Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliardy zrychlí vlaky v Libereckém kraji. Dráhy chtějí nalákat cestující

  12:33aktualizováno  12:33
Správa železniční dopravní cesty chce využít snahy o dočerpání evropských dotací ke zlepšení technického stavu tratí, do kterých se léta neinvestovalo, a probíhala zde jen nejnutnější údržba. Velké investice míří na hlavní tratě mezi Libercem a Českou Lípou, Frýdlantem, Tanvaldem a Starou Pakou.

Investice míří také do tratě mezi Libercem a Českou Lípou. Na snímku viadukt v Kryštofově údolí. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Navážou na již letos zahájenou velkou modernizaci tratě mezi Libercem a Tanvaldem za tři čtvrtě miliardy korun, která zásadně vylepší cestování hlavně mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem.

Zatím poslední velkou zakázku za necelou půl miliardu vypsala SŽDC pro trať z Liberce do Pardubic. Dodavatele této stavby už začali správci železnice hledat. Opraví díky ní úsek mezi Malou Skálou a Starou Pakou.

„Jízdní doby se zkrátí o dvě až pět minut v závislosti na typu vlaku a směru jízdy,“ říká Marek Illiaš z tiskového odboru SŽDC.

I když jde o relativně malé zkrácení, které stále nepřinese zásadní zrychlení cesty vlakem mezi Libercem a Pardubicemi, zástupci organizátora dopravy v kraji Korid LK takovou akci vítají. „Umožní to lepší přestupy, návaznosti a zvýší spolehlivost provozu,“ vysvětlil Pavel Blažek z Korid LK.

Klidnější jízda vlaku a vyšší rychlost

Podle něj je na mnoha místech stav trati špatný a vlaky tu jezdí zbytečně pomalu. „Vlaky mezi Turnovem a Semily jsou přitom jedny z nejvytíženějších v kraji,“ dodal. Jde totiž o jeden z mála úseků, kde vlak může cestovní dobou konkurovat silnici a je i rychlejší.

Zakázka nazvaná pro laiky poněkud nesrozumitelným pojmem „odstranění propadu rychlosti“ má připomínat svým rozsahem například modernizaci tratě z Liberce do Hrádku nad Nisou, která přinesla na řadě úseků zvýšení rychlosti až k hranici sto kilometrů za hodinu.

Podobný rozsah oprav byl již dokončen mezi Malou Skálou a Turnovem, což cestující pozná díky klidnější jízdě vlaku a vyšší rychlosti.

Železničáři se chystají i na zlepšení tratě v úseku mezi Turnovem a Libercem, kde dnes naopak vlak plně prohrává kvůli delší trase v porovnání s rychlostní silnicí. Soutěž na dodavatele má SŽDC vyhlásit v příštích týdnech.

Dráhy chtějí zastavit odliv cestujících

Na trati mezi Libercem a Pardubicemi se zrychlí cestování též díky investicím v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Celkově ale doba jízdy klesne maximálně o patnáct minut.

Právě rychlejší cestování společně s novými soupravami mohou přispět k návratu cestujících na železnici nebo alespoň zastavení jejich odlivu. Ukazují to čísla například z trati Liberec - Hrádek, kde po modernizaci a nasazení nových souprav stoupl denní počet cestujících z 1 600 v roce 2010 na více než 2 600 v roce 2013.

K dalšímu nárůstu počtu pasažérů by mohlo dojít mezi Libercem a Tanvaldem po dokončení rekonstrukce celé trati, kdy se má zavést v pracovní dny ráno a odpoledne půlhodinový takt.

„Liberecký kraj má zájem, aby se po dokončení rekonstrukce trati z Liberce do Tanvaldu SŽDC zaměřila především na zlepšení spojení mezi Libercem a Českou Lípou,“ uvedl Blažek.

Rekonstruovat se má i na zubačce

SŽDC právě na této trati, kde kvůli sesuvu půdy rok nejezdily vlaky, připravuje další akce. Příští rok má dojít k rekonstrukci kolejí mezi Křižany a Karlovem pod Ještědem, probíhá projektování modernizace nádraží v České Lípě za miliardu korun.

To přinese nejen nový podchod pod celým nádražím s přiblížením nástupišť k centru, Dubici a městským i příměstským autobusům, ale také zrychlení trati z České Lípy směrem na Jablonné v Podještědí, Srní i do Stružnice na 100 - 120 kilometrů v hodině.

V plánu investic, který schválila na začátku října vláda, je dále i sto milionů korun na rekonstrukci harrachovského tunelu na zubačce, Rigelského tunelu u Višňové za 40 milionů Kč a 400 milionů korun na modernizaci nádraží v Raspenavě a Frýdlantě.

„V přípravě je rekonstrukce kolejiště v Harrachově, aby se zde mohly křižovat vlaky do Polska, protože Liberecký kraj a Dolnoslezské vojvodství usilují pomocí projektu s názvem Společně pro česko-polské příhraničí o přímé vlakové spojení Liberce a Szklarske Poręby bez přestupů,“ dodává Blažek.

Cestující čeká ale kvůli plánům železničářů řada výluk a vlaky na na nějaký čas vymění za náhradní autobusovou dopravu.

Čtete rádi iDNES.cz? Podpořte nás svým hlasem v anketě Křišťálová lupa.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Radek (vlevo) a Jiří Nožičkovi v Tatře 603 Gustáva Husáka.
V Lomnici renovují auta za desítky milionů. Nejvíce si cení Tatry 80

Malý ekonomický zázrak se odehrál v Lomnici nad Popelkou. V roce 1991 založená firma Vetren tam začínala v garáži renovovat automobilové veterány, dnes patří k...  celý článek

Paddy Kelly při sobotním koncertu v Sedmihorkách v Českém ráji.
Hvězda Kelly Family uctila v Českém ráji oběti teroru z Barcelony

Paddy Kelly, lídr kdysi hvězdných Kelly Family, koncertoval v noci na neděli v Českém ráji. A došlo i na pietu za oběti teroristického útoku v Barceloně.  celý článek

Víkendový festival Mácháč 2017.
Na taneční festival k Máchovu jezeru vezli dealeři stovky tablet extáze

Dvě stovky tablet extáze měli u sebe dva muži z Ašska, kteří se vypravili na víkendový festival taneční hudby Mácháč 2017. Každý z nich měl u sebe sto kusů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.