Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svět šlape už dvě stě let. Historii jízdních kol ukazuje nová kniha

  11:31aktualizováno  11:31
Jízdní kolo slaví letos významné jubileum: jeho předchůdce se poprvé objevil před dvěma sty lety. K výročí události z pozdního jara 1817, kdy Němec Karl von Dreis představil svou drezínu, teď vychází libereckému nadšenci kniha s názvem Jízdní kolo - vynález, který sblížil svět.

V knize nechybějí historické reklamy na kola. V tomto případě propaguje bicykl Stadion z továrny v Rakovníku, v níž se později vyráběly stejnojmenné mopedy. | foto: Repro z knihy Jízdní kolo – vynález, který sblížil svět

Jejím autorem je liberecký cyklistický nadšenec a sběratel historických kol Pavel Eliáš. Bouřlivý vývoj cyklistiky na přelomu 19. a 20. století přirovnává autor knihy, jež čítá 144 stran o historii bicyklů, k dnešnímu boomu IT technologií.

„Byli to tehdy, stejně jako dneska, zapálení kluci, kteří za pár let dosáhli ohromných věcí. Většinou za tím nebyl promyšlený podnikatelský příběh - prostě si mladí, naivní a bezstarostní mladíci řekli, že prostě chtějí dělat, co se jim líbí a co je baví,“ srovnává Eliáš.

Liberecký cyklistický klub byl druhý po Praze

Z řady někdejších malých firmiček na kola jsou dnes významné světové automobilky: Opel, Peugeot a mnohé další. „Spíš bychom těžko hledali automobilku, která s bicykly nezačínala,“ soudí Eliáš.

Veřejná prezentace odstrkovadla Karla von Dreise v roce 1817.

Veřejná prezentace odstrkovadla Karla von Dreise v roce 1817.

Publikace dává nahlédnout i do historie cyklistiky na Liberecku. „Cyklistika v moderním pojetí se rodila v Anglii. Liberec byl s touto zemí, coby město textilního průmyslu, ve spojení, takže se zde tato móda rychle šířila,“ líčil Eliáš.

„Byl tady kapitál, díky němuž si mohli lidé dovolit i takovéto kratochvíle. Až do vynálezu nízkého šlapacího kola okolo roku 1890 byla cyklistika zábava pro bohaté. A ti tu byli, což je vidět i díky tomu, že místní cyklistický klub byl druhý po Praze, ne-li vůbec první v republice.“

Kniha je ilustrována jedinečnými dobovými grafikami, fotografiemi, pohlednicemi, obrázky a textovými materiály. „Chtěl jsem mít hodně obrázků - ty mnohdy řeknou víc než samotný text,“ přiznal Eliáš.

Knihu pokřtí u Fryče

Nechybí ani pojednání o turistice na kole z pera Vladimíra Jana Fanderlíka z roku 1925.

„Je z toho vidět, jak se na cyklistiku nahlíželo trochu jinak než dneska. Z nynějšího pohledu jsou to až romanticky znějící texty, ale tehdy byly myšleny vážně,“ usmál se Eliáš, jenž do knihy napsal také zpověď o svém vztahu k jízdním kolům.

V druhé části knihy se nachází obrazová galerie sbírky téměř dvaceti nejvýznamnějších jízdních kol historie i českého cyklistického prostředí od roku 1817, začínající dřevěnou Draisinou.

„Dále jsou v ní k vidění například kolo Kohout, L&K Slavia, celoodpružená Praga a další,“ uzavřel Eliáš.

Ve čtvrtek 20. dubna od 19 hodin se uskuteční v libereckém Fryčově knihkupectví beseda ke knize. Řeč bude, krom jiného, také o historii cyklistiky na Liberecku.

Jezdit na historickém bicyklu je umění:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.