Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Od luxusní kavárny k bance. Palác Nisa v Liberci slaví 80 let

Ve třicátých letech, kdy se Liberci přezdívalo malá Praha, zažil své hvězdné časy. V dubnu roku 1937 začal lidem sloužit palác Nisa, v němž byla otevřena na svou dobu asi nejmodernější kavárna v celé zemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79i36n38d74ř89i57c53h 14R68á81z90l 2181455691620

Slavná doba Liberce je dávná historie. Město utrpělo za komunistů tím, ze leželo ladem, údržba vázla, ovšem zase se tolik nepokazilo. Ovšem katastrofa nastala po revoluci. Klondike, který v Liberci propuknul poznamenal negativně tvář města navždy. Zlatokopové a developeři, kteří ve městě nežijí a je jim tedy ukradené tu řádili jak tajfun. Současné otřesně zprzněné centrum a celková ruina města je výsledkem.....

0/0
23.3.2017 12:45

O69n28d24r11a 77S25e74v10e12r31a 3851725520594

Jj, a proto má Liberec největší náměstí na světě. Sahá od Dunaje až k Nise! ;-)

+5/0
21.3.2017 17:08

J82i38ř29í 77E92r63b79e57n 1563914666267

Zajímavý příspěvek k poznání historie Liberce.

Nicméně, opravdu se Liberci přezdívalo "malá Praha"? Chápal bych to leda jako nacionální ekonomicko-politické hledisko, kdy měl být Liberec hlavním městem Sudetské župy coby protiváha Prahy. Ale barokní architektury je v Liberci poskrovnu, Liebiegův zámek nesnese srovnání s Hradčany a ani hromadná doprava nebyla zdaleka tak rozsáhlá... ;-)

To už by se to označení hodilo spíš do Ústí nad Labem, které bylo významným uzlem železniční i lodní dopravy, jeho tramvajová síť byla po Praze druhá největší v Československu a dominantní hrad Střekov má význam srovnatelný s Vyšehradem ;-)

0/−6
21.3.2017 9:28

J98i42ř41í 32P26o68k11o52r59n37ý 1331563861549

Tak si o Liberci něco přečtěte. Třeba na wikipedii... Třeba toto...

Zlaté období nastalo pro Liberec v 18. století s rozvojem textilního průmyslu. Nejprve se původní cechovní výroby přerodila v manufakturní, kdy v Liberci pracovalo na 800 soukenických mistrů, 480 tovaryšů a víc než 1000 jejich pomocníků. Liberec se tak stal největším manufakturním městem Království českého a jeho důležitost ještě stoupla přeměnou manufaktur na textilní továrny. Na počátku 19. století ve městě vznikla řada reprezentativních budov odpovídajících jeho významu jakožto druhého největšího města Čech; 21. prosince 1850[3] Liberec získal postavení statutárního města, čímž se ze správního hlediska co do důležitosti zařadil v Čechách hned za Prahu. Toto období bylo zlatým věkem města, stavělo se mnoho honosných vil, moderních škol, do města byla roku 1859 zavedena železnice z Pardubic a Žitavy. V této době zde průmyslník Johann Liebieg založil továrnu Johann Liebieg & Comp. (pozdější Textilana). Ve městě byly 3 konzuláty, 50 textilních továren a 60 kovoprůmyslových podniků včetně automobilové továrny RAF. Na konci století byla také postavena nová liberecká radnice a divadlo. Liberec byl převážně německým městem se 7% českou menšinou. Prosperitu ukončila první světová válka.

+9/0
21.3.2017 10:39

J15i36ř35í 52E13r84b11e54n 1853534716397

Ja nepopiram vyznam Reichenbergu.

Mne se jen nezdalo to tvrzeni, ze by se mu ve 30. letech prezdivalo "mala Praha" - toto prizvisko jsem o Liberci 30. let nikdy necetl.

Ostatne moje vyhrady ke stavebnimu a dopravnimu porovnani jste stejne nevyvratil. Liberec nema zadny hrad a tramvajovou sit mel snad jeste mensi nez polovicni Jablonec... ;-)

0/0
21.3.2017 18:08

J51i16ř82í 22P71o31k43o60r25n41ý 1671793141279

Jen pro srovnání ze stejného zdroje něco o Ústí...

Třicetiletá válka, během níž se Ústí stalo sedmkrát obětí nejrůznějších tažení, přinesla městu velký úpadek. Ten byl také příčinou vleklé populační krize trvající déle než dvě staletí. V následujících letech zůstalo Ústí nad Labem po dlouhou dobu jen malým zemědělským střediskem s počtem obyvatel nepřesahujícím 2 000 a to až do roku 1830, kdy v důsledku bouřlivého průmyslového rozvoje začala populace neobvykle narůstat. V okolí obcí Chlumec, Přestanov, Stradov, Žandov a Telnice se udála v létě roku 1813 po Slavkovu druhá největší bitva napoleonských válek svedená na rakouském území. 29. a 30. srpna proběhla bitva u Přestanova a Chlumce, následovaná celou řadou místních potyček, které vyvrcholily 16. a 17. září téhož roku bitvou u Varvažova. Tyto události připomíná několik pomníků.

Ekonomický růst přinesl mnohé významné pozitivní změny. V období let 1800 až 1830 bylo po dlouhých desetiletích stagnace postaveno prvních dvacet domů, z nich větší část na Skřivánku, v místech známých jako Uhelný lom (Kohlbruch). Středověké a renesanční městské hradby, jimiž bylo Ústí nad Labem obehnáno, byly v průběhu čtyřicátých let 19. století zbořeny.

Dobové prameny z těchto let uvádějí, že obyvatelé Ústí se zabývají zemědělstvím, pěstováním vinné révy a okurek, obchodem a dopravou ovoce a uhlí po Labi. Z řemesel a průmyslu je v Ústí zastoupeno tkalcovství, soukenictví, jirchářství, výroba barev, papírny, prýmkařství a drobná domácká výroba, v okolí města je otevřeno na 60 hnědouhelných dolů.

Významnou roli hrál nebývalý rozmach lodní přepravy a lodního stavitelství. Vznikly tu dva přístavy a impulsem pro zahájení pravidelné říční plavby se v květnu roku 1841 stal příjezd parníku Bohemia pod velením britského kapitána J. Rustona. Práce na železnici Praha–Podmokly–Drážďany byly započaty na jaře 1845 a v roce 1851 byla trať dokončena.

0/0
21.3.2017 11:09

J71i10ř10í 55P14o71k90o47r57n52ý 1311133871819

...dokončení...

V roce 1860 žilo ve městě 7 950 obyvatel, což je oproti roku 1840 plný čtyřnásobek. V roce 1880, navzdory válce i nezanedbatelným ztrátám způsobených opakovanými epidemiemi cholery, tyfu a černých neštovic, dosahuje zdejší populace již počtu 16 524 osob. V kritickém roce 1873, kdy vrcholila vlna cholery, zemřel ve městě každý patnáctý člověk. V letech epidemií převyšoval počet úmrtí počty narozených, současně ale vždy stouplo přistěhovalectví. V roce 1867 vznikl nový pivovar, v němž se dnes vyrábí pivo pod značkou Zlatopramen. První most přes Labe, určený pro dopravu silniční i železniční byl zkonstruován roku 1872, město tím získalo spojení na plánovanou Berlínsko-Bagdádskou železnici a další důležitá místa. Sedm let po dokončení železnice na Prahu byl zahájen provoz na trati do Teplic prodloužené v roce 1870 až do Chomutova. Výhodná železniční i lodní dopravní spojení a snadno dosažitelné zdroje energie v podobě mocných nalezišť hnědého uhlí v těsné blízkosti města, přispěly k jeho rozsáhlé industrializaci. Koncem 19. století předčil ústecký labský přístav objemem přepravovaného zboží dokonce i Terst, do té doby největší v Rakousko-Uhersku a stal se tak nejvýznačnějším přístavem celého mocnářství.

Podle sčítání lidu, provedeného v roce 1910, dosáhla zdejší populace, oproti počátku 19. století, kdy zde žilo jen okolo 2 tisíc obyvatel, počtu téměř 40 tisíc, čímž se po Praze, Plzni, Českých Budějovicích a Liberci přiřadilo k největším městům v Čechách. Ústí nad Labem ale tehdy tvořily jen tři osady: Klíše, Krásné Březno a vlastní město.[3] Její aglomerace nicméně zahrnovala i Bukov, Předlice a Střekov, přičemž v ní k roku 1930 žilo celkem 63 tisíc obyvatel.[

+1/0
21.3.2017 11:10

V25á54c56l87a59v 86J26í94r68a 5472657112225

Město Ústí nad Labem Vám za tento poněkud svérázný názor děkuje a slibuje, že Erbenovu Vyhlídku čnící nad městem označí za zbudovanou na Vaši počest za propagaci mesta☺

+4/0
21.3.2017 12:41

J36i39ř73í 67E55r48b85e23n 1113534406487

Mesto Usti nad Labem ovsem samo sebe prezdiva "mala Pariz na Labi" ��

0/0
21.3.2017 18:01

V10á48c13l57a39v 89J67í43r61a 5452697842795

Tak to se tam asi vedl konkurenční boj. Dlouho, hned těsně vedle, se mnoho let dál také číst nápis "Dolní Zálezly-Malá Paříž"☺Nechci Vám brát hezký vztah k tomuto městu. Sám jsem měl asi smůlu a setkával se tam víc s jakousi arogantní nabubřelosti

+1/0
21.3.2017 20:00

J29i27ř10í 75E40r61b88e13n 1583644186827

Usti mam rad. I pres to nesmyslne bourani za socialismu a nesmyslnou supernovou "trznici" u kostela...

0/0
21.3.2017 18:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.