Jako jedno z prvních středisek se harrachovský areál odhodlal ke zpoplatnění...

Jako jedno z prvních středisek se harrachovský areál odhodlal ke zpoplatnění kol, která cyklisté přepravují lanovkou na vrchol Čertovy hory do výšky 1022 metrů nad mořem. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

V Harrachově si turisté připlatí za kolo na lanovce. Jinde to není zvykem

  • 6
Harrachovský sportovní areál nepotěšil cyklisty. Jako jedno z prvních středisek se odhodlal ke zpoplatnění kol, která cyklisté přepravují lanovkou na vrchol Čertovy hory do výšky 1 022 metrů nad mořem. Čtyřicet korun navíc zaplatí třeba i cestující za své koloběžky nebo dětské kočárky.

Především některým cyklistům se tato nová platba nelíbí. „Ještě loni se za kolo neplatilo. Rodin s koly mířících nahoru se to dost dotkne, pak možná pojedou jinam, kde se za kola neplatí. Nově taky rozlišují dobu mimo prázdniny jako vedlejší sezónu a prázdniny jako hlavní, která je i dražší. Moc to zdražení nechápu,“ řekl cyklista Petr Holubec.

Areál novou platbu vysvětluje tak, že cyklistů, kteří chtějí na vrchol Čertovy hory přibývá, a manipulace s bicykly, ale i jinými zavazadly, je tak pro obsluhu lanovky stále náročnější. Tyto přepravované objemné věci navíc vždy zabírají jednu celou sedačku. Cyklistů je podle odhadu zhruba třetina.

„Pokud by šlo o jednotky přepravovaných cyklistů, mávli bychom nad tím rukou. Ale cyklistů už začalo být tak velké množství, že jsme došli k závěru, že musíme něco změnit,“ vysvětluje nový ceník ředitel Sportovního areálu v Harrachově Jiří Krejčí.

„Rozhodli jsme se, že nebudeme příliš hýbat s cenou, ale ohodnotíme práci, která je s každým typem cestujícího. Manipulace s koly není úplně jednoduchá. Navíc to, že jsme cyklistům vozili kola zadarmo, nebylo spravedlivé vůči pěším cestujícím, kteří platili stejnou cenu,“ uvedl Jiří Krejčí.

„Navíc se dá říci, že pěšáci mohou jet ve dvou a cyklisté po jednom. Zaberou víc místa, je s nimi víc práce, ale cenu pořád nemají dvojnásobnou jako pěšáci. Je to tedy zároveň jakási snaha o zrovnoprávnění. Aby jedna skupina neměla výhody oproti druhé,“ dodal Krejčí.

Kritiku areál nezaznamenal

Kritiku od cyklistů nebo rodin prý areál nezaznamenal. Možného odlivu turistů do jiných středisek se také neobává. „Negativní ohlasy nemáme. Návštěvníci novinku přijali,“ zmínil Krejčí.

Odmítl zároveň, že se by se areál snažil vyrovnat novým ceníkem výpadek z letošní špatné zimy. Areál trápilo nejen počasí, ale i technické potíže, kvůli kterým v únoru devět dní nejezdila lanovka na Čertovu horu. „Ztráta ze zimy je v řádech milionů, tato tržba za zavazadla bude v řádu statisíců. Náhrada tržby to v žádném případě není.“

Jedna jízda bez čtyřicetikorunové taxy za kolo na vyhledávanou Čertovu horu stojí dospělého v hlavní sezóně, což je od 5. července do 21. srpna, 150 korun.

V oblíbeném Skiareálu Horní domky v nedaleké Rokytnici nad Jizerou zaplatí dospělý 120 korun. Poplatek za kolo ani jiné zavazadlo si areál neúčtuje.

„Cyklisté nic takového neplatí a ani nebudou. Vůbec jsme o tom neuvažovali, i když máme díky bikeparku cyklistů hodně a stojí to víc práce. Snažíme se je podporovat,“ řekl Michal Kopecký, ředitel společnosti Spartak Rokytnice, jež provozuje rokytnický areál.

Ve Ski resortu Černá hora Pec jezdí v létě čtyři lanovky, ani na jedné se za kola nebo kočárky neplatí. Například za vyvezení lanovkou na Hnědý vrch zaplatí cyklista 120 korun. V areálu Obří sud Javorník u Liberce stojí jedna cesta lanovkou 50 korun. Přeprava kol je zdarma.

V poplatku za zavazadlo je dnes Harrachovu podobná snad jen kabinová lanovka Českých drah, která šplhá na Ještěd. Košatý systém různorodých jízdenek a slev ale nenechá nikoho na pochybách, že se cestující ocitl v trochu jiné kategorii lanovky. Jednosměrná obyčejná jízda stojí 99 korun. Cestující s kočárkem musí z peněženky vytáhnout ještě 29 korun. Za saně, skibob, padák a ostatní spoluzavazadla těžší než 10 kilogramů zaplatí 39 korun. Vyvezení jízdního kola stojí 59 korun.

Není to šťastný krok, míní starostka Harrachova

Zdražení lanovky Sportovního areálu Harrachov se příliš nelíbí starostce města Evě Zbrojové. Město má v akciové společnosti Sportovní areál Harrachov čtyřprocentní podíl.

„Jsme bohužel jen malí akcionáři a nemáme moc možností, jak zasáhnout do cenové politiky vedení společnosti. Z hlediska návštěvníků a turistů to ale za šťastný krok nepovažuji. Faktem je, že se náklady, které se týkají především rodin s dětmi načítají,“ míní starostka Harrachova Eva Zbrojová.

Ani ona ale o stížnostech na nové platby neví. „Myslím, že se spokojenost vytváří i atrakcemi vybudovanými pro naše návštěvníky v okolí lanovky,“ říká. Ani letos nejeví Harrachov známky města, které by mělo nouzi o turisty. Spíš naopak.

„Máme hodně českých, polských turistů, vrátili se Němci, Holanďané i Belgičané. Myslím, že to souvisí i s bezpečnostní situací v Evropě. Harrachov považuji za velmi bezpečné místo. Ani tu nezaznamenáváme krádeže aut. Pracujeme navíc na kamerovém systému, který ještě zvýší bezpečnost ve městě,“ uzavřela starostka.