Na trati budou jezdit vlaky Stadler. Snímek z viaduktu ve Smržovce.

Na trati budou jezdit vlaky Stadler. Snímek z viaduktu ve Smržovce. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Z Liberce do Polska pojede přímý vlak. Zkrátí i cesty do Vratislavi

  • 17
Od půlky prosince začnou jezdit přímé vlaky z Liberce do Sklářské Poreby v Polsku. Tady mohou lidé přesednout na rychlík do Vratislavi, kam tak dojedou za tři hodiny. Spoj zajistí moderní motorové vozy, podařilo se ho prosadit po dlouhých vyjednáváních s polskou stranou.

„Bylo to dlouhé vyjednávání s polskou stranou, ale povedlo se. První přímý vlak by měl vyrazit v neděli 13. prosince a účast přislíbili i český premiér Bohuslav Sobotka a dolnoslezský maršálek. Jde totiž o první spoj toho druhu do Polska vůbec,“ říká Stanislava Jakešová, jednatelka společnosti Korid, která má na starosti koordinaci dopravy v Libereckém kraji a je jedním z iniciátorů projektu.

Dopravcem na české straně budou České dráhy a na polské Dolnoslezské dráhy. Až do Polska pojedou vlaky v hodinových až dvouhodinových intervalech, záležet bude na sezoně. Všechny mezinárodní smlouvy jsou podepsané, teď obě strany společně dolaďují ceníky.

Připravené jsou i moderní švýcarské motoráky Stadler, které lidé znají z Frýdlantska a Tanvaldska.

Nejstrmější trať v republice

Vzhledem k tomu, že jde o nejstrmější trať v republice se skonem 58 metrů na jeden kilometr, jsou vlaky speciálně upravené.

„Mají pohon na všechna kola, přizvednuté spodky, aby nebrousily o hroty historické ozubnice, která vede po prostřední koleji a pomáhá starým vlakům zdolat stoupání, je vybavená i magnetickými brzdami, které zase pomáhají při sjezdu z kopce,“ upřesňuje Pavel Blažek, odborný poradce pro dopravu, který se obnovením trati dlouhodobě zabývá.

Právě se stadlery ale byly problémy. Byly nakoupené z evropské dotace a určené pouze pro Liberecký kraj. „Pravdou ale je, že jsme s tratí počítali už při žádosti o dotaci na ně. A to pomohlo. Stadlery na trati budou,“ vysvětluje Jakešová.

Chvíli, než výpravčí odmávne první z nich, předcházela téměř desetiletá rekonstrukce tratí. Například na trase z Harrachova do Polska to znamenalo pro českou stranu opravit zhruba 800 metrů kolejí, pro polskou asi 14,7 kilometru, včetně opravy nádraží ve Sklářské Porebě - Górné.

„Trať byla zastaralá. Desítky let ji nikdo nemodernizoval. Například výhybky se přehazovaly ručně, vlaky musely čekat na křižování, výpravčí se mezi sebou dorozumívali telefony,“ říká Blažek.

Vlakem rychle jako autem

„Teď bude spojení plně automatizované a řízené počítačem, takže vlaky nebudou tak dlouho stát na zastávkách. Opravené jsou i zastávky a nástupiště, takže až na výjimky, například v Kořenově, se do vlaků dostanou i vozíčkáři, matky s kočárky a bez námahy i cyklisté, protože nástupiště jsou ve stejné výšce jako vagony.“

Vlak do Harrachova a do Sklářské Poreby využívají hlavně turisté - v létě jezdí do Jizerských hor na pěší túry a na kola. V zimě zase míří lyžaři do polské obce Jakušice na místní vyhlášené běžkařské stopy. Poláci pak zase budou využívat vlak do Liberce. Často totiž míří do libereckého bazénu nebo do aquaparku libereckého Babylonu.

„Chceme také zrychlit vlak do Vratislavi na dobu srovnatelnou s autem. Zatímco dnes jízda z Liberce trvá podle jízdního řádu s třemi přestupy čtyři hodiny 54 minut, takhle bychom se mohli dostat i na necelé tři hodiny,“ upřesňuje Jakešová.

Vlak do Sklářské Poreby není prvním přímým mezinárodním spojem z Liberce. Už od roku 2008 fungují stejným způsobem vlaky do Žitavy.