Tramvaj v centru Jablonce nad Nisou na počátku minulého století.

Tramvaj v centru Jablonce nad Nisou na počátku minulého století. | foto: Jablonecké kulturní a informační centrum

V Jablonci řeší, kudy po padesáti letech vrátit tramvaje do centra města

  • 34
Přes Dolní náměstí nebo přes náměstí Anenské? V Jablonci řeší, kudy by mohly na konci desetiletí projíždět tramvaje. Ty z centra města zmizely před padesáti lety a vystřídaly je autobusy.

Nyní jablonečtí zastupitelé rozhodli, že radnice nechá vypracovat územně technickou studii, ve které bude zakreslena trasa kolejí, po kterých cestující dojedou k autobusovému nádraží.

Ve hře jsou dvě varianty. Varianta A předpokládá, že tramvaj od nynější konečné u Tyršových sadů dále zamíří přes Soukennou ulici na Dolní náměstí, kde zahne do Kamenné ulice a skončí pravděpodobně v zastávce Jablonec - střed.

Odtud je to blízko jak na autobusové nádraží, tak i na vlakovou zastávku. Se zmíněnou konečnou zastávkou počítá i studie architektonické kanceláře Saul, která zpracovávala návrh nového územního plánu.

„Varianta B představuje trasu přes Anenské náměstí s přemostěním Lužické Nisy a dále podél ulice 5. května k zastávce Jablonec - střed,“ uvedla mluvčí magistrátu Markéta Hozová.

Pokud bude průjezd tramvají technicky možný, koleje se později zakreslí do návrhu chystaného územního plánu města. Právě přes ulici 5. května nyní jezdí náhradní autobusy, které vystřídaly tramvaje kvůli rekonstrukci tratě mezi Jabloncem a Libercem. Autobusy končí na autobusovém nádraží.

Autobusy prodloužené na nádraží lidé hodně využívají

„Zjistili jsme, že autobusy zajíždějící na nádraží jsou lidmi hojně využívané, proto předpokládáme, že by tomu mohlo být i v případě prodloužení tramvaje,“ řekl náměstek primátora Miloš Vele.

Podle vedení města by stavební povolení na prodloužení tratě mohlo být vydáno v letech 2018 až 2019. Kolik bude celý projekt stát, je zatím předčasná otázka. „Můžeme se o tom bavit, až budeme mít zpracované obě varianty vedení tratě. Zatím nevíme, kudy tramvaj povede. Ale konkrétnější bychom mohli býti v září,“ sdělil Vele.

Projekt by pak byl z větší části financován z dotace z programu Integrovaný plán rozvoje území Jablonec - Liberec. Vele ale upozornil, že může nastat problém s výkupy pozemků, kudy povede trať a nejsou v majetku města.

Tramvaje v centru Jablonce naposledy vyjely 31. března 1965. Jezdily tudy od roku 1900. Jezdily na trase z Rychnova přes Pulečný a Kokonín do Jablonce a dále přes Mšeno a Rýnovice do Janova. V polovině 60. let minulého století převládl v Jablonci názor, že tramvaje jsou přežitek a mají být zrušeny.

Na výše zmíněné lince označené číslem jedna tramvaje vystřídaly autobusy. „Tehdejší jablonecký dopravní podnik dokonce navrhoval zrušení tramvají i na trase do Liberce. K tomu ale naštěstí nedošlo,“ připomněl před časem člen dopravní komise při jablonecké radnici Viktor Liška.

Kolejové spojení s Rychnovem bylo pro Jablonec klíčové, neboť sloužilo nejen osobní, ale po mnoho let i nákladní dopravě. Tramvají se přepravovala také pošta. „Řada jabloneckých podniků a továren po celé trase byla napojena na tramvaj vlastními vlečkami. Nákladní doprava fungovala ještě i po druhé světové válce a zanikla až začátkem padesátých let,“ doplnil Liška.