Podobný park vznikl loni ve slovenské Myjavě.

Podobný park vznikl loni ve slovenské Myjavě. | foto: Archiv města Myjava

Adrenalin na kolech místo koupaliště. Frýdlant postaví bikrosový areál

  • 0
Město Frýdlant chce vybudovat bikrosový areál v místě, kde kdysi bývalo koupaliště. To od roku 2008 leží ladem. Travou zarůstající rovná plocha se využívá jako skládka pro stavební materiál.

Park má vzniknout ve Strmé ulici hned vedle skateparku s bouldrovací horolezeckou stěnou. „Chtěli jsme udělat něco pro mládež od zhruba dvanácti let. Protože pro ně je ve Frýdlantě relativně málo příležitostí,“ nastínil starosta Frýdlantu Dan Ramzer.

Areál by měl být podobný Singltreku pod Smrkem, jen bude nabízet jednosměrnou trať plnou přírodních „boulí“ na sevřenější ploše. Projekt vypracovala firma Snowplan. Sportovní plocha má podle záměru měřit na délku 106 metrů a na šířku 45 až 58 metrů. Nejvyšší převýšení trati má být 4,5 metru.

Park by měl vypadat podobně jako ten ve slovenské Myjavě (na snímku).

Podle Jana Tandlera z občanského sdružení Freeride Team Ještěd, který byl ve Frýdlantu jedním z konzultantů, je podobných tratí jen velmi málo.

Spíše se budují jen velmi malé okruhy s nerovnostmi, takzvané pumptreky. Na nich si začátečníci zkoušejí pracovat s těžištěm nebo najíždět správně zatáčky.

„Součástí vybavení mnoha měst v kraji jsou skateparky, jsou to ale sportoviště vytvořená z umělých materiálů a nejsou zdaleka pro každého. Taková sportoviště, jako byly dřív bikrosové tratě, jsou už dnes kdekoliv v Čechách málokde k vidění. Dají se přitom zbudovat za poměrně malé náklady a člověk udělá mladým cyklistům a bikerům, co hledají adrenalin, velkou radost,“ řekl Tandler.

Inspirace přišla ze Švýcarska a Slovenska

Inspirací pro frýdlantský projekt byly švýcarské bikrosové parky. Ale i podobná trať ve slovenském městě Myjava. Také myjavský areál vznikl loni v místě dočasné skládky zeminy. Do areálu v samotném centru města má podle primátora města Myjavy v určených hodinách přístup kdokoliv.

„Areál jsme vybudovali, protože mladí lidé a děti měli o tento sport velký zájem. Do té doby si vytvářeli dráhy v různých lokalitách ve městě a okolí. Budoucí uživatelé se na vzniku areálu podíleli, odpracovali mnoho brigádnických hodin. O areál se nyní starají,“ řekl primátor Myjavy Pavel Halabrín.

„Největší přínos je v tom, že roste počet mladých sportovců. Organizují si tréninky i soutěže a nebudují tratě v přírodě a v parcích,“ dodal myjavský primátor.

Samotné „vymodelování“ tratě ve Frýdlantu by mělo město vyjít na 1,5 milionu korun. Radnice ušetří, protože využije zeminu vybagrovanou při rozsáhlé rekonstrukci Lužické ulice. „Ušetříme za skládkování, zároveň uděláme něco, co bude mít smysl a využití,“ nastínil starosta Ramzer.

Město dál počítá i s koupalištěm

Samotná trať by měla začít vyrůstat už letos a tento rok by se na ní měli svézt také první jezdci. Město chce zároveň u bikrosového areálu a přilehlého bikeparku vybudovat sociální zázemí a místo, kde by si cyklisté mohli umýt nebo schovat kola.

Peníze by na druhou etapu mohly plynout z dotačního programu Cestování dostupné všem. „V sezóně 2018 by tak mohl areál fungovat se vším všudy,“ uvedl starosta.

Bikepark sice vyroste na místě, kde dřív bývalo koupaliště, ani toho se ale město nechce vzdát. V budoucnu by mělo nové vzniknout ve frýdlantském autokempu.