Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dubá je nově bez kamionů. O peníze nepřijdeme, věří město

  11:02aktualizováno  11:02
V Dubé na hranicích Libereckého, Ústeckého a Středočeského kraje začala motoristům sloužit nová silnice. Jde o nový tříkilometrový úsek, který nahrazuje starou silnici I/9 vedenou skrze Dubou.
Tříkilometrový úsek nahrazuje silnici I/9.

Tříkilometrový úsek nahrazuje silnici I/9. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

Obchvat už během prvních dnů ulevil životu ve městě, donedávna trápeném stovkami kamionů.

„Jsem příjemně překvapena, doprava ve městě se neuvěřitelně zklidnila,“ konstatovala starostka Dubé Zdeňka Šepsová.

Obchvat zcela míjí město a umožňuje motoristům jedoucím mezi Mělníkem a Českou Lípou ušetřit pár minut jízdy a něco málo pohonných hmot. Tím, že odvádí z města tranzitní dopravu, zlepšuje život lidem v Dubé.

Až devítimetrové násypy

„Zprovoznění obchvatu znamená zásadní zvýšení bezpečnosti silničního provozu v daném úseku. Přeložka odvádí dopravu ze zastavěné části obce, čímž dochází ke snížení hlukové a exhalační zátěže. Výrazně se uleví nejen místním obyvatelům, ale také řidičům, kteří při průjezdu obcí museli překonávat nevhodné směrové a výškové vedení trasy,“ okomentoval zprovoznění obchvatu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Trasa obchvatu prochází členitým terénem s údolími a překonává výškový rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším bodem 24 metrů. Násypy dosahují výšky až devět metrů, zářezy do krajiny místy až šest metrů. Stavba zahrnuje kromě hlavní trasy výstavbu přeložek a úpravy místních komunikací, výstavbu tří mostů, přeložky inženýrských sítí a vegetační úpravy.

Obchvat zatím slouží v takzvaném zkušební provozu, ještě totiž není dokončena stavba sjezdu z obchvatu na Dubou ve směru od Mělníka. Zároveň se dokončuje nový sjezd z průtahu na Doksy. K dokončení stavby má dojít během letních prázdnin.

V Dubé ubyla polovina aut

Podle místostarosty Dubé Tomáše Nováka ubyla v Dubé asi polovina aut. Ta všechna doposud projížděla městem, aniž by jejich řidiči měli důvod zde zastavit. Otevřela se tím ale otázka, zdali úbytek dopravy nebude znamenat také úbytek potenciálních návštěvníků města, kteří se v Dubé například najedli nebo utratili peníze ve zdejších krámcích.

„To budeme moci zhodnotit nejdříve v říjnu, jestli to bude mít vliv na místní podnikatele a živnostníky, ještě je brzy. Osobně si to ale nemyslím,“ říká místostarosta. Sám je majitelem Restaurace U Nováků a zatím si úbytku klientely nevšiml.

„Je ale pravda, že my nejsme závodní jídelna, kde se třeba zastaví řidiči, ale spíše podnik se stálou místní klientelou. Mnohem větší problém budou mít spíš podniky, které žily ze stavebních dělníků, kteří tu teď dva roky byli,“ dodává Novák.

Starostka Zdeňka Šepsová si myslí, že většina lidí projíždějících Dubou tu nezastavovala. Kdo měl důvod sem zajet, najde si ho i nyní, i za cenu drobné zajížďky.

„Jsme přirozeným centrem pro chataře a chalupáře z okolních obcí, kteří tvoří největší klientelu místním živnostníkům. A o ty určitě nepřijdeme,“ dodává starostka.

Na obchvat čekají i Kravaře

Obchvat Dubé postavilo sdružení firem Strabag, Viamont a Integra stavby za cenu 440 milionů korun. Od technické studie, která byla vypracována v roce 2005, uplynulo k zprovoznění silnice 12 let. Jde o jedinou silnici I. třídy, která se letos na území Libereckého kraje otevřela, a nejspíše jí v roce 2017 i zůstane.

Nejblíže zahájení je obchvat Kravař, silnice podobného charakteru jako v Dubé. Stavět se má v roce 2018, již je vydané územní rozhodnutí. Připomeňme však, že slib postavit obchvat dal lidem v Kravařích už první polistopadový ministr dopravy.

Průtah o délce 2,6 kilometru bude Kravaře míjet z jihu. Na své délce přemostí Bobří potok i místní komunikaci. Plánuje se také stavba protihlukových stěn. Kravaře budou na novou silnici napojeny dvěma kruhovými objezdy.

„Je to dost, že se konečně dočkáme, když uvážím, že obchvat nám slibují už od doby, kdy jsem starostou, tedy od roku 1991,“ řekl nedávno MF DNES starosta Kravař Vít Vomáčka.

Na opravy a údržbu dálnic a státních silnic I. třídy putuje letos stejně jako v předchozích dvou letech 10 miliard korun, z toho je 7,1 miliardy na silnice I. třídy a 2,9 miliardy na dálnice. Ve výstavbě je aktuálně 230 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, z čehož jenom letos bude ke konci roku dokončeno včetně úseků modernizace D1 takřka 80 kilometrů nových komunikací. Dalších více než 150 kilometrů silnic se začne nově stavět.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sedmihorské léto pořádá Jitka Maděrová s Josefem Šormem. Z jednodenního...
Dvorek v Českém ráji přitahuje legendy. Po Smokie zahraje Paddy Kelly

Nenápadný dvorek na dohled od Trosek působí dojmem, že se tu o víkendech konají leda svatby. Pod rozměrnou pergolu ale každý rok jezdí hudební a divadelní...  celý článek

Sedmnáct zlatých investičních mincí s vyobrazením rakousko-uherského císaře...
Za zlatý poklad nalezený při sekání trávy dostala žena přes dvě stě tisíc

K tomu, abyste našli poklad z dávných časů, stačí někdy opravdu málo – třeba jít posekat trávu na zahradě. Tak, jako to udělala před dvěma lety Alena...  celý článek

Restaurace a klub Chronos v Jablonci nad Nisou nechce dovnitř pouštět lidi pod...
Klub zakázal vstup lidem mladším 21 let. Může jít o diskriminaci

Populární restaurace a hudební klub Chronos v Jablonci zakázal vstup osobám mladším 21 let. Provozovatelé klubu tvrdí, že mládež do klubu nesmí vkročit proto,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.