Z horka mají radost především prodejci zmrzliny.

Z horka mají radost především prodejci zmrzliny. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Vedro vyčerpává, v továrnách se rozdávají nanuky i chladivé šátky

  • 3
Ve sklářské firmě Ajeto přidali přestávku, v liberecké Magně zase mají pro zaměstnance automaty na nanuky nebo chladivé šátky. Firmy v kraji se vypořádávají s tropickými teplotami, jak se dá. Dopravní podnik má v pohotovosti i řidiče připravené vystřídat kolegy za volantem.

Při teplotách přes 60 stupňů Celsia musí v těchto dnech pracovat skláři. Třeba ve firmě Ajeto v Lindavě na Českolipsku už kvůli tomu přidali přestávku navíc.

“Pracovní dobu jsme zatím nezkracovali, vysoké teploty zatím nejsou tak dlouho,“ řekl ředitel sklářské společnosti Jaroslav Turnhöfer.

Stoupá ale podle něj spotřeba nápojů a ledu, a pokud budou vysoké teploty pokračovat, instalují tradičně přímo u sklářských pecí sprchu, aby se skláři mohli zchladit. „Co jsme provedli stavební úpravy v hale, lze ji lépe větrat,“ dodal ředitel.

Lepší podmínky mají skláři v Harrachově, kde jsou teploty přeci jen o poznání nižší. Zatímco v Ajetu ale skláři končí už ve 13:30, v Harrachově musí jejich kolegové u sklářských pecí vydržet o dvě hodiny déle.

“Pracovní dobu posunout nemůžeme, protože máme s cestovními kancelářemi nasmlouvané exkurze až do 15. hodiny, sklárna je ale ve srovnání s jinými podniky prostorná a mnohem lépe se větrá, skláři jsou také na vyšší teploty zvyklí,“ řekl majitel sklárny František Novosad. V horkých dnech podle něj stoupá spotřeba osmistupňového huťského piva.

Až na 45 stupňů stoupají teploty v kabinách některých autobusů v městské dopravě.

„Ke standardní výbavě městských autobusů klimatizace nepatří, někteří řidiči mají nad hlavami klimatizační jednotku, ale není ve všech vozidlech. Řidiči ale dostávají balenou vodu v neomezeném množství,“ řekla mluvčí libereckého dopravního podniku Martina Poršová. Na služebně jsou také záložní řidiči, kteří jsou připraveni nastoupit na kteroukoli linku v případě, že o to řidič požádá.

Vedro vadí i cestujícím městskou dopravou, někteří proto raději chodí pěšky. „V autobusech se to nedá vydržet. Je tam vydýchaný vzduch a navíc nesnesitelné vedro. Do práce teď proto chodím pěšky. Je to sice cesta na půl hodiny, ale lepší, než trpět v autobuse,“ řekl Roman Šťastný z Liberce.

Šátky vydrží chladit skoro celou směnu

Vysoké teploty trápí i pracovníky v továrnách, jako je třeba liberecký výrobce plastových dílů pro automobilový průmysl Magna.

“Kromě obvyklých každoročních opatření, jako jsou navýšené počty sodabarů ve výrobě a automatů na nanuky, dostávají denně všichni zaměstnanci ve výrobě ochranné nápoje působící proti dehydrataci organismu. Dalším opatřením, které jsme zavedli, je fasování ochranných chladivých šátků, které po namočení do vody a vyždímání vydrží chladit téměř celou směnu,“ řekla mluvčí společnosti Lucie Mazáčová.

Ve vedrech by neměli zapomínat chránit svá zvířata ani chovatelé. Ve velkochovech prasat a v kravínech je třeba zvířata v případě extrémních teplot chladit sprchováním.

Také u zvířat je nutné dodržovat pitný režim. Například dospělá prasata by měla mít možnost vypít denně pětadvacet litrů vody, dospělý skot jednou tolik a dojnice dokonce sto až sto osmdesát litrů vody za den.

„Zvýšená rizika s sebou nesou v těchto dnech i transporty zvířat. Jejich přesuny je dobré načasovat na ráno či večer, kdy slunce tolik nepálí,“ uvedl ústřední ředitel Státní veterinární správy Zbyněk Semerád.

Při delších cestách by měla mít zvířata, hlavně psy a kočky, možnost se při pravidelných zastávkách proběhnout. V případě velkého horka je dobré je zchladit, nejlépe vlhkým hadrem.

,