Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Libercem pojedou nové bezbariérové autobusy. Vyjdou takřka na sto milionů

Do sedmnácti nových autobusů pohodlně nastoupí rodiče s kočárkem či lidé na invalidním vozíku. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou chce pořídit bezbariérové vozy do dvou let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J22a38n 16M77a47x77a 9595603569

Nechci být hnidopich, ale k tomu vyjádření vedení města je nutné trochu doplnit.

Dieselové autobusy v normě EURO 6 (dnes povinné) jsou v podstatě stejně ekologické jako CNG, rozdíl je v tom, že nafta také povinně obsahuje složku z obnovitelných zdrojů zatímco CNG je 100% fosilní neobnovitelný zdroj. Autobus CNG je o cca tunu těžší než naftový autobus, takže způsobuje větší zátěž na komunikace, vyžaduje častější tankování (oproti dieslu), nehledě na horší jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu. Ekologické zpracování odpadu (baterií) se dá nazvat nepřímou zátěží byť již mnoho let funguje - ekologicky však musíte likvidovat i oleje z CNG busů a v podstatě po skončení životnosti i celý autobus tak jako tak. Elektrobus však je v provozu tím nejekologičtějším prvkem - pro obyvatele ve městě je totiž zcela bezemisním dopravním prostředkem. No a že se někde musí vyrobit - to ano, ale opět je zde podíl z obnovitelných zdrojů - je tedy ekologičtější než CNG. Mimochodem i CNG (stlačený zemní plny) potřebuje pro svou distribuci do vozidel značné množství "někde" vyrobené elektřiny ten plyn se sám nestlačí. Lobisté za CNG se tím pochopitelně nechlubí, ale v přepočtu na peníze to není zrovna zanedbatelná položka. S ohledem na již částečnou tramvajovou elektrifikaci by možná Liberec byl vhodným průkopníkem pro takzvané hybridní autobusy - diesel+elektřina. Jsou ekologické, provozně úsporné a kopcovitý terén Liberce by se pro samospádové dobíjení ideálně hodil. Ostatně není to daleko zajet se podívat na "flotilku" těchto autobusů v MHD Drážďany. Je však obecně známé, že za vyhlášením nějakého CNG projektu se obvykle nachází již předem dohodnutý business. Pak je to jen o schopnostech to správně podat - tedy pokud přitom někdo "nešlápne" vedle. Že elektromobil nebo elektrobus nejsou ekologická vozidla je hodně mimo.

+1/0
29.10.2016 9:24

J87i82ř23í 58K67o52c85u12r25e40k 6325404705598

Mno a pak to srovnejte s množstvím zekmního plynu, které zhltne liberecká teplárna.

A metan se dá získat jako bioplyn, jeho vyčištěním. A že karoserie CNG busu se musáí ekologicky likvidovat? To snad u elektrobusu neplatí, že to uvádíte jako nevýhodu? A zamlčel jste olej z převodovky elektrobusu, když už jsme u toho.

0/0
30.10.2016 0:55

H10e13l84e75n17a 53V26o94n70d66r50á16č68k36o52v59á 5446545211579

Tak to budou posílená i autobusová spojení do průmyslové zony Jih,kde se stále staví nové továrny,přibývá lidí a MHD neřeší zda spojení stačí.

+1/0
28.10.2016 10:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.