(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Dopravní podnik Liberce má nejvíc šéfů v Česku, stojí to milion ročně

  • 7
Představenstvo Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou má devět členů, což je nejvíc z celé republiky. Jen za odměny pro něj a dozorčí radu se vyplatí téměř 1,3 milionu korun ročně. Množství lidí ve firmě, kterou dotuje město, kritizuje opozice. Podle ní se zde dá ušetřit.

"Nemuselo by se pak zdražovat jízdné, anebo zvyšovat daň z nemovitosti. (o ní zde) Na jednu stranu se Liberec přidává k akci města bez aut, na druhou ale těm lidem nenabízí žádné výhody, když tím autem nebudou jezdit," uvedla Dana Lysáková, liberecká zastupitelka za KSČM.

Výše odměn

Představenstvo DPMLJ (odměna 10 tisíc hrubého měsíčně)
Roman Šotola (předseda), David Václavík (místopředseda), Jiří Veselka, Jana Hamplová, Karel Dlouhý, Bohumil Kašpar, Jiří Kittner, Jiří Rutkovský, Marcela Sedláková

Dozorčí rada DPMLJ (odměna 5 tisíc korun hrubého měsíčně)
Miroslav Pelta (předseda), František Pešek, Monika Zajíčková, Miloslav Kinazs, Jan Hegr

I když společnost hospodaří s vlastním rozpočtem, závislá je právě na dotacích. A ty by mohly být podle Lysákové nižší. K tomu přispěje právě menší počet členů v orgánech společnosti a tím pádem i méně peněz vynaložených na jejich odměny.

"Domníváme se, že u všech akciových společností města by mělo být jen tolik členů, kolik vyžaduje zákon, někde by mohli zasednout třeba jen radní, protože ti nemají na odměnu nárok. Mohlo by se tak výrazně ušetřit," doplnila zastupitelka.

V představenstvu Dopravního podniku hlavního města Prahy kupříkladu sedí pouze pět členů, stejně jako v Českých Budějovicích, v Ostravě stačí dokonce jen tři.

S tím, že v představenstvu libereckého Dopravního podniku zasedá zbytečně moc lidí, souhlasí i Jiří Šolc, ekonomický náměstek primátorky Liberce. "Ten počet jsme zdědili po předchozím vedení města. Když do podniku přistupoval Jablonec, tak v něm chtěl mít také své zástupce. Ale souhlasím s tím, že nějaká redukce by neškodila," zmínil Šolc.

Za letošní rok požaduje Dopravní podnik za své služby 215 milionů korun, dostane ale jen 205 milionů, zbytek se přesune až do rozpočtu na příští rok. V něm se ale budou muset dopravci více uskromnit.

Představenstvo? Náročná práce

"Dáme jim jen 190 milionů, musejí se do toho vejít, pak už bude záležet na nich, jestli třeba ušetří tím, že si uberou odměnu, nebo sníží počet členů v představenstvu," doplnil Šolc.

V představenstvu sedí i náměstek primátorky Jiří Rutkovský. Ten jediný desetitisícovou odměnu nepobírá, jako uvolněný zastupitel na ni nemá nárok. Tím, že devět členů je na jeden podnik možná až příliš vysoký počet, se zatím nezabýval. Podle něj všichni odvádějí kus náročné práce.

"Musíme přiběhnout doslova na zapísknutí, když je nějaký problém, musíme ho okamžitě řešit. Navíc zodpovídáme svým majetkem," zdůraznil. On sám má prý na starosti hlavně komunikaci mezi městem a Dopravním podnikem. "Musím být schopný zodpovídat veškeré dotazy týkající se města," přiblížil náměstek.

Počet lidí se zvyšoval prý hlavně kvůli přistoupení Jablonce. "Nevylučuju, že třeba do budoucna bude těch lidí stačit méně, už se snižovaly počty členů dozorčích rad a snažíme se optimalizovat i výbory a komise," zmínil David Václavík, místopředseda představenstva a zastupitel za Liberec občanům.