Na Špičák, který je s Ještědem nejvíce navštěvovaným areálem v oblasti, koupili...

Na Špičák, který je s Ještědem nejvíce navštěvovaným areálem v oblasti, koupili záchranáři za tři sta tisíc korun novou pásovou čtyřkolku. Nahradila skútr, na rozdíl od něj nevadí, když přejíždí ze sjezdovky na silnice a místa, kde sníh chybí. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Lidé v Jizerských horách mají nyní větší šanci, že přežijí infarkt

  • 0
K turistům, kterým půjde v Jizerských horách a na Ještědu o život, se dostane v zimě pomoc rychleji. Horská služba získala další tři defibrilátory na oživování lidí postižených zástavou srdce.

„Máme je na všech našich stanicích - tedy na Javorníku, Ještědu, Jizerce, Severáku, Špičáku, v Bedřichově, Rejdicích a Vysokém nad Jizerou,“ řekl náčelník horské služby René Mašín. „Poslední tři defibrilátory jsme získali od Libereckého kraje. Jeden stojí zhruba čtyřicet tisíc korun.“

V skiareálech a jejich okolí se horská služba dostane k turistům rychleji než záchranka, jež má vozy v podhorských městech Liberec, Jablonec nad Nisou, Frýdlant, Tanvald a Jilemnice. Při srdečních zástavách rozhoduje o životě a smrti co nejrychlejší pomoc a záleží na každé minutě.

Jizerské hory a Ještěd jsou před koncem roku přeplněné a záchranáři mají hodně práce na sjezdovkách i ve stopách pro běžkaře. Zasahují rovněž při úrazech pěších turistů na zmrzlých cestách, kde leží málo sněhu. „Ošetřovali jsme jim například vyhozené rameno nebo zlomenou ruku,“ dodal Mašín.

Landrover se zdravotnickou výbavou Horská služba koupila před zimou nové těžké terénní auto Land Rover Defender. Vyšlo na milion korun a má speciální zdravotnickou zástavbu a zvýšený podvozek pro jízdu v těžkém kamenitém terénu.

Obsahuje rovněž přídavné topení, což hraje důležitou roli v případech, kdy záchranáři ošetřují podchlazené lidi.

Lepší spojení se záchranáři

„Na Špičák, který je s Ještědem nejvíce navštěvovaným sjezdařským areálem v naší oblasti, jsme koupili za tři sta tisíc korun novou pásovou čtyřkolku,“ uvedl Mašín.

„Nahradila skútr, na rozdíl od něj nevadí, když čtyřkolka přejíždí ze sjezdovky na silnice a další místa, kde sníh chybí. Skútr se tam ničí.“

Horská služba má letos mnohem lepší spojení se záchrankou, jejíž dispečerky vidí na mapě díky modernímu softwaru, kde vozidla horské služby stojí, nebo kam jedou.

„Pokud je naše auto blíž než sanitka, záchranka nás může poslat i k úrazu, který nesouvisí s horskou turistikou,“ upozornil Mašín.

Podle krajské mluvčí záchranné služby Lenky Moravcové se systém Auta na webu osvědčil už na podzim.

„V okamžiku, kdy byla všechna naše vozidla na výjezdu, jsme poslali horskou službu například ke zraněnému cyklistovi na okraj Liberce do Kateřinské ulice,“ dodala Moravcová.