Frýdlantsko trápí zvýšený provoz kamionů. (ilustrační snímek)

Frýdlantsko trápí zvýšený provoz kamionů. (ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

Na Frýdlantsku se připravují na dopravní kolaps. Kvůli kamionům

  • 4
Rozsáhlý problém s kamiony dunícími od hraničního přechodu v Habarticích na Krásnou Studánku možná nezmizí ani po skončení stavebních prací v Polsku. Bojí se toho obce podél trasy. A kritickou situací se zabývala také Bezpečnostní rada města Frýdlant na svém mimořádném jednání.

Silnice je přetížená, v zimě navíc hrozí, že kvůli ucpanému Albrechtickému kopci neprojedou sanitky. Kamiony projíždějí od jara po silnici I/13 kvůli opravě mostu před polskou Bogatyniou ve směru od Hrádku nad Nisou.

Řidiči začali využívat objízdných tras a jednou z nich je i cesta k hraničnímu přechodu v Habarticích. Poláci přes něj totiž umožnili průjezd vozidel nad 12 tun.

Česká strana se nyní snaží zjistit, jestli uvolnění průjezdu pro kamiony zůstane i po posledním listopadu, kdy skončení oprava mostu.

„Odborníci nám potvrdili, že řidičům kamionů se tato trasa přes Frýdlant na Habartice líbí a pokud nebudou značky znovu navráceny, budou ji využívat i po otevření původní trasy. A to pro nás není dobrá zpráva. Zatížení kamiony je totiž na Frýdlantsku v posledních měsících obrovské a přináší řadu problémů,“ zmínil Dan Ramzer, starosta Frýdlantu a předseda Bezpečnostní rady Města Frýdlant.

Obce si stěžují na hluk, otřesy domů, ale třeba i ničení povrchu nebo propustků. Značné potíže přináší proud kamionů při opravě chodníku v Mníšku, kde se tvoří kolony.

Objízdná trasa povede přes silnici třetí třídy

V září má být navíc uzavřen i přejezd ve Frýdlantě a objízdná trasa povede přes Větrov po úzké silnici třetí třídy.

„Zvedla se průjezdnost aut na den o sedm set až osm set vozidel. Těch negativ je už opravdu strašně moc,“ komentoval situaci starosta Habartic Stanislav Briestenský, který na problém začal v květnu upozorňovat jako jeden z prvních.

„Nám nezbývá než doufat, že Poláci po skončení oprav dopravní značky omezující tonáž ve směru na Habartice opět vrátí. Nicméně je to plně v jejich kompetenci,“ řekl na jednání bezpečnostní rady ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic Josef Jeníček.

„Nárůst dopravy je na silnici opravdu markantní. Je to ale silnice první třídy, a my nemůžeme zakázat průjezd kamionům. Můžeme se jen bránit kontrolami,“ zmínil komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu Vlastimil Malý.

Častější hlídky dopravní policie se zaměřují nejen na dodržování rychlosti, ale dohlížejí i na to, aby řidiči nejezdili na červenou na semaforech v Mníšku. Připravuje se i nové místo na vážení kamionů.

Pojedou sanitky přes Polsko?

Bezpečnostní rada hledala řešení možných kritických situací. Například v případě namrzání nebo sněhem zasypaného Albrechtického kopce.

„Jednáme s policií o tom, že by byl v případě krizové situace operativně v co nejkratší době zakázán vjezd kamionům z obou stran Albrechtického kopce. Ve směru od Liberce už od kruhového objezdu v Krásné Studánce. Tak, aby se silnice neucpávala,“ přiblížil starosta Ramzer.

Bezpečnostní rada se zabývala i možnými krizovými stavy pro případ zablokování obou příjezdových tras na Frýdlantsko. Tedy Albrechtického kopce i cesty z Raspenavy přes Oldřichovské sedlo. Hledaly se cesty, kterými by sanity vozily pacienty z Frýdlantska do Liberce.

„Připravena je alternativa, že by mohli být v tomto krizovém stavu pacienti převáženi přes Polsko, tedy Bogatyniu a Hrádek nad Nisou,“ zmínil Ramzer. Pokud by tato alternativa nebyla možná, převezme péči o pacienty v akutním stavu frýdlantská nemocnice.