Motorový vůz Stadler

Motorový vůz Stadler | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Do Harrachova a Frýdlantu vyjedou moderní vlaky, staré motoráky zmizí

  • 7
České dráhy koupí pro Liberecký kraj další čtyři moderní nízkopodlažní a klimatizované vozy, kterými nahradí staré, nemoderní motoráky. Pojedou například z Liberce do Frýdlantu. Čtyři motorové vozy doplní šestnáctičlennou flotilu od švýcarské firmy Stadler, která je v současnosti ve výrobě a v Libereckém kraji se objeví příští rok.

Nové vlaky by měly stát přibližně 221 a půl milionu korun. České dráhy na ně vypsaly veřejnou soutěž. Za všechny nové soupravy zaplatí dráhy asi přes miliardu korun. Na jejich financování využijí peníze z evropského fondu pro regionální rozvoj. Rozdíl dráhy zaplatí ze svého.

"V nových nízkopodlažních vozech najdou cestující veškerý komfort. Budou zde bezbariérové toalety s uzavřeným systémem, prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, kola nebo lyže a sáňky. Příjemnou atmosféru pak v létě zajistí klimatizace," popsal náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Vozy budou mít sedmdesát míst k sezení. Budou také velmi výkonné, po kolejích si to poženou rychlostí až sto kilometrů v hodině a zvládnout by měly i nejstrmější trať v republice mezi Tanvaldem a Kořenovem.

"Termín dodávky těchto vozů by měl být přibližně do dvou let od podpisu smlouvy, tedy asi na přelomu let 2013/2014," informoval mluvčí drah Petr Štáhlavský.

I když čtyři novinky na kolejích v regionu vyjedou až za dva až tři roky, šestnáctka vozů od Stadleru se objeví už v nadcházejícím jízdním řádu, tedy od roku 2012. Nahradí staré lokálky typu 810.

Soupravy Regionova odjedou do jiných částí Česka

"Část těchto vozů nahradí i modernizované soupravy Regionova, které se přesunou na jiné tratě v Čechách a na Moravě, kde nahradí starší, méně komfortní soupravy," doplnil mluvčí.

V Libereckém kraji by se nové vlaky měly objevit například na frekventovaných tratích z Liberce do Frýdlantu nebo z Liberce přes Tanvald do Harrachova. Obě trati jsou součástí Jizerskohorské železnice, na níž od prosince 2011 České dráhy zajišťují dopravu po dobu patnácti let.

Modernizaci vlaků započaly České dráhy v Libereckém kraji již v minulých letech. Od loňského prosince jezdí z Liberce do německé Žitavy dieselové jednotky Desiro, které nasazuje soukromý dopravce Vogtlandbahn, na spěšných vlacích z Drážďan zajíždějí do Liberce a Tanvaldu rychlé motorové soupravy Německých drah.

Na dalších spojích se objevují modernizované jednotky Regionova nebo pohodlné motorové vozy, které zakoupily České dráhy na konci 90. let. Společnost Viamont, která zajišťuje provoz na trase z Kořenova do polské Sklářské Poreby, používá především moderní nízkopodlažní motorové jednotky pronajaté od polského dopravce.