, že se v této škole dítě nic nenaučí. Tady je ale nutné brát jako fakt i to, že to dítě má v sobě určitý program na učení. Proto ho škola spíše demotivuje, protože je nuceno držet se něčeho, co si my myslíme, že by se mělo naučit. 

Kupříkladu nevím, k čemu by potřeboval vědět kuchař chemický vzorec kyseliny sírové. A na některé profese se v současných školách spoustu lidí nepřipraví vůbec. Například na profesi systémového správce. Neznám školu (pokud vy nějakou takovou znáte, prosím napište mi její název), která by učila například rozdíly mezi standardním uživatelem a administrátorem. Nebo osvětlila, co to znamená pojem root v Linuxu. Nebo například gramatiku C# nebo Javy. 

Ale zase. Tohle nepotřebuje každý. Podle mého názoru by ZŠ (když se jmenuje ZÁKLADNÍ škola) měla učit ZÁKLADNÍ věci. A rozhodně ne trochu od každého. 

Co například by škola měla učit? Například jak se dostat k nějaké informaci (hledáním na internetu, knížky, ...), jak se chovat k ostatním.

+1/0
25.6.2015 14:01

B20a20r80a 74S76v66o62b94o90d54o29v82a 1733162525531

Pokud má dítě svobodnou volbu a odpovídající prostředí, naučí se to, co potřebuje znát. Bohužel snaha naučit děti něco, co oni samy považují za nudné a zbytečné, vede k odporu ke škole a vzdělávání jako takovému (jaký to paradox) a pocitu, že v životě je nutné dělat věci, které vás otravují (tím myslím systematicky, ne čas od času). Takto formovaným dospělým přijde pak normální, že se v životě otravují a dělají práci, která je nenaplňuje, podle hesla “nejdřív práce, potom zábava”. Což je dle příspěvků zde případ většiny diskutujících.

K vzájemnému respektu se děti učí tím, že žijí v prostředí, kde jsou tyto hodnoty normou. Ne tím, že jim učitel říká, co mají dělat.

Úvahy nad tím, co z takových dětí bude, jsou až úsměvné – to už totiž bylo dávno zjištěno, jelikož tento formát škol není žádná novinka. Jejich absolventi pracují ve stejných oborech, jako zbytek populace, s tím rozdílem, že většinou dělají to, co je baví, mají zdravé seběvědomí a respekt k sobě i druhým.

+2/0
5.6.2015 9:45

P10e72t22r41a 27Ž65á70d68n97í10k39o87v70á 8155634512900

báro, lépe bych to neřekla... děkuji :-);-)

0/0
7.6.2015 9:37

D23a41v20i48d 17D51v50o51ř44á47k 6272860365247

"Pokud má dítě svobodnou volbu a odpovídající prostředí, naučí se to, co potřebuje znát."

O co se opírá toto tvrzení? Nějaké výzkumy, stuidie, ...?

Co když dítě nějaký předmět nebo látka prostě nebaví, nebude se ho tedy učit?

"Jejich absolventi pracují ve stejných oborech, jako zbytek populace, s tím rozdílem, že většinou dělají to, co je baví, mají zdravé seběvědomí a respekt k sobě i druhým."

Zdroj?

0/0
9.6.2015 8:33

B75a75r74a 67S97v30o61b89o91d53o19v15a 1783662325171

1. Je v pořádku, že dítě nějaká látka nebaví a nebude se jí učit, pokud ji k ničemu nepotřebuje. Lidskou přirozeností je se zdokonalovat a vzdělávat (vezměte si, co vše se dítě naučí samo za prvních šest let života), je tu však podmínka, že toto vzdělávání musí být viděno jako smysluplné (více viz např. PhDr. Jana Nováčková, CSc.: Mýty ve vzdělávání). Smysluplné pro nás je to, u čeho chápeme souvislosti a praktické uplatnění. Co se učíme proto, že nám někdo jiný řekl, že je důležité (bez toho, abychom to vzali za své), učíme se to pomalu, obtížně a máme tendenci to rychle zapomenout. Nevím, jak Vy, ale já mám s tímto ze své gymnaziální i VŠ praxe bohaté zkušenosti. Obavy, že by se dítě např. nenaučilo číst či psát, jsou liché vzhledem k tomu, že to je něco, bez čeho se v naší společnosti neobejde. Když dáte dítěti svobodnou volbu, naučí se to v určitém okamžiku každé, a to ve věku a způsobem, který je pro něj optimální (viz http://www.svobodauceni.cz/clanek/deti-se-samy-uci-cist).

2. Toto zkoumá např. Peter Gray, profesor psychologie na Boston College. Ve svém výzkumu mj. sledoval děti z americké svobodné školy Sudbury Valley. Zjistil, že absolventi této školy se v dospělosti většinou zabývají tím, co je bavilo jako děti - tj. na co a s čím si hráli, tomu se věnovali i nadále a neztráceli čas s věcmi, které pro ně nebyly zajímavé. Tím dokázali jít hlouběji a efektivněji za vědomostmi a dovednostmi, které je bavily a zároven byly klíčové pro jejich profesní dráhu.

0/0
9.6.2015 15:39

D29a48v64i41d 82D91v20o42ř60á64k 6692900745317

1. Takže když se vyskytne dítě, které se nebude chtí naučit počítat, tak se to prostě nebude umět, ano?

2. Ale tohle patí přeci i pro děti z normálních škol, že se věnují tomu, k čemu inklinovaly v dětství. Samozřejmě je i dost těch, u kterých to tak není, ale tak to asi bude i u těchto škol, ne? Nebo tam se všichni věnují tomu, co ho bavilo jako dítě? Asi ne, možná jsou jiné relace, ale jaké doopravdy jsou?

" tj. na co a s čím si hráli, tomu se věnovali i nadále a neztráceli čas s věcmi, které pro ně nebyly zajímavé."

Tak v tom asi bude problém. Nepovažuji totiž mnohé z věcí, které pro mě nebyly zajímavé, za zbytečné. A zdá se mi, že to ani takto napsané nemůže nikdo brát vážně. Mám dojem, že jde o nedorozumění.

0/0
12.6.2015 11:31

B33a51r21a 72S25v21o94b39o94d52o70v61a 1503272945971

no on každý občas potřebuje něco spočítat, a to je právě ten moment, kdy se to naučí ;)

já si například nepamatuju věci, které pro mne nebyly zajímavé, takže ano, jejich biflování považuji za zbytečné.

+2/0
12.6.2015 11:43

D45a71v83i21d 39D96v47o71ř82á92k 6832640355467

Myslim, ze nema cenu dal tuto diskuzi rozvijet.

0/0
14.6.2015 9:55

M64a90r98t27i31n 84U63r67b93a17n94e34c 5186691870213

Já bych řekl, že k oběma věcem, ke kterým Vy požadujete zdroj je například škola Sudbury Valley (viz http://www.mimoskolu.cz/skola-je-vezeni-a-nici-nase-deti/ ). Protože tato škola funguje. Jak si určitě přečtete v článku.

0/0
25.6.2015 14:46

H39e68l24e65n65a 33K28a89v20k93o53v72á 5116413270216

Ale kdo teda naučí tyhle děti, že existují také  povinnosti, řád, disciplína,  respekt k učiteli ?  Nebudu se vůbec divit, až některý ministr přijde s tím, že škola je pro děti vlastně nepovinná či zbytečná. Chápu, že tyhle liberecké děti  nemůže tahle "výuka" stresovat. Stresováno bude spíše jejich okolí, možná i rodiče.,když si dítka budou dělat, co je momentálně napadne.

+1/0
3.6.2015 11:17

G74a69b15r15i69e51l10a 72S22i81w14k89o13v43á 6726388117938

Co tím myslíte, že budou dělat, co je napdane? Nějaký příklad? Jde o to jakým způsobem děti vyučují a rozvíjejí. A to jak se děti chovají většinou ovlivňují nejvíce rodiče...

0/0
7.7.2015 19:59

J81i53t94k20a 80Ř97e66z79á36č21o90v19á 7939913746771

R^

0/0
2.6.2015 20:11

L22a43d98i81s16l68a27v 24E92g52e51r24m10a17i59e80r 2430982477453

Ve škole se mají naučit určitému řádu a povinnostem,ale tady???

+1/0
2.6.2015 19:10

G66a79b59r34i16e13l70a 73S61i31w72k19o96v37á 6656598947118

To je můžete naučit i doma :-)

0/0
7.7.2015 20:00

A22u75g83u76s94t 87F54o25r65m35á13n41e37k 6595929370416

Jen aby se dědtičky naučily aspoň se podepsat.

+4/−1
2.6.2015 15:00

J54i62ř49í 56Z98á65h56o49r40a 5313785142129

Nevím, jak se k tomu mám postavit, i když mě jako rodiče geniálních a nadaných dětí podobné věci zajímají, myslím si, že český systém školství pokulhává až od druhého stupně, graduje na středních školách a vrcholí na škole vysoké, vše v negativním slova smyslu. V prvním stupni se ale převážní učí základy a je mi jasné, že mé jazykově nadané dítě by excelovalo v nasávání všeho možného, co se týká jazyka, ale jazyka pouze. Já bych ale ocenil, kdyby umělo i perfektně počítat, a znalo alespoň státy sousedící s libereckým krajem, čert vem Slovensko, nebo Rakousko. na jednu starnu velmi oceňuji možnost další volby, určitě bych něco podobného nezavrhoval jen proto, že tomu zatím nerozumím a jsem připraven tomu dát šanci, na druhou stranu si pocitově nejsem jistý, jestli to je dobré, i přesto, že si myslím, že mé děti mají nadstandardní porci svobody, kde by to jiní dokonce nazvali rozmazleností a nevychovaností.

0/0
2.6.2015 14:43

N78i92n30a 48P96a34n69o82ž12k63o46v61á 9867155475578

Nemůžu si pomoci, ale vždycky jsemměla za to, že škola má děti připravit na život dospělých. Tudíž se už dozačátku učí, že nejdřív je třeba dělat něco užitečného, a pak si mohou dělat,co chtějí. Že se někdy musíme učit věci, které bereme jako nepotřebné, alepozději se nám mohou hodit. Že máme mít úctu ke starším lidem. Pokud nám něconejde, tak na tom musíme více zapracovat, abychom to dohnali. Tohle všechno pakstejně člověk musí dodržovat v dospělosti (stačí i na SŠ). Nedovedu sipředstavit, jak by děti z podobné školy zvládli střet s realitou,která není tak růžová. Zejména by mě zajímalo, jak by pak učitelé podle svéfilozofie zvládali partu puberťáků, kteří třeba nebudou vůbec chodit do hodin,učitelce pošlou do patřičných místi, nebo začnou něco z nudy demolovat. Tobych pak chtěla vidět jejich pozitivní přístup. Ale je jasné, že autoři tentopřístup budou vychvalovat, protože z toho budou mít profit, ale co k tomuvede rodiče, to nepochopím. :-)

+5/0
2.6.2015 14:37

O88n44d59r14a 98Z33d14r42a61h64a75l 4285300555561

Tak kdyby mě v tom věku naučili vnímat časové pásma...to bych se teď měl. To bych asi programoval na 25 počítačích nebo kolik těch pásmů je.

+1/−1
2.6.2015 14:16

J33a46r60o33s34l47a16v 21J94o13n71á71š 7594853204

To bude zřejmě škola i bez přestávek a začátku i konce vyučování, tedy pardon svobodného individuálního rozvoje a možná i bez prázdnin. Děti buď přijdou nebo se budou svobodně rozvíjet třeba za školou.

+3/0
2.6.2015 13:52

M46i78l51e11n82a 41K43l54o97u79č68k25o15v45á 1684923631810

Myslim,že měsíc je krátka doba  na vyhodnocovani. Až deti ukončí 1.rok, tak by mme zajimalo, co se naučily. Napište článek za rok v cervnu  ....

+6/0
2.6.2015 12:41

J17a88n 38H50a53v24r33d50a 2378476191948

chjo. není důležité, co se naučili za rok. důležité je, co se naučí za celé své dětství. život není teď čeština, teď matika, teď zeměpis, teď přírodopis... Život je veškeré provázání všeho a poznání je prostě lepší zažít v souvislostech,

Z tohoto pohledu je daleko důležitější, co bude člověk zvládat ve 12, 15, 18-ti letech, než po první třídě (a s jakou známkou / a v jakém porovnání s někým jiným).

0/0
2.6.2015 14:25

D61a42v81i75d 54D38v49o78ř53á73k 6902120165357

chjo. Původní příspěvek nepíše nic o tom, že život je "teď čeština, teď matika, teď zeměpis, teď přírodopis". Původní příspěvek říká, že tahle báječná výborná škola může být lepší než klasická škola, ale také horší. Že to teď nevíme. Protože nemáme žádné informace o tom, co děti, které prošly touto školou zvládají po první třídě nebo třeba v těch "12, 15, 18-ti letech".

0/0
9.6.2015 8:25

M53i78l89o15š 58B44o78u17k76a77l 8313187373964

;-D... to bude tahák pro některé skupiny "neposedných" obyvatel...;-D ... a učitelé skončí v Bohnicích-na to dám krk.

+1/0
2.6.2015 12:34

C86y58r89i16l 17P87a83v17e82l33k69a 4246632248135

Měl jsem co dočinění s dětmi s Waldorfské školy. Pardon, ale větší nevychovaný a rozjívený "děti" jsem neviděl.

A moc by mě zajímalo, na co osmiletý dítě potřebuj jako jednu z meritorních věcí ve svém věku vnímat rozdílná časová pásma?

+3/−1
2.6.2015 12:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.