Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Cestující v Liberci zaplatí podle počtu zastávek. Díky bluetooth či wifi

Přestože technologie bluetooth je stará 23 let a důvěrně ji zná každý majitel mobilního telefonu, teprve nyní se uvažuje o jejím využití v odbavení cestujících v hromadné dopravě. Liberec se stal prvním městem, kde se testuje bezkontaktní nákup jízdenky pomocí bluetooth či wifi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I61v79a36n 86P55o61k36o75r33n13ý 7699555488

Obávám se, že systém zastávek bude nastaven ve smyslu, že jízda do jedné zastávky bude např. za 18, do dvou zastávek už za 20 a 5 zastávek bude za 50. Prezentováno to bude samozřejmě již od 18 (a to "již od" tím nejmrňavějším písmem) tak jako je to u výprodejů, slev, akcí. Bude tu zřejmě panovat cenový nepoměr jako u výpalného za jízdu na tankondromech, kdy roční je pro OA za 1500, měsíční za 440 a 10tidenní dokonce za 310.

Nelíbí se mi, že bych se musel zase někde registrovat (pro rejpaly: nebudu muset - je tu přece "dobrovolnost"). Přece majitel letiště měl výhrady, jak nás StB všude špicluje a takovéto různé "monitorování" už leze krkem nejen mě (v LBC jde třeba i o placení výpalného za parkování přes mobil).

Co majitelé karet Idol - Opus card, kde je kombinace ještě železnice, busy?

Většina Liberečáků má stejně "lítačku".

0/0
5.2.2017 9:47

D91a28n26i98e46l 85K16u55k70l15a 1448751396566

Nápad dobrý, jen to bude mít spíš uplatnění u stálých cestujících, než u turistů. Rozhodně účtování podle délky jízdy je spravedlivější, než platit stejný poplatek jak za dvě zastávky, tak i za přejetí celého města. Negativní dopad to může mít na zdraví cestujících. Ti co nyní nevyužívali MHD, protože se jim nevyplatilo za ty 2-3 zastávky platit plné jízdné a radši ten kousek ušli pěšky, tak nyní za pár kaček využijí MHD... A budou mít méně pohybu....

0/0
3.2.2017 10:55

P10e64t25r 46N98e83c23h95a94n31i10c38k93ý 7543686678220

To spíš mám zkušenost, že na ty 2-3 zastávky právě jedou autem a na delší (třeba Hanychov - ZOO) MHD, protože se to vyplatí.

+1/0
3.2.2017 13:12

P65e30t29r 11S23c70h46w81a87r39z 7188279133961

Popravdě mi to nijak úžasné nepřipadá. Pokud někdo jezdí denně, pořídí si časovou jízdenku, pokud častěji, tak předplacenou kartu a pokud jede jednou za "uherák", pořídí si papírovou/SMS jízdenku nebo zaplatí bezkontaktní platebkou. Jako rezerva, když si kartu zapomenu doma, no možná, pokud si nezapomenu ten účet zřídit a nabít dopředu a zároveň myslet na to, abych ten účet nějak zneaktivnil, když budu platit jinak.

A pásmování nemá ve městě velikosti Liberce extra moc smysl, alespoň ne v centru - vůz musí jet tak jako tak, ať jedu jednu zastávku nebo sedm.

0/0
3.2.2017 10:32

P39e54t96r 21S38c34h29w56a58r53z 7698289863151

Asi rozumím motivaci DP - když už něco po městě jede, proč nenalákat aspoň pár jedinců, z kterých by při hnusném počasí vyrazil pětikorunu za to, že se svezou 3 zastávky. Akorát náklady se zdají převyšovat výnosy.

0/0
3.2.2017 10:36

P91e26t47r 42N14e83c24h73a26n85i63c81k36ý 7163896668190

Právě chybějící potenciál v těch malých úsecích je. Obyčejná jízdenka v Liberci stojí 20kč, to je třeba za 2 zastávky fakt dost. 20kč za kilometr máte skoro jak taxík. V Praze dokonce 24 korun a když potřebujete rychle chytit vlak z Florence na Hlavním, tak vám nic jiného nezbude. Tyhle krátké úseky by mohly nalákat úplně novou sortu lidí (a třeba naučit jezdit MHD ty, kteří jí zatím nevěří, ale za tu pětikačku se popovezou). Jen ta forma přes wifi-bluetooth má dost hrozeb a negativ. Kontrola přes bezkontaktní kartu/kreditovou kartu by stačila

0/0
3.2.2017 13:15

V98e64r76o13n27i64k30a 49M20u63r21í60n11o23v17á 6786301431556

Já jsem pro, protože my to přesně takhle teď máme. Bydlíme v centru, většina věcí v doch. vzdálenosti. Ale co není, tam jedu raději autem. Protože se to vyplatí víc, než zaplatit dvacku tam a dvacku zpátky. Já bych to určitě uživila :)

+1/0
3.2.2017 14:52

P35e34t12r 38S80c53h90w24a83r31z 7438629473591

Jo, souhlasím, v druhém příspěvku to pak taky píšu. Blbé je to, že následná kontrola vyjde dráž než zisk z jízdného a protože lze předpokládat, že by se to zneužívalo (zapnu/vypnu WiFi či BT později/dřív, budu se vymlouvat na software, který to z důvodu vybité baterie vypíná sám, študáci budou soutěžit, kolik zastávek projedou bez kontroly), nějaká kontrola jistě bude.

0/0
3.2.2017 15:56

P88e92t24r 69N49e70c75h37a78n92i33c22k60ý 7183176438480

Proto mi systém jako v HK přijde praktičtější (blokace celé částky, vrátka při výstupu). Ale musí to být přehledné, abych věděl co kupuju a nekoupil omylem novou jízdenku např.

0/0
3.2.2017 16:00

J80a80n 65K63o79h28l 4213857881424

Další účet, který bude potřeba založit? nabíjet? Sledovat zůstatek? A není těch sester už přecijen příliš, Antone Pavloviči? :-) Sice souhlasím s principem, že bych měl platit jen za tolik zastávek, kolik jich jedu, ale jestli potřebuje DPMLJ na něčem zapracovat, tak je to spíš zjednodušení platebních možností, ne jejich rozšíření..

0/0
3.2.2017 10:12

P43e85t86r 71N14i32v67n85i53c67k17ý 3532164755427

Vzpomínám si, kolik bylo keců, připomínek a obav, když se zaváděly bezkontaktní platební karty. A dnes?

Přestože tento nový systém sytém ještě nikdo neviděl v praxi, už tu píšou, jak to bude nespolehlivé a nebezpečné. ;-D

+2/0
3.2.2017 9:32

P11e88t77r 72N46e56c75h13a50n77i97c66k41ý 7773166358360

Co jsem skoro 20 let žil v Liberci, tak po několikanásobném zdražení papírových jízdenek spousta lidí nadávala, proč má kupovat 40 min. jízdenku na 10min. cestu. V HK i Pardubicích "krátký úsek" funguje docela dobře. Dřív byla taky 15 min. jízdenka za 10kč tuším. Takže nějaká sleva za "krátký úsek" by byla fajn. Turista přijede rychlíkem k nádraží a na Fügnerku platí plnou palbu, tedy 20kč. Motivovalo by to i lidi parkovat dál od centra, protože se tam fakt nedá jezdit. Ale tohle provedení je fakt složité a docela nebezpečné (mobilu vypadne bluetooth, nějaký vykuk si tam strčí modifikátor komunikace, někdo jen stojí na zastávce a před ním se otevřou dveře apod.). Opuskarta a bezkontaktní karta na to snad stačí.

+3/0
3.2.2017 8:56

P16a84v88e64l 74B69r64n35a 1162493981886

Neni to ani jednoduché, ale ani bezpečné. Stačí si změnit MAC adresu bluetooth na nějaké jiné, které najdu v MHD. Podle mě nic složitého. Navíc ten benefit že zaplatím tolik co projedu není nic extra a řeší to bezkontaktní karty.

+2/0
3.2.2017 7:41

Z41d14e48n64ě73k 11W55e73r38n23h39a92r18t 6877145722548

Máme skoro všichni bezkontaktní platební karty, proč nevyužít tyhle? Při vstupu cestující mávne kartou nad terminálem, ten zablokuje z účtu dejme tomu padesát korun a při výstupu mávne znova, systém spočítá odečte jen skutečné jízdné. Takhle fungují třeba automatické benzínky. A při kontrole revizor uvidí, zda daná karta skutečně byla použita. Když cestující nepípne při výstupu, tak má smůlu a odečte se mu celá zablokovaná částka. A nemusí se nic registrovat a nic nabíjet.

+6/0
3.2.2017 7:35

P60e60t26r 61N32i63v50n11i71c45k62ý 3702324465667

Různí zákazníci mají různé priority. Někdo prostě úmyslně nemá bezkontaktní kartu, ale může dávat přednost mobilu.

+1/−1
3.2.2017 7:37

Z43d97e11n22ě34k 65W84e13r77n21h96a23r76t 6107595122258

nemusí být jeden systém, třeba SMS klidně můžou fungovat dál, ty jsou jednoduché.

+2/0
3.2.2017 7:52

O14t73t89o 87P76o35s90p12í75š29i20l 4394325377708

To je taky super. Různá zahrádka nepřehledných možností, jak se odbavit, má být zjednodušení a má přilákat další lidi do veřejné dopravy?8-o

+3/−1
3.2.2017 7:59

Z79d41e90n94ě63k 48W86e51r82n49h28a47r55t 6627895982568

Ano, přesně tak. Mít několik možností, aby každý člověk měl v každou chvíli možnost použít MHD, aniž by musel přemýšlet, jak se má dopředu zaregistrovat, nabít nějakou kartu nebo něco podobného. Zkrátka aby se na ceduli podíval, jak se platí a nějakou zvolil možnost, která se mu zrovna hodí.

+2/−1
3.2.2017 8:01

O41t87t79o 43P69o41s51p94í34š92i23l 4354625757168

Mít nepřeberné možnosti odbavení vede k tomu, že se "jednodušší" cestující (omlouvám se za ten termín, nechci se nikoho dotknout) v nabídce nezorientují a zkrátka nepojedou. Myslete si, co chcete, ale faktem je, že veřejnou dopravou nejezdí samí nadšenci (šotouši) a inženýři.

+3/0
3.2.2017 8:06

Z41d65e31n80ě46k 20W25e73r30n34h70a49r31t 6717105132298

No, i penzisté dnes běžně posílají SMS. Nevidím v tom problém. Když už jednou za čas budou cestovat, tak si na zastávce přečtou postup, rozhodnou se, zda použijí SMS nebo platební kartu. Kdo bude jezdit častěji, stejně si pořídí nějakou průkazku.

0/0
3.2.2017 8:10

O87t32t59o 87P67o38s37p45í65š11i50l 4234335747768

Vy v tom nevidíte problém ze svého pohledu. Já osobně taky nebudu mít problém to pochopit. (Ale využívat to nebudu, protože tomu nevěřím.)

Ale prostě tu je velká skupina lidí, která má dneska problém pochopit i takové maličkosti, jako jsou sleva na Opuscard a nutnost pípnout kartou při přestupu. Nelze zpochybnit existenci lidí, kteří se neumí orientovat v množství slev. A takoví lidé mohou naopak utéct.

0/0
3.2.2017 8:19

Z17d62e26n73ě26k 79W83e82r20n63h19a92r47t 6697515912158

Já ale nemluvím o slevách. Píšu o náhodném cestujícím, který jednou za uherák chce někam jet, případne turistovi, nemá žádnou speciální kartu, nechce se někam registrovat, něco nabíjet. Chce přijít v neděli v deset večer na zastávku, tam se podívat na vývěsku, co kam jede a jak se platí, vybrat si podle toho, co má v kapse a nejbližším autobusem někam dojet. Denní cestující, co jezdí do práce nebo do školy, jsou něco úplně jiného

+1/0
3.2.2017 8:25

O15t89t75o 73P18o76s14p29í65š78i95l 4954905977538

Jasně, ale pak je podle mě nejjednodušší, aby si kartou zaplatil papírovou jízdenku. A to už (alespoň částečně) funguje...

0/0
3.2.2017 8:29

Z27d18e33n57ě55k 30W28e45r76n68h49a93r29t 6687845522608

pokud bude mít tu možnost v neděli v deset večer někde na sídlišti, klidně.

0/0
3.2.2017 8:45

P95e59t47r 59N66e10c13h42a60n93i30c82k91ý 7843666468100

Já mám u bezkontaktních plateb kartou problém, že se na to nemůžu spolehnout. Neproběhlo nikde v médiích VE VŠECH VOZIDLECH jde platit kartou. Připravím si kartu a...terminál není, nebo museli poslat náhradu bez terminálu. V kombinaci s akčním revizorem, který chytí cestujícího dřív než zjistí, že musí koupit jízdenku u řidiče je to dost vražedný.

+1/0
3.2.2017 9:01

Z69d89e24n31ě72k 68W37e31r35n78h87a17r29t 6767145822468

Tak to už je o lidech. Na tohle by stačila cedulka na všech dveřích a rozum. Bohužel na to se zrovna nedá spolehnout.

0/0
3.2.2017 9:30

P58e41t40r 53N23e74c72h62a35n46i35c60k20ý 7323496348380

cedulka na dveřích pomůže jen tomu, že musím hned za řidičem, ale furt mi nepomůže jestli si preventivně kupovat papírovou jízdenku v trafice nebo ne. Jo řešení je mít jednu plonkovou jízdenku pro jistotu u sebe, ale to se ne vždy povede a někoho (kdo jede třeba jednou za dva roky a "slyšel v TV, že jde v MHD platit kartou" to odradí)

0/0
3.2.2017 13:17

P54e62t79r 90N67e37c22h79a78n91i83c65k55ý 7203836338600

Celkem s vámi souhlasím, už kvůli řevu jak mají ČD složitý ceník, načež jim ČD "vyšly vstříc" a před deseti lety zkrouhli půlku slev a druhou půlku udělali často nepoužitelnou (KMB např.) nebo přizpůsobili většinovému pepovi co jede jednou za půl roku a ne věrnému cestujícímu co si to nastudoval (ten je brán jako zneužívač). Ale zas dokud půjde v každé trafice koupit papírová jízdenka, která bude vypsaná velkým fontem na cedluce s tím, že pod tím budou "kdejaké tabulky", tak ty tabulky stejně bude číst jen ten koho to zajímá.

+1/0
3.2.2017 8:59

O53t23t32o 35P95o36s88p83í46š17i27l 4984855537588

Jasně, "mávne" a "bezkontaktně" - to jsou hesla.;-D

Tak hlavně, aby Vám to nevzalo peníze za to, že čekáte na zastávce a necháte odjet linku, kterou nepotřebujete, protože Vás to "bezkontaktně" zaregistrovalo v blízkosti odbavovacího strojku.

+4/0
3.2.2017 7:55

Z62d65e95n23ě25k 18W45e60r61n60h39a18r27t 6517515222748

viděl jste někdy bezkontaktní kartu? Myslíte, že by terminál, který by byl na trubce vedle dveří v autobuse, načetl kartu v šrajtofli člověka na zastávce?

+1/0
3.2.2017 7:59

O17t95t98o 23P37o12s65p77í42š82i49l 4374365357298

Tak Vy možná nevíte, že se skutečně uvažovalo (nebo uvažuje) o systému odbavení, kde cestující skutečně nikam nic nepřiloží a zaplatí "automaticky".

V opačném případě je systém odbavení při nástupu i při výstupu nebezpečný v tom, že cestující zapomene na odpípnutí při výstupu, a zaplatí víc, než by musel. (viz MHD Pardubice)

+1/0
3.2.2017 8:05

Z39d27e68n41ě94k 74W87e10r91n61h91a27r78t 6847475712718

no, to je ovšem jeho problém, ne? Automatické odbavení technicky sice možné je, ale já výše píšu o běžných bezkontakních kartách a ty na to zkrátka dosahem nestačí - což lze brát jako výhodu, protože zákazník musí aktivně kartu přiložit.

0/0
3.2.2017 8:07

O10t30t98o 71P25o56s96p86í63š39i74l 4804195347418

Super. Četl jste vůbec ten článek? Reagujeme oba na to samé?

Lidem bude stačit mít zařízení pouze zapnuté například ve svém tabletu nebo mobilu a o nic dalšího se nebudou starat.

Jen si zapnete na mobilu bluetooth nebo wifi. A nastoupíte. Nic neřešíte. Zařízení v tramvaji nebo vlaku rozpozná vaše zařízení a bude vám účtovat jenom tolik, kolik zastávek projedete,

Zdroj: http://liberec.idnes.cz/cestujici-v-liberci-zaplati-podle-poctu-zastavek-pres-bluetooth-wifi-12s-/liberec-zpravy.aspx?c=A170202_152844_liberec-zpravy_jape

0/0
3.2.2017 8:16

Z31d21e48n84ě56k 75W34e73r24n44h17a95r58t 6277275162698

No a já v prvním postu tohoto threadu napsal, že je to nesmyslné a že by bylo lepší - podle mě - využít stávající běžné bezkontaktní platební karty. A o těch se stále bavím.

0/0
3.2.2017 8:21

O82t28t37o 64P20o71s41p40í15š12i30l 4934775757598

A jak si tedy představujete to mávnutí a bezkontaktní odbavení?

(Mimochodem, technologie zmíněná v článku navazuje předchozí záměr DPMLJ spojený s platebními kartami, proto si to spojuji v jedno. To ale nemůžete vědět, jestli mi neumíte číst myšlenky, takže se omlouvám za nedorozumění.:-))

Já to tiž vidím takto (nechme stranou, zda nosič bude telefon nebo karta):

1. Cestující nic neřeší a pak chci vidět, jak bude zajištěna bezpečnost proti "nechtěnému odbavení".

2. Cestující si aktivně řeší nástup a výstup a pak je problém s tím, že lidé zapomínají, neodpípnou se a přijdou o peníze. (viz zmíněné Pardubice)

+1/0
3.2.2017 8:28

Z39d79e77n92ě37k 70W46e97r84n85h91a74r66t 6397785792928

Druhou možnost nevidím jako problém. Pokud bude blokace a následně stržená částka v ceně nejdražší jízdenky "z jednoho na druhý konec města", je to problém cestujícího. Kdo to nepochopí nebo na to zapomene a při výstup nepípne, holt něco přeplatí. Opakuji, pořád se bavíme zejména o příležitostných cestujících, denní cestující budou mít jiný způsob.

0/0
3.2.2017 8:41

K56r55y52š54t24o69f 89M80a43l82o36c81h 2555974648147

Nechtěné odbavení by šlo vyřešit srážkou jízdenky třeba po ujeté vzdálenosti ( v tom případě by bylo třeba synchronizovat s gps ve vozidle ) tak, aby došlo k zaplacení jízdenky po ujetí třeba 100 metrů. Nebo to navázat na čas ( pokud je aktivní zařízení v blízkosti vozidla např nad 2 minuty ).

0/0
3.2.2017 11:40

K36r27y65š88t56o69f 71M96a42l44o88c53h 2415624598217

A to všechno bude blbost, protože stačí jet autem vedle mhd a jste víte kde... Takže vlastně nevím...

0/0
3.2.2017 11:41

J55a73n 50V33a60l89o49u98c44h 6202117888890

Opravdu nevím, co se pro náhodného návštěvníka (turistu) zjednoduší, když se bude muse registrovat a tarif stejně studovat, aby věděl, kolik si má kamsi odložit (a pak při nevyčerpání jaksi mámit zpět)...

+11/0
3.2.2017 7:17

P98e30t80r 64N56i10v50n32i20c31k58ý 3222174645707

Proč zrovna "náhodného zákazníka"? Jsou i jiné skupiny zákazníků, které přijíždí do města pravidelně a nebudou mít problém si svůj mobil registrovat (obzvlášť, když to bude jednoduché).

+1/0
3.2.2017 7:36

O37t36t30o 31P37o61s40p32í46š73i64l 4374825557868

Tato souvislost mě také velmi pobavila... Hlavně ještě takové to "nic neřeším"... Jo, a pak se divím, kolik že mi to strhli. Možnost kontroly nad tím, kolik platím, je nulová, možnost reklamace jakbysmet.

+4/0
3.2.2017 7:57

P66e78t71r 76N61e79c41h52a90n39i49c89k95ý 7603436678890

To je pro turistu co neřeší kolik utratí ;-D

0/0
3.2.2017 9:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.