Svodidla se na silnici z Liberce do Prahy měnila již vloni, u Hodkovic. Vyměnilo se sedm kilometrů středových svodidel. Řada řidičů si na akci stěžovala, přišla jim zbytečná.

Svodidla se na silnici z Liberce do Prahy měnila již vloni, u Hodkovic. Vyměnilo se sedm kilometrů středových svodidel. Řada řidičů si na akci stěžovala, přišla jim zbytečná. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na silnici z Liberce do Turnova se vrátí dělníci, řidiče zpomalí

  • 8
To, co loni v listopadu slibovali, se již brzy stane skutečností. Na silnici z Liberce do Turnova se opět vrátí dělníci. Od 3. dubna začne další etapa výměny středových a okrajových svodidel, tentokrát v úseku z Hodkovic nad Mohelkou do Ohrazenic a Jeřmanic.

Pro řidiče to znamená zpomalení. Tam, kde dnes mohou jet rychlostí až 130 kilometrů v hodině, budou muset ubrat na osmdesát. Cesta z Liberce do Turnova nebo do Prahy se jim o několik minut protáhne.

Zatímco loni omezila akce silničářů řidiče na dva měsíce, letos počítá se čtyřmi.

„Výměna svodidel ve středním dělícím pásu a na obou stranách krajnice si postupně vyžádá částečné uzavírky provozu až do začátku srpna. Dopravní omezení bude probíhat mezi třiatřicátým a dvaačtyřicátým kilometrem z Hodkovic nad Mohelkou do Ohrazenic a potom mezi devětadvacátým a třiatřicátým kilometrem z Jeřmanic do Hodkovic nad Mohelkou,“ uvedla mluvčí Libereckého kraje Markéta Dědková.

Nejvyšší rychlost bude 80 kilometrů v hodině

Nejvyšší dovolenou rychlostí bude v místě uzavírky 80 kilometrů v hodině. V úsecích, kde to bude šířkově možné, povede doprava v jednom směru ve dvou zúžených jízdních pruzích, aby mohli řidiči předjíždět pomalejší vozy. Tak tomu bude například na Paceřickém kopci, kde jsou běžně ve stoupání tři pruhy.

Je ale možné, že spousta řidičů bude raději dotčené úseky objíždět. Tak tomu bylo i při loňské výměně svodidel z Liberce do Hodkovic. Motoristé tehdy jezdili starou cestou přes Jeřmanice a Dlouhý Most. Podobnou praxi tak lze čekat i nyní, kdy si řidiči mohou cestu zkrátit přes Jílové a Žďárek.

„Modernizace svodidel je nutná, protože ta stávající už nejsou tolik bezpečná a navíc nevyhovují kategorii silnice pro motorová vozidla,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jan Čáp.

Nová svodidla pohltí víc energie

To potvrdil i Josef Vrba, provozní náměstek Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Libereckém kraji. Podle něj se změnily technické předpisy na vyšší stupeň bezpečnosti. „Po několika dopravních nehodách, kdy kamion překonal svodidla a vjel do protisměru, se přechází na systém, který pohltí víc energie,“ informoval před časem.

Původní svodidla byla stará teprve jedenáct let. Jenže dokázala při sedmdesátikilometrové rychlosti zadržet jen desetitunové vozidlo. To už nestačí, nyní se na nejvíce frekventované úseky zabudovávají dvoupatrová svodidla, které by nemělo překonat při osmdesátikilometrové rychlosti auto těžké šestnáct tun. Podle některých řidičů je ale škoda, že pryč nepůjdou rovněž lanová středová svodidla, která jsou dnes ještě v úseku u Ohrazenic.

„Když do nich vlítne motorkář, uříznou mu hlavu. Něco tak nebezpečného nemá na silnici co dělat,“ myslí si motorkář Honza z Liberce. ŘSD ale s jejich výměnou momentálně nepočítá.

Výměnu svodidel platí ŘSD z dotací Státního fondu rozvoje infrastruktury. První část mezi Libercem a Hodkovicemi přišla na sedmdesát milionů korun, ta druhá má stát podobnou částku. Kromě omezení z Hodkovic čeká několik zpomalení řidiče i na dálnici D10 do Prahy. V květnu se na pět měsíců kvůli opravě mostu u Svijan uzavře kilometrový úsek v pravém jízdním pásu a jízda v jednom pruhu je čeká také u Březiny. Tam stavební práce skončí až v listopadu letošního roku.

Svodidla se budou vyměňovat v úseku mezi Hodkovicemi nad Mohelkou a Jeřmanicemi.

Svodidla se budou vyměňovat v úseku mezi Hodkovicemi nad Mohelkou a Jeřmanicemi.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz