Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Železniční romantika je mrtvá. Heřmanička dojezdila před čtyřiceti lety

Bývala to náramná romantika: po úzkorozchodné trati se kodrcala lokomotiva s pár vagony. Vozily dělníky, školáky i víkendové trampy a místní obyvatelé nazývali trať něžně Heřmanička. Před čtyřiceti lety idylka skončila. Poslední osobní vlak na trať z Frýdlantu do Heřmanic vyjel 13. ledna 1976.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F96a19b23i38o 60S71g53a62t91t98o41n35i 9881620127250

Škoda, Oybin a Jonsdorf ukazují, že by to fungovalo.

+2/0
13.1.2016 17:59

P20e73t74r 40N55e30c45h14a87n20i60c96k57ý 7503326468840

Tak kdyby Stalin neprosadil posunutí Polska, celý ten kraj by vypadal jinak. Třeba oblast kolem Jelení Hory. Malebné podhůří Krkonoš, staré německé domy, tramvajová trať do Sobieszowa, Ceplic a Przesieky (tedy úplně do hor), zničená zarostlá obrosvká nádraží všude, trať dolinou Bobru v naprostém rozkladu, 70 let nefungující železniční přejezd do Szklarske Poreby, úpadek u Královce a Mirošova, zrušené tratě do Karpacze, Kowar, Swieradow Zdroj, strhaná, zničená a ukradená elektrifikace na mnoha tratích, vlaky Jelenia Gora - Wroclaw se pomalu snaží dosáhnout rekonstrukcí časů z roku 1944 a dalo by se neustále pokračovat. Jen zmar, kopřivy a pár odkazů na dávné doby.

+6/0
13.1.2016 19:10

J57a57n 98H96a56v62r74d36a 2758316841658

jo, kdyby toho Stalin neprosadil více...

A kdyby tady spousta lidí nelezla sovětovi do zadku...

0/0
13.1.2016 21:17

V50i13k76t42o86r 44N43á65r63o16ž73n72ý 3389792128

Nemějte představu , že kdyby tento kraj zůstal Německem , že by to tam dnes bylo někde na úrovni dnešního Bavorska. Železnice v NDR se také rušily , jejich stav na hodně úsecích není optimální ani dnes takřka 30 let po sjednocení Německa...

0/0
14.1.2016 8:35

P72e56t15r 38N33e14c58h66a76n46i73c16k95ý 7423536218860

Přesto rozdíl při přejetí hranice je dost patrný. Nemyslím, že by rušili tratě do hor a pokud by komunisti rušili, určitě by byla větší vůle pro obnovu. O krajině, nepůvodních obyvatelích a zničených budovách nemluvě

0/0
14.1.2016 8:42

F79a49b81i45o 87S67g76a48t59t89o78n28i 9341930477890

no ono spíš kdyby Hitler nezblbnul své krajany k válci, Stalin byl jenom důsledkem...

0/0
15.1.2016 9:42

M85a38r62t68i35n 52M22u39s25i96l 4910141973541

Je třeba si připomenout, že zmíněný Oybin a Jonsdorf přežil jen proto, že vozil uhlí (lignit) z dolu Berzdorf. Samotná NDR počítala s likvidací trati po vytěžení dolu. Sjednocení a následný útlum tomu zabránil resp. umožnil přechod dráhy k rekreačnímu provozu. Samotná Heřmanička takový turistický potenciál asi nikdy neměla. O její likvidaci se uvažovalo již od 60. let 20. st. pro nerentabilnost provozu. A to i přes nedávno provedenou rekonstrukci (1957). Když odvoz kamene z lomu převzala nákladní auta, bylo hotovo. Likvidace se svezla s vlnou rušení tratí jako Jablonné - Svor atd.

Ještě dovětek k fyzické likvidaci kolejí v roce 1997. K ní došlo krátce poté, co padly snahy fy Rail Explor (1995-6) o obnovení provozu. Tehdy bylo jasné, že peníze v dohledné době do kolejí nikdo nedá. (Vzpomeňte na Římanovo rušení mj. Zubačky - nulový grafikon 1997. To samé hrozilo Jindřichovické i Hejnické trati.) Trať Heřmaničky pomalu rozkrádali sběrači kovů. Nebylo na co čekat. Postup ČD provést demontáž kolejí bohužel měl svoji logiku.

Mimochodem před likvidací byly koleje prakticky komplet.Chyběly pouze v malém úseku před nádražím Heřmance a pár desítek metrů za Frýdlantem, po stavbě nové továrny. O prostoru před frýd. nádražím na začátku trati nemluvím, tam koleje vytrhali již v roce 1988.Do té doby bylo nádraží komplet vč. výhybek.

+5/0
14.1.2016 8:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.