Školní bufet (ilustrační foto)

Školní bufet (ilustrační foto) | foto: iDNES.cz

Jídelníček libereckých školáků? Bagety a limonáda

  • 1
Chleba se sýrem a okurkou? Takové školní svačiny jsou mezi dnešními dětmi zcela nepopulární. Mezi studentské favority patří bagety, bílé pečivo, sladkosti, majonézové saláty a přeslazené limonády. Jen minimum z těchto a podobných věcí skutečně uspokojí hlad a zasytí potřebnými nutričními hodnotami.

"Děti by měly nejlépe posvačit nějaký polysacharid, který se déle vstřebává, například celozrnný chléb, a potom vitamíny, tedy zeleninu, popřípadě ovoce," řekl lékař a výživový specialista Róbert Hromádka.

Tomu realita zdaleka neodpovídá. "Já si v kantýně nejčastěji kupuju bagety, nejraději mám tu se smaženým kuřecím masem," popsal liberecký student Petr Vacek. Jeho spolužák Jan Havel dodává: "Já dávám přednost párku v rohlíku."

Rodiče dětí situaci kolem svačiny svých dětí řeší dvojím způsobem. Buď dávají svým potomkům do školy doma připravenou svačinu, nebo jim dají peníze, ať si něco koupí v kantýně. Jak vyplynulo ze zkušeností školáků, druhých jmenovaných je v současné době asi většina.

"U nás v kantýně jdou na odbyt nejvíce bagety a párky v rohlíku, pak pizza rohlíky, sýrové bulky a podobné věci. Nakupují tu hlavně kluci a ti jsou méně na sladké, dávají přednost slané svačině," popsala Jiřina Dohnalová, prodavačka v kantýně na liberecké střední průmyslové škole.

Za stravovací návyky může i reklama

"Děti ani starší žáci by rozhodně neměli svačit sladké nápoje, ty mají rychlé cukry a kazí zuby, také by se měli vyhnout koblihám a podobným smaženým cukrovinkám, keksům a čemukoliv, co obsahuje ztužené tuky," vyjmenoval Hromádka.

Obecně se majitelé školních občerstvení shodují na tom, že děti mají špatné stravovací návyky, ale že to není věc prodavaček svačin. Na to, co jsou děti zvyklé konzumovat, by měli dohlédnout především jejich rodiče.

"Kdybych prodávala celozrnné pečivo, bio mrkev a bílé jogurty, nikdo by si nepřišel nic koupit, proto nabízím to, co si studenti žádají, i když uznávám, že nic zdravého to zrovna není," řekla majitelka školní kantýny na jednom z libereckých gymnázií.

Mediální experti k tomu dodávají, že na špatné stravovací návyky dětí a mladistvých má obrovský vliv reklama. Reklama cílí na všechny věkové kategorie a děti a mladiství jsou pro reklamní trh velmi silnou cílovou skupinou.