Lidé v příhraničí si oddechnou, už v červnu vrátí Poláci na státní hranici...

Lidé v příhraničí si oddechnou, už v červnu vrátí Poláci na státní hranici Zawidów – Habartice značku, zakazující vjezd na české území vozidlům nad 12 tun. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Frýdlantsku se od léta uleví, kamiony z Polska tudy už neprojedou

  • 5
Pro řidiče i obyvatele obcí na trase mezi hraničním přechodem Habartice a Libercem je to výborná zpráva, v niž už přestávali doufat. Poláci v červnu po roce vrátí na státní hranici Zawidów – Habartice značku zakazující vjezd na české území vozidlům nad 12 tun.

Loni v květnu Poláci značku odstranili kvůli opravě mostu před Bogatyniou ve směru od Hrádku nad Nisou. A řidiči začali hledat jiné cesty. Otevřela se tím „stavidla“ proudu těžkých nákladních vozů, které způsobovaly značné potíže celému výběžku. Kvůli stovkám valících se kamionů zasedala dokonce bezpečnostní rada Frýdlantu.

Návrat značky nyní přislíbil starosta Zawidówa místostarostovi Frýdlantu Jiřímu Stodůlkovi na společném jednání. „Mohu potvrdit, že práce na mostě skončí do konce května. V průběhu června se pak na hraniční přechod Zawidów – Habartice vrátí značka zakazující vjezd vozidel nad 12 tun,“ uvedl starosta Zawidówa Robert Łężny.

Experti se obávali, že se značka nevrátí

Dosud Frýdlantu a starostům obcí na trase chyběly jakékoli informace. Dopravní experti se dokonce obávali toho, že se značka už na své původní místo nevrátí.

„Neustále jsme se snažili zjistit, jestli se po dokončení opravy mostu značka se zákazem vjezdu vozidlům nad dvanáct tun na hraniční přechod Zawidów – Habartice vrátí. Nikdo na polské straně nám ale otázku nezodpověděl. Rozhodl jsem se proto zjistit informaci přímo v Polské republice. V obci, kterou nadměrná kamionová doprava trápí stejně jako Frýdlant,“ popsal místostarosta Frýdlantu Jiří Stodůlka.

Také v Zawidówě totiž řeší problémy, které nadměrná kamionová doprava přináší. „Jsou to například praskající domy nebo propadající se kanalizační šachty,“ doplnil místostarosta.

Nákladní doprava by se tak v červnu měla vrátit na svou původní trasu Görlitz – Bogatynia – Hrádek nad Nisou. Obyvatelé obcí si stěžují nejen na hluk, otřesy domů, ale třeba i ničení povrchu nebo propustků.

Průjezdnost se zvedla až o 800 vozidel

„Zvedla se průjezdnost aut na den o sedm set až osm set vozidel. Těch negativ je už opravdu strašně moc,“ uvedl před časem starosta Habartic Stanislav Briestenský. Loni v květnu začal na problém upozorňovat jako jeden z prvních.

K tomu, jestli značka bude platit opravdu pro všechny řidiče kamionů, je ale skeptický. „Zprávu vítám. Byl bych ale nerad, kdybychom se znovu setkali s tím, že někdo projede, někdo ne. Byly to třeba kamiony s polským uhlím nebo se dřevem. Nikdy jsem se nedopátral toho, kdo jim dal výjimku,“ uvedl Briestenský.

Značné problémy přináší proud kamionů při opravě chodníku v Mníšku, kde se tvoří kolony. Kvůli popsaným potížím se dopravní policisté na celý tah zaměřují častěji. Měří se tam pravidelně rychlost nebo váží kamiony.

„Pokud kamiony přestanou touto trasou jezdit, silnici se významně uleví. Z hlediska bezpečnosti a plynulosti dopravy. Třeba jen kvůli opravě chodníků byly minulý týden v Mníšku dvoukilometrové fronty,“ uvedl komunikační inženýr liberecké dopravní policie Vlastimil Malý.