Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Kamiony ničí lidem v Turnově domy. Opravte silnici, žádají v petici

  • 3
Lidé žijící u poškozené Nádražní ulice v Turnově už mají dost vibrací a hluku od projíždějících nákladních automobilů. Sepsali proto petici, aby se silnice opravila. Na ni však letos nejsou peníze. Kamiony jezdí ulicí zejména do průmyslové zóny, do níž chybí přímý sjezd ze silničního tahu z Prahy na Liberec.

"I v Turnově můžete zažít zemětřesení," nazvali lidé svoji petici, se kterou se obrátili na město. "Nádražní ulice. Většina lidí si pod ní představí nedávno zrekonstruovanou část silnice a přilehlých chodníků v úseku od Kudrnáčových hodin až k hotelu Beneš. Ovšem tato ulice pokračuje ještě dál směrem na Ohrazenice," připomíná petiční výbor.

I přes několikeré záplatování není zadní část Nádražní ulice v dobrém stavu. Na tom, že by si zasloužila opravu, se zastupitelé shodli stejně tak jako sedm desítek podepsaných pod peticí. Silnice však patří Libereckému kraji a ten na rekonstrukci alespoň v letošním roce nemá peníze.

"V současné době jsou všechny naše investiční prostředky na velkoplošné opravy rozděleny," uvedl za Krajskou správu silnic Jiří Medek. Stav ulice nepovažuje za havarijní a doporučuje, aby se město obrátilo na krajskou radu, která by Nádražní ulici mohla zařadit do plánu prací Krajské správy silnic na příští rok.

Rozbitá silnice je příčinou hluku a vibrací, které se přenášejí do domů. Petičníci kromě oprav požadovali i další opatření. Od měření vibrací, které podle obyvatel poškozují domy, přes snížení povolené rychlosti na 30 kilometrů za hodinu po umístění pevného radaru, který by rychlostní limit sledoval.

Při měření se normy nepřekročily

S těmito požadavky na městě neuspěli. Vedoucí turnovského odboru dopravy Pavel Vaňátko s krajskou hygienickou stanicí měření vibrací projednával a dozvěděl se, že by bylo zbytečné.

"Podle pracovníka hygienické stanice jsou vibrace způsobené dopravou po nekvalitní silnici zanedbatelné v porovnání s horní hranicí, kterou připouští norma. Ta má za cíl chránit zdraví lidí především v průmyslu, třeba u hydraulických lisů, a není cílena na ochranu staveb před praskáním," uvedl Vaňátko.

Ani měření hluku by nejspíš nepřineslo lidem úlevu. Provedené měření na průtahu u sídliště Jana Patočky bylo v normě - a to je tam mnohem silnější doprava.

"Mohu říct otevřeně, že snížení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu nepovolím. Byl by to precedens, třicítkou bychom pak museli jezdit v půlce Turnova," prohlásil Vaňátko.

Pevný radar, který by hlídal alespoň dodržování "padesátky" sice byl před časem plánován, ale asi nevznikne. "Není na to doba. Turnov za své pevné radary je často pranýřován," dodal Vaňátko. Obyvatelům Nádražní ulice tak nezbývá než věřit, že příští rok silnici kompletně opraví.

Nádražní ulice

Nádražní ulice