Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Frýdlantsko má s Libercem spojit nová silnice za jednu a půl miliardy

  6:30aktualizováno  6:30
Naděje pro celé Frýdlantsko dostává jasné obrysy. Ředitelství silnic a dálnic pracuje na projektu nové rychlé a bezpečnější silnice I/13, po které už dlouhá léta volají starostové a obyvatelé celého Frýdlantského výběžku.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Cesta z Liberce do Frýdlantu se po jejím dokončení může zkrátit až o čtvrt hodiny. Nová silnice se vyhne obcím, narovná nebezpečné zatáčky a hlavně může přinést rozvoj chudé oblasti a pomoci přilákat investory. Pro ty bylo špatné spojení Frýdlantska důvodem, proč výběžek opouštěli a noví se neobjevovali.

Těmito místy by měla vést nová silnice na Frýdlant

Se začátkem stavby přes 8,5 kilometru dlouhé silnice z Krásné Studánky do Dětřichova se nepočítá před rokem 2020, dostavba je v dokumentech naplánovaná na tři roky.

Silnice má být po dostavbě dvoupruhová s přídatným jízdním pruhem ve stoupání s nejvyšší povolenou rychlostí 90 km/hod. Předpokládané náklady jsou 1,584 miliardy korun bez daně. Na tuto silnici by měl ještě v budoucnu navázat obchvat Frýdlantu.

„Je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí, která se projednává. Aktuálně bylo zahájeno zjišťovacím řízením posuzování vlivu stavby na životní prostředí v procesu EIA,“ přiblížila stav příprav mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Předkládaný záměr navazuje na novou silnici mezi Stráží nad Nisou a Krásnou Studánkou. Začíná na okružní křižovatce Krásná Studánka. Dál vede severně do oblasti zvané Amerika a ze západu obchází obec Mníšek. Přes údolí Jeřice přenese řidiče 740 metrů dlouhý most.

Dál trasa pokračuje více méně rovnoběžně se současnou silnicí až na Albrechtické sedlo, kde se okružní křižovatkou napojuje silnice třetí třídy na Vysoký. V posledním úseku klesá po severním svahu serpentinami k Dětřichovu, tam se napojí na stávající silnici I/13. Na silnici se počítá s celkem osmi mosty.

Obce trápí především polské kamiony

Podle sčítání dopravy z roku 2010 jezdilo po silnici mezi Libercem a Mníškem více než 10 200 aut denně. V úseku Mníšek - Dětřichov přibližně o polovinu méně. Dnes je ale intenzita dopravy na trase mnohem větší. Obce trápí především polské kamiony, které si přes Frýdlantsko našly novou trasu.

„Na novou silnici čekáme už jako na smilování. Situace je v poslední době neudržitelná a nesnesitelná. Polské kamiony přes nás jezdí ve velkém, denně jich jsou stovky. Velmi přibylo i osobních aut s pracovníky, co jezdí do průmyslových zón,“ vykreslil obtíže obyvatel Mníšku starosta obce Roman Slezák. Obec si oddychne v podstatě jen během masivního sněžení, kdy se silnice pro nákladní auta nad 3,5 tuny nově uzavírá.

„Na současné trase loni umřeli čtyři lidé. Nová silnice přispěje k daleko větší bezpečnosti. Ale i k mnohem lepšímu propojení Frýdlantska s Libercem a dálniční sítí. Pak se otevře další možnost pro rozvoj podnikání na Frýdlantsku. Máme relativně nízké ceny pozemků. Spousta firem ale kvůli špatnému přístupu odešla,“ poznamenal starosta Frýdlantu Dan Ramzer. „Dostupnější bude i bydlení. Z Frýdlantu to dnes do Liberce trvá třicet pět minut, cesta se minimálně o deset minut zkrátí.“

Kromě toho, že stávající silnice mezi Krásnou Studánkou a Frýdlantem vede hustou zástavbou a auta obtěžují hlukem a emisemi, má nevyhovující šířku a nebezpečné oblouky.

„V současném úseku se vyskytuje několik nehodových míst,“ nastínila mluvčí ŘSD Ledvinová další důvod potřeby nové silnice. „Kompletní přestavbu je nutné provést s ohledem na kategorii silnice, na nárůst dopravy mezi Libercem a Frýdlantem a na přeshraniční propojení po vstupu České republiky a Polska do EU.“

Autor:




Hlavní zprávy

Milan Starý - Jiří Pouch
PEKAŘ/KA

Milan Starý - Jiří Pouch
Liberecký kraj
nabízený plat: 23 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.