Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Magna sestrojila lepené plastové dveře pro auta, nabízí je po celém světě

Páté automobilové dveře, které jsou lehké a nerezavějí. Unikátní technologii vymysleli vývojáři ve firmě Magna Bohemia v Liberci, jež dodává plastové díly pro automobilový průmysl. Novinku nyní chtějí prosadit i do sériové výroby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L88a73d65i28s45l51a56v 12K88a73l70o36u17s 7105396241900

Spíš by to chtělo plast s tvarovou pamětí. Třeba blatníky, nárazníky, mám dojem, že se už dělají. Jinak sám si plasty svařuji. Hnusně to smrdí. Existuje mám dojem asi 6 druhů plastů. Z nich nejvíc vydrží PVC - odolává UV záření, dobře se taví a spojuje, a je houževnatý , pro ekologii asi nejhorší svinstvo, protože odolává nejvíc.

0/0
29.9.2016 15:20

J34i28ř51í 44E69r28b88e48n 1213794486667

Naopak, PVC je pro ekologii velmi výhodný polymer díky velmi snadné recyklaci.

0/0
30.9.2016 10:56

M73i39c47h33a50l 88K13v61a84k 8187540965923

skvělý, hlavně když nápad zustane český a nenecháte se koupit, jako to vždy dopadá, je nutné podporovat domací podniky, kurna kde je stát? tady ma vyjet politik na traktoru a solit jim tam sam, aby ukazal proc je potrebny, hlavne ze pro úplatkáře z ciziny delame prvni poslední vcetne danovych prazdnin, ale jedine vlastní vyroba a vlastní napady povedou ke zvyseni platu a konkurenceschopnosti

0/0
29.9.2016 11:12

J13i40ř96í 80E56r47b23e42n 1903414526427

Nějak jsem nepochopil souvislost traktoru, solení a polypropylénu.

Nemluvě o tom, že Magna je nadnárodní společnost, která shodou okolností vlastní i liberecký závod bývalého Plastimatu...

0/0
29.9.2016 13:59

I56v98a34n 53P48o95k84o82r71n50ý 7499295478

Felicie s neslavně korodujícími 5. dveřmi se již nějaký ten pátek nevyrábí.

Už tehdy se vyráběly jako neoriginální náhradní díl 5. dveře z plastu a v servisech mě přátelsky varovali, jen abych si tam tyto nedával, že se kroutí a brzy nejdou pořádně zavírat či zamykat.

Dnes je jiná doba, možná že už budou kvalitativně někde jinde. Nevím, jak běžné to je, ale na otcově Renaultu jsou přední blatníky plastové, už v době někdy možná před 15 lety. A určitě tak nekorodují jako na Škodovce.

0/0
29.9.2016 10:03

J14i48ř53í 15E45r36b34e47n 1143724476427

No rezavé páté dveře najdete i na fordech, peugeotech, volkswagenech...

0/0
29.9.2016 13:59

I11v96a46n 56P35o30k96o89r33n25ý 7449635648

Na Felicích korodovaly obzvláště brzy, automobilka nikdy nepřiznala, že se jedná de facto o zmetek a špatný vývoj, a ani kvůli mnoha vážným, ale utajovaným závadám nestahuje, oproti kvalitnějším značkám, auta do sevisů.

Škodovku již nikdy více, 2 nové, pravidelně servisované ve značkových servisech mi úplně stačily.

0/0
29.9.2016 15:14

M10i35l82o56š 52B83o91u91k42a12l 8413777153654

...V libereckém závodě se denně vyrobí 10 tisíc lakovaných nárazníků a osm set vstřikovacích forem... není těch forem nějak málo???;-D

0/0
29.9.2016 7:30

M92a47r69e19k 66J33a56n12e48č58k62a 1747606253131

Na svém voze mám třeba přední kapotu z hliníku a raději bych, aby byla z pořádného plechu. Je sice lehká, ale odolnost vůči nárazu asi už nebude tak dobrá a navíc cena nové bude vyšší, než kdyby byla z klasického plechu. Navíc jsem se poučil, že není dobré ji ve větrném počasí nechat otevřenou proti větru (nutná výměna vyšťavené autobaterie), protože si s ní vítr kvůli její velké ploše a nízké hmotnosti doslova pohrával tak dlouho, až se odjistila a otevřela na druhou stranu, ale naštěstí šla lehce opravit, i když to nebyla oprava za pár kč. Třeba Renault Clio II zase dával přední blatníky z plastu, ale nevím jestli to zachoval i u novější generace. No a teď tady máme plastové páté dveře. Za chvíli to bude celoplastová konstrukce, jako mají některé supersporty a na ceně nových aut to bude taky znát. Opravitelnost takových dílů při zachování původní pevnosti bude nulová, ekologická likvidace také o dost náročnější a cena takového dílu bude spíše vyšší než klasického plechového. Prostě samá pozitiva :-/

+1/−1
28.9.2016 13:08

J13i50ř82í 53E79r62b79e81n 1633214796157

1) přední kapota nebývá součástí deformační zóny - tlačné síly jdou většinou pod ní.

2) to, že jste si nezajistil kapotu proti otevření, není vinou materiálu.

3) plech je plech, ať už je ocelový, hliníkový nebo měděný. Pořád to je plech.

4) plastové konstrukce jsou levnější než ocelové - snadná tvarovatelnost, snadná obrobitelnost, nižší energetické nároky na vlastní výrobu (taví se už při 160 °C, ocel nad 1000 °C), méně náročné výrobní technologie.

5) ekologická likvidace termoplastického polypropylenu je méně náročná než u oceli.

+5/0
28.9.2016 13:36

M40i68r29e40k 90G41a81j37e80r 5661916869600

Nejvetsi prusvih plastovych dilu v autech je to, ze na rozdil od kovu se nedaji recyklovat. Navic se vyrabeji z ropnych produktu a ropa se tez neda recyklovat, ta jen ubyva.Milion patych dveri na skladkach by byla tragedie velikosti hory Říp.

0/−1
28.9.2016 0:00

M26a50r71t17i95n 36S79e88d50o58n57a 2615246356839

Souhlas, kompozit (plast s textilii) je nerecyklovatelny. Navic v pripade tukance dojde asi k prasknuti celych dveri, tj. pro zakaznika bude cena napravy vyrazne vyssi.

0/0
28.9.2016 9:13

P39e36t88r 14K35n64ě36b70o57r27t 8792478789580

Už takhle je na autech spousta plastů. Tak jich bude o trochu víc.

0/0
28.9.2016 12:57

J21i25ř88í 66E12r17b54e83n 1543824316387

Kde jste přišel na tu nerecyklovatelnost termoplastů??? 8-o

Každý se dá snadno roztavit a přepracovat - mnohem snáz než železo!

0/0
28.9.2016 13:37

M55i81r16e14k 15G16a11j55e47r 5751416369600

Kdyby bylo tak snadne recyklovat plastove dily z aut, tak by se to delalo. Nove plastove dily karoserie se nevyrabi (!) z recyklovaneho plastu.

0/0
28.9.2016 15:27

J89i67ř33í 91E69r26b77e67n 1733614916557

Každý termoplast je recyklovatelný, a právě proto se recykluje. Zatímco před 40 lety se z aut daly recyklovat v podstatě jen kovové části, díky předpisům EU jsou dnes vozidla recyklovatelná z více než 90 %.

0/0
28.9.2016 20:35

J53i69ř50í 38K55o14c59u58r53e57k 6315644505258

Vždycky z toho recyklátu můžete vyrobi třeba popelnice. Nebo kanalizační potrubí či přepravky. A v nejhoším případě s ním zatopíte ... namísto topného oleje, ten je taky z ropy.

+1/0
28.9.2016 23:30

D33a98n13i26e84l 63D98r97n78e24c 6841679756242

Super R^

Jinak jsou v článku pěkně popsány důsledky ne zrovna ideálního stavu silničních komunikací a o železnici do Liberce se ani není potřeba zmiňovat ;-(

+1/0
27.9.2016 23:08

P57e76t62r 36P61ř44i64k76r54y51l 1868275863

Super, pri oprave to bude stacit vzit bruskou, pak svarit COckem a prekytovat a smrcnout metalizou ... Anebo vlastne nepujde a bude se menit kus za kus a a rozbite kusy vozit na skladku u lesa :-(

+1/−1
27.9.2016 18:04

O77n38d34ř26e18j 68L69o23š60o82t19h 9620932754392

A co svařujete na pátých dveřích? Můžou se promáčknout, pak se to vyklepe, ale dveře, které prasknout, asi ani nemá smysl svařovat, brousit a lakovat, to je lepší je koupit na vrakáči za pár korun. Nicméně, když porovnám plastový nárazník a plechový nárazník, tak plast je jasný vítěz a plast jde taky svařit, pak přebrousit a přelakovat a bude to mít po takové opravě mnohem lepší vlastnosti, než svařený plech.

+3/0
27.9.2016 23:12

J83i82ř62í 41K55o82c94u26r94e85k 6105734695818

Termoplast svaříte horkovzdušnou pistolí. Proto se taky jmenuje termoplast.

+1/0
28.9.2016 23:28

J22i84ř39í 16E35r73b80e70n 1553244546247

Doporučil bych tento článek dát i do sekcí Ekonomika a Auto, ne pouze do krajského oddělení...

0/0
27.9.2016 16:38
Foto

T41o47m24á68š 60D32v60o81ř24á23k 7945136327701

Duroplast? :-P

+1/0
27.9.2016 16:13
Foto

K81a52r34e52l 47M86a57l37ý 6316754830871

ty?

0/0
27.9.2016 16:23

J22i15ř82í 68E37r47b98e17n 1683354656727

Vraťte vysvědčení ze základní školy...

Duroplast = reaktoplast neboli termoset byla epoxidová pryskyřice slisovaná se strojně zpracovanou bavlnou. Prakticky nerecyklovatelný výrobek.

Magna vyrábí svoje dveře z polypropylenu = termoplastu, který je snadno recyklovatelný po pouhém zahřátí ke 160 °C. Ostatně v Plastimatu se z něj vyráběly už v roce 1983 nárazníky pro škodovky.

+2/0
27.9.2016 16:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.