- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Slavná doba Liberce je dávná historie. Město utrpělo za komunistů tím, ze leželo ladem, údržba vázla, ovšem zase se tolik nepokazilo. Ovšem katastrofa nastala po revoluci. Klondike, který v Liberci propuknul poznamenal negativně tvář města navždy. Zlatokopové a developeři, kteří ve městě nežijí a je jim tedy ukradené tu řádili jak tajfun. Současné otřesně zprzněné centrum a celková ruina města je výsledkem.....
Jj, a proto má Liberec největší náměstí na světě. Sahá od Dunaje až k Nise! ;-)
Zajímavý příspěvek k poznání historie Liberce.
Nicméně, opravdu se Liberci přezdívalo "malá Praha"? Chápal bych to leda jako nacionální ekonomicko-politické hledisko, kdy měl být Liberec hlavním městem Sudetské župy coby protiváha Prahy. Ale barokní architektury je v Liberci poskrovnu, Liebiegův zámek nesnese srovnání s Hradčany a ani hromadná doprava nebyla zdaleka tak rozsáhlá...
To už by se to označení hodilo spíš do Ústí nad Labem, které bylo významným uzlem železniční i lodní dopravy, jeho tramvajová síť byla po Praze druhá největší v Československu a dominantní hrad Střekov má význam srovnatelný s Vyšehradem
Tak si o Liberci něco přečtěte. Třeba na wikipedii... Třeba toto...
Zlaté období nastalo pro Liberec v 18. století s rozvojem textilního průmyslu. Nejprve se původní cechovní výroby přerodila v manufakturní, kdy v Liberci pracovalo na 800 soukenických mistrů, 480 tovaryšů a víc než 1000 jejich pomocníků. Liberec se tak stal největším manufakturním městem Království českého a jeho důležitost ještě stoupla přeměnou manufaktur na textilní továrny. Na počátku 19. století ve městě vznikla řada reprezentativních budov odpovídajících jeho významu jakožto druhého největšího města Čech; 21. prosince 1850[3] Liberec získal postavení statutárního města, čímž se ze správního hlediska co do důležitosti zařadil v Čechách hned za Prahu. Toto období bylo zlatým věkem města, stavělo se mnoho honosných vil, moderních škol, do města byla roku 1859 zavedena železnice z Pardubic a Žitavy. V této době zde průmyslník Johann Liebieg založil továrnu Johann Liebieg & Comp. (pozdější Textilana). Ve městě byly 3 konzuláty, 50 textilních továren a 60 kovoprůmyslových podniků včetně automobilové továrny RAF. Na konci století byla také postavena nová liberecká radnice a divadlo. Liberec byl převážně německým městem se 7% českou menšinou. Prosperitu ukončila první světová válka.