Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Cestující v Liberci zaplatí podle počtu zastávek. Díky bluetooth či wifi

Přestože technologie bluetooth je stará 23 let a důvěrně ji zná každý majitel mobilního telefonu, teprve nyní se uvažuje o jejím využití v odbavení cestujících v hromadné dopravě. Liberec se stal prvním městem, kde se testuje bezkontaktní nákup jízdenky pomocí bluetooth či wifi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I44v43a95n 33P70o41k44o36r48n31ý 7449285128

Obávám se, že systém zastávek bude nastaven ve smyslu, že jízda do jedné zastávky bude např. za 18, do dvou zastávek už za 20 a 5 zastávek bude za 50. Prezentováno to bude samozřejmě již od 18 (a to "již od" tím nejmrňavějším písmem) tak jako je to u výprodejů, slev, akcí. Bude tu zřejmě panovat cenový nepoměr jako u výpalného za jízdu na tankondromech, kdy roční je pro OA za 1500, měsíční za 440 a 10tidenní dokonce za 310.

Nelíbí se mi, že bych se musel zase někde registrovat (pro rejpaly: nebudu muset - je tu přece "dobrovolnost"). Přece majitel letiště měl výhrady, jak nás StB všude špicluje a takovéto různé "monitorování" už leze krkem nejen mě (v LBC jde třeba i o placení výpalného za parkování přes mobil).

Co majitelé karet Idol - Opus card, kde je kombinace ještě železnice, busy?

Většina Liberečáků má stejně "lítačku".

0/0
5.2.2017 9:47

D43a87n15i66e98l 26K91u67k97l80a 1768391526776

Nápad dobrý, jen to bude mít spíš uplatnění u stálých cestujících, než u turistů. Rozhodně účtování podle délky jízdy je spravedlivější, než platit stejný poplatek jak za dvě zastávky, tak i za přejetí celého města. Negativní dopad to může mít na zdraví cestujících. Ti co nyní nevyužívali MHD, protože se jim nevyplatilo za ty 2-3 zastávky platit plné jízdné a radši ten kousek ušli pěšky, tak nyní za pár kaček využijí MHD... A budou mít méně pohybu....

0/0
3.2.2017 10:55

P74e14t51r 69N98e80c62h24a44n70i29c88k95ý 7853366688520

To spíš mám zkušenost, že na ty 2-3 zastávky právě jedou autem a na delší (třeba Hanychov - ZOO) MHD, protože se to vyplatí.

+1/0
3.2.2017 13:12

P19e31t14r 84S36c53h16w93a16r22z 7128909653301

Popravdě mi to nijak úžasné nepřipadá. Pokud někdo jezdí denně, pořídí si časovou jízdenku, pokud častěji, tak předplacenou kartu a pokud jede jednou za "uherák", pořídí si papírovou/SMS jízdenku nebo zaplatí bezkontaktní platebkou. Jako rezerva, když si kartu zapomenu doma, no možná, pokud si nezapomenu ten účet zřídit a nabít dopředu a zároveň myslet na to, abych ten účet nějak zneaktivnil, když budu platit jinak.

A pásmování nemá ve městě velikosti Liberce extra moc smysl, alespoň ne v centru - vůz musí jet tak jako tak, ať jedu jednu zastávku nebo sedm.

0/0
3.2.2017 10:32

P28e28t71r 44S54c85h17w98a57r81z 7548909283391

Asi rozumím motivaci DP - když už něco po městě jede, proč nenalákat aspoň pár jedinců, z kterých by při hnusném počasí vyrazil pětikorunu za to, že se svezou 3 zastávky. Akorát náklady se zdají převyšovat výnosy.

0/0
3.2.2017 10:36

P39e72t82r 45N92e94c49h85a46n82i68c91k49ý 7773436598430

Právě chybějící potenciál v těch malých úsecích je. Obyčejná jízdenka v Liberci stojí 20kč, to je třeba za 2 zastávky fakt dost. 20kč za kilometr máte skoro jak taxík. V Praze dokonce 24 korun a když potřebujete rychle chytit vlak z Florence na Hlavním, tak vám nic jiného nezbude. Tyhle krátké úseky by mohly nalákat úplně novou sortu lidí (a třeba naučit jezdit MHD ty, kteří jí zatím nevěří, ale za tu pětikačku se popovezou). Jen ta forma přes wifi-bluetooth má dost hrozeb a negativ. Kontrola přes bezkontaktní kartu/kreditovou kartu by stačila

0/0
3.2.2017 13:15

V94e72r36o73n13i88k86a 78M85u97r27í12n74o54v62á 6706691101216

Já jsem pro, protože my to přesně takhle teď máme. Bydlíme v centru, většina věcí v doch. vzdálenosti. Ale co není, tam jedu raději autem. Protože se to vyplatí víc, než zaplatit dvacku tam a dvacku zpátky. Já bych to určitě uživila :)

+1/0
3.2.2017 14:52

P77e92t10r 94S51c21h35w31a18r50z 7128409593531

Jo, souhlasím, v druhém příspěvku to pak taky píšu. Blbé je to, že následná kontrola vyjde dráž než zisk z jízdného a protože lze předpokládat, že by se to zneužívalo (zapnu/vypnu WiFi či BT později/dřív, budu se vymlouvat na software, který to z důvodu vybité baterie vypíná sám, študáci budou soutěžit, kolik zastávek projedou bez kontroly), nějaká kontrola jistě bude.

0/0
3.2.2017 15:56

P86e25t76r 82N56e29c33h33a61n96i17c26k78ý 7353786608770

Proto mi systém jako v HK přijde praktičtější (blokace celé částky, vrátka při výstupu). Ale musí to být přehledné, abych věděl co kupuju a nekoupil omylem novou jízdenku např.

0/0
3.2.2017 16:00

J15a36n 81K70o84h11l 4763987141164

Další účet, který bude potřeba založit? nabíjet? Sledovat zůstatek? A není těch sester už přecijen příliš, Antone Pavloviči? :-) Sice souhlasím s principem, že bych měl platit jen za tolik zastávek, kolik jich jedu, ale jestli potřebuje DPMLJ na něčem zapracovat, tak je to spíš zjednodušení platebních možností, ne jejich rozšíření..

0/0
3.2.2017 10:12

P55e94t38r 89N34i78v11n75i27c48k70ý 3132484975197

Vzpomínám si, kolik bylo keců, připomínek a obav, když se zaváděly bezkontaktní platební karty. A dnes?

Přestože tento nový systém sytém ještě nikdo neviděl v praxi, už tu píšou, jak to bude nespolehlivé a nebezpečné. ;-D

+2/0
3.2.2017 9:32

P35e70t66r 65N78e32c86h90a36n97i28c72k31ý 7233846138420

Co jsem skoro 20 let žil v Liberci, tak po několikanásobném zdražení papírových jízdenek spousta lidí nadávala, proč má kupovat 40 min. jízdenku na 10min. cestu. V HK i Pardubicích "krátký úsek" funguje docela dobře. Dřív byla taky 15 min. jízdenka za 10kč tuším. Takže nějaká sleva za "krátký úsek" by byla fajn. Turista přijede rychlíkem k nádraží a na Fügnerku platí plnou palbu, tedy 20kč. Motivovalo by to i lidi parkovat dál od centra, protože se tam fakt nedá jezdit. Ale tohle provedení je fakt složité a docela nebezpečné (mobilu vypadne bluetooth, nějaký vykuk si tam strčí modifikátor komunikace, někdo jen stojí na zastávce a před ním se otevřou dveře apod.). Opuskarta a bezkontaktní karta na to snad stačí.

+3/0
3.2.2017 8:56

P31a46v17e55l 72B50r72n48a 1352603571776

Neni to ani jednoduché, ale ani bezpečné. Stačí si změnit MAC adresu bluetooth na nějaké jiné, které najdu v MHD. Podle mě nic složitého. Navíc ten benefit že zaplatím tolik co projedu není nic extra a řeší to bezkontaktní karty.

+2/0
3.2.2017 7:41

Z49d30e73n98ě19k 18W87e88r18n58h48a52r76t 6647255892938

Máme skoro všichni bezkontaktní platební karty, proč nevyužít tyhle? Při vstupu cestující mávne kartou nad terminálem, ten zablokuje z účtu dejme tomu padesát korun a při výstupu mávne znova, systém spočítá odečte jen skutečné jízdné. Takhle fungují třeba automatické benzínky. A při kontrole revizor uvidí, zda daná karta skutečně byla použita. Když cestující nepípne při výstupu, tak má smůlu a odečte se mu celá zablokovaná částka. A nemusí se nic registrovat a nic nabíjet.

+6/0
3.2.2017 7:35

P30e39t14r 80N50i15v76n88i88c13k92ý 3412664175567

Různí zákazníci mají různé priority. Někdo prostě úmyslně nemá bezkontaktní kartu, ale může dávat přednost mobilu.

+1/−1
3.2.2017 7:37

Z25d23e27n43ě94k 41W54e96r90n75h85a18r22t 6597105802488

nemusí být jeden systém, třeba SMS klidně můžou fungovat dál, ty jsou jednoduché.

+2/0
3.2.2017 7:52

O78t79t28o 48P26o14s60p26í79š66i52l 4114405727938

To je taky super. Různá zahrádka nepřehledných možností, jak se odbavit, má být zjednodušení a má přilákat další lidi do veřejné dopravy?8-o

+3/−1
3.2.2017 7:59

Z41d15e56n45ě20k 28W97e28r43n30h91a31r49t 6347385202198

Ano, přesně tak. Mít několik možností, aby každý člověk měl v každou chvíli možnost použít MHD, aniž by musel přemýšlet, jak se má dopředu zaregistrovat, nabít nějakou kartu nebo něco podobného. Zkrátka aby se na ceduli podíval, jak se platí a nějakou zvolil možnost, která se mu zrovna hodí.

+2/−1
3.2.2017 8:01

O84t54t25o 62P56o40s45p56í74š41i64l 4684595647858

Mít nepřeberné možnosti odbavení vede k tomu, že se "jednodušší" cestující (omlouvám se za ten termín, nechci se nikoho dotknout) v nabídce nezorientují a zkrátka nepojedou. Myslete si, co chcete, ale faktem je, že veřejnou dopravou nejezdí samí nadšenci (šotouši) a inženýři.

+3/0
3.2.2017 8:06

Z28d50e97n92ě60k 81W46e27r85n57h77a24r87t 6927505412358

No, i penzisté dnes běžně posílají SMS. Nevidím v tom problém. Když už jednou za čas budou cestovat, tak si na zastávce přečtou postup, rozhodnou se, zda použijí SMS nebo platební kartu. Kdo bude jezdit častěji, stejně si pořídí nějakou průkazku.

0/0
3.2.2017 8:10

O51t88t53o 10P36o47s65p72í91š76i59l 4624225107928

Vy v tom nevidíte problém ze svého pohledu. Já osobně taky nebudu mít problém to pochopit. (Ale využívat to nebudu, protože tomu nevěřím.)

Ale prostě tu je velká skupina lidí, která má dneska problém pochopit i takové maličkosti, jako jsou sleva na Opuscard a nutnost pípnout kartou při přestupu. Nelze zpochybnit existenci lidí, kteří se neumí orientovat v množství slev. A takoví lidé mohou naopak utéct.

0/0
3.2.2017 8:19

Z32d98e70n67ě87k 20W34e60r16n39h36a68r15t 6977205152848

Já ale nemluvím o slevách. Píšu o náhodném cestujícím, který jednou za uherák chce někam jet, případne turistovi, nemá žádnou speciální kartu, nechce se někam registrovat, něco nabíjet. Chce přijít v neděli v deset večer na zastávku, tam se podívat na vývěsku, co kam jede a jak se platí, vybrat si podle toho, co má v kapse a nejbližším autobusem někam dojet. Denní cestující, co jezdí do práce nebo do školy, jsou něco úplně jiného

+1/0
3.2.2017 8:25

O87t64t41o 21P98o22s36p73í47š39i47l 4814535947868

Jasně, ale pak je podle mě nejjednodušší, aby si kartou zaplatil papírovou jízdenku. A to už (alespoň částečně) funguje...

0/0
3.2.2017 8:29

Z86d20e36n76ě68k 89W35e94r24n29h48a11r26t 6427805842378

pokud bude mít tu možnost v neděli v deset večer někde na sídlišti, klidně.

0/0
3.2.2017 8:45

P44e47t63r 10N73e28c83h68a32n85i44c24k47ý 7733956138580

Já mám u bezkontaktních plateb kartou problém, že se na to nemůžu spolehnout. Neproběhlo nikde v médiích VE VŠECH VOZIDLECH jde platit kartou. Připravím si kartu a...terminál není, nebo museli poslat náhradu bez terminálu. V kombinaci s akčním revizorem, který chytí cestujícího dřív než zjistí, že musí koupit jízdenku u řidiče je to dost vražedný.

+1/0
3.2.2017 9:01

Z25d72e24n89ě65k 49W62e24r78n27h36a97r38t 6987755472178

Tak to už je o lidech. Na tohle by stačila cedulka na všech dveřích a rozum. Bohužel na to se zrovna nedá spolehnout.

0/0
3.2.2017 9:30

P21e27t63r 34N91e62c31h26a39n91i64c29k32ý 7383126518240

cedulka na dveřích pomůže jen tomu, že musím hned za řidičem, ale furt mi nepomůže jestli si preventivně kupovat papírovou jízdenku v trafice nebo ne. Jo řešení je mít jednu plonkovou jízdenku pro jistotu u sebe, ale to se ne vždy povede a někoho (kdo jede třeba jednou za dva roky a "slyšel v TV, že jde v MHD platit kartou" to odradí)

0/0
3.2.2017 13:17

P45e74t30r 68N45e72c74h89a83n92i84c77k19ý 7133296198700

Celkem s vámi souhlasím, už kvůli řevu jak mají ČD složitý ceník, načež jim ČD "vyšly vstříc" a před deseti lety zkrouhli půlku slev a druhou půlku udělali často nepoužitelnou (KMB např.) nebo přizpůsobili většinovému pepovi co jede jednou za půl roku a ne věrnému cestujícímu co si to nastudoval (ten je brán jako zneužívač). Ale zas dokud půjde v každé trafice koupit papírová jízdenka, která bude vypsaná velkým fontem na cedluce s tím, že pod tím budou "kdejaké tabulky", tak ty tabulky stejně bude číst jen ten koho to zajímá.

+1/0
3.2.2017 8:59

O21t95t77o 98P43o32s35p46í26š33i22l 4364135907338

Jasně, "mávne" a "bezkontaktně" - to jsou hesla.;-D

Tak hlavně, aby Vám to nevzalo peníze za to, že čekáte na zastávce a necháte odjet linku, kterou nepotřebujete, protože Vás to "bezkontaktně" zaregistrovalo v blízkosti odbavovacího strojku.

+4/0
3.2.2017 7:55

Z18d40e39n73ě42k 43W37e34r77n55h81a59r12t 6167675802678

viděl jste někdy bezkontaktní kartu? Myslíte, že by terminál, který by byl na trubce vedle dveří v autobuse, načetl kartu v šrajtofli člověka na zastávce?

+1/0
3.2.2017 7:59

O50t33t94o 78P26o77s29p50í17š41i42l 4814505807528

Tak Vy možná nevíte, že se skutečně uvažovalo (nebo uvažuje) o systému odbavení, kde cestující skutečně nikam nic nepřiloží a zaplatí "automaticky".

V opačném případě je systém odbavení při nástupu i při výstupu nebezpečný v tom, že cestující zapomene na odpípnutí při výstupu, a zaplatí víc, než by musel. (viz MHD Pardubice)

+1/0
3.2.2017 8:05

Z62d21e45n75ě75k 93W41e25r38n46h75a91r75t 6507665942918

no, to je ovšem jeho problém, ne? Automatické odbavení technicky sice možné je, ale já výše píšu o běžných bezkontakních kartách a ty na to zkrátka dosahem nestačí - což lze brát jako výhodu, protože zákazník musí aktivně kartu přiložit.

0/0
3.2.2017 8:07

O37t42t20o 34P70o81s11p97í96š91i90l 4614835717668

Super. Četl jste vůbec ten článek? Reagujeme oba na to samé?

Lidem bude stačit mít zařízení pouze zapnuté například ve svém tabletu nebo mobilu a o nic dalšího se nebudou starat.

Jen si zapnete na mobilu bluetooth nebo wifi. A nastoupíte. Nic neřešíte. Zařízení v tramvaji nebo vlaku rozpozná vaše zařízení a bude vám účtovat jenom tolik, kolik zastávek projedete,

Zdroj: http://liberec.idnes.cz/cestujici-v-liberci-zaplati-podle-poctu-zastavek-pres-bluetooth-wifi-12s-/liberec-zpravy.aspx?c=A170202_152844_liberec-zpravy_jape

0/0
3.2.2017 8:16

Z20d16e83n17ě74k 51W51e31r74n40h29a38r59t 6827365222738

No a já v prvním postu tohoto threadu napsal, že je to nesmyslné a že by bylo lepší - podle mě - využít stávající běžné bezkontaktní platební karty. A o těch se stále bavím.

0/0
3.2.2017 8:21

O31t18t20o 68P79o53s65p28í53š23i90l 4324735147328

A jak si tedy představujete to mávnutí a bezkontaktní odbavení?

(Mimochodem, technologie zmíněná v článku navazuje předchozí záměr DPMLJ spojený s platebními kartami, proto si to spojuji v jedno. To ale nemůžete vědět, jestli mi neumíte číst myšlenky, takže se omlouvám za nedorozumění.:-))

Já to tiž vidím takto (nechme stranou, zda nosič bude telefon nebo karta):

1. Cestující nic neřeší a pak chci vidět, jak bude zajištěna bezpečnost proti "nechtěnému odbavení".

2. Cestující si aktivně řeší nástup a výstup a pak je problém s tím, že lidé zapomínají, neodpípnou se a přijdou o peníze. (viz zmíněné Pardubice)

+1/0
3.2.2017 8:28

Z62d68e27n33ě97k 45W30e60r18n14h60a50r44t 6687365762878

Druhou možnost nevidím jako problém. Pokud bude blokace a následně stržená částka v ceně nejdražší jízdenky "z jednoho na druhý konec města", je to problém cestujícího. Kdo to nepochopí nebo na to zapomene a při výstup nepípne, holt něco přeplatí. Opakuji, pořád se bavíme zejména o příležitostných cestujících, denní cestující budou mít jiný způsob.

0/0
3.2.2017 8:41

K32r80y39š15t47o66f 92M91a83l10o47c29h 2675154238957

Nechtěné odbavení by šlo vyřešit srážkou jízdenky třeba po ujeté vzdálenosti ( v tom případě by bylo třeba synchronizovat s gps ve vozidle ) tak, aby došlo k zaplacení jízdenky po ujetí třeba 100 metrů. Nebo to navázat na čas ( pokud je aktivní zařízení v blízkosti vozidla např nad 2 minuty ).

0/0
3.2.2017 11:40

K27r85y78š76t24o47f 22M74a45l87o68c64h 2665164318167

A to všechno bude blbost, protože stačí jet autem vedle mhd a jste víte kde... Takže vlastně nevím...

0/0
3.2.2017 11:41

J37a61n 38V11a45l60o39u66c73h 6982897968310

Opravdu nevím, co se pro náhodného návštěvníka (turistu) zjednoduší, když se bude muse registrovat a tarif stejně studovat, aby věděl, kolik si má kamsi odložit (a pak při nevyčerpání jaksi mámit zpět)...

+11/0
3.2.2017 7:17

P60e46t47r 37N90i93v34n77i17c43k85ý 3702554395967

Proč zrovna "náhodného zákazníka"? Jsou i jiné skupiny zákazníků, které přijíždí do města pravidelně a nebudou mít problém si svůj mobil registrovat (obzvlášť, když to bude jednoduché).

+1/0
3.2.2017 7:36

O13t98t87o 34P12o77s40p27í52š85i87l 4784925517128

Tato souvislost mě také velmi pobavila... Hlavně ještě takové to "nic neřeším"... Jo, a pak se divím, kolik že mi to strhli. Možnost kontroly nad tím, kolik platím, je nulová, možnost reklamace jakbysmet.

+4/0
3.2.2017 7:57

P23e98t50r 40N72e71c80h52a98n88i50c90k82ý 7703476578390

To je pro turistu co neřeší kolik utratí ;-D

0/0
3.2.2017 9:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.