Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trápení řidičů na silnici z Liberce do Prahy skončí. Ale jen na pár měsíců

  10:35aktualizováno  10:35
Výměna svodidel mezi Libercem a Hodkovicemi se chýlí ke konci. Od středečního rána je průjezdný a bez omezení směr na Prahu, příští týden v úterý se otevřou všechny pruhy od Rádelského mlýna směrem k Liberci.

Výměna svodidel u Hodkovic nad Mohelkou. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Poslední úsek, od Hodkovic ke křižovatce Rádelský mlýn, pak dělníci opustí 30. listopadu. „V případě nástupu zimního období a nemožnosti pokračovat v rekonstrukci, bude neprodleně dopravní omezení odstraněno,“ přislíbila mluvčí libereckého krajského úřadu Blanka Daníčková.

Tím všechna omezení skončí a provoz se na silnici I/35 zrychlí. Ovšem jen přes zimu - už v březnu 2017 začne sdružení firem Eurovia a Safe Road měnit svodidla mezi Hodkovicemi a Turnovem.

„Budeme na to mít čtyři měsíce, takže pokud počasí dovolí začít v březnu, bude zde provoz omezen do jednoho pruhu do července 2017,“ potvrdil Ladislav Lorenc, stavbyvedoucí Eurovie.

Výměna svodidel probíhá z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic.

Jak podotkl jeho provozní náměstek Josef Vrba, prozatím bylo na úseku Hodkovice - Liberec prostavěno přibližně 70 milionů korun, zhruba stejná částka je připravena na modernizaci svodidel v příštím roce.

Zatím vyměnili svodidla na sedmikilometrovém úseku

Vyměnilo se zatím sedm kilometrů středových svodidel. Krajová svodidla se neměnila všechna, v obou směrech jich dělníci vyměnili asi 10 kilometrů.

„K výměně svodidel došlo nikoliv proto, že by byla špatná, ale protože se změnily technické předpisy na vyšší stupeň bezpečnosti. Po několika dopravních nehodách, kdy kamion překonal svodidla a vjel do protisměru, se přechází na systém, který pohltí víc energie,“ informoval Josef Vrba.

Původní svodidla byla teprve 11 let stará. Zadržet dokázala desetitunové vozidlo při sedmdesátikilometrové rychlosti. Nově se na nejfrekventovanější úseky osazují svodidla se zádržností až 16 tun při osmdesátce. Nová svodidla jsou vyšší, dvoupatrová.

Trochu zarážející je fakt, že spolu s výměnou svodidel mezi Hodkovicemi a Turnovem nedojde i k výměně lanových středových svodidel v úseku Ohrazenic.

Od tohoto typu svodidel se ve světě upouští, protože jsou smrtící zejména pro motorkáře - ocelová lana fungují jako krájecí nože. Bezpečná nejsou ani pro řidiče aut. Minulý týden v sobotu do nich s autem najel dvaašedesátiletý řidič, což ho stálo život.

Uzavře se opět jeden jízdní pruh

„Je pravda, že dnešním pohledem už nejde o preferovaný systém svodidel. Jejich výměnu ale teď neplánujeme, přestože časem k ní určitě dojde,“ podotkl Vrba.

Při plánované výměně svodidel mezi Hodkovicemi a Turnovem se opět počítá s uzavřením celého jízdního pruhu. S výjimkou Paceřického kopce, kde jsou tři pruhy a tedy i možnost předjíždět, se tak řidiči budou sunout jedním volným pruhem.

Dá se tedy očekávat, že cesta z krajského města směrem do Prahy nebo Turnova se protáhne o deset i více minut v závislosti na hustotě dopravy.

Například nyní je v celém omezeném úseku maximální povolená rychlost 80 kilometrů v hodině, v praxi zde ale řidiči jezdí mnohem pomaleji a v dopravní špičce se místy jede krokem. Což byl i důvod, proč mnozí motoristé raději volili starou cestu přes Jeřmanice a Dlouhý Most.

Svodidla se mění po celém Česku

„Jednou jsme se ráno vsadili s kamarádem, kdo dojede do Liberce rychleji. Já se v Jeřmanickém kopci odpojil a jel po staré silnici do Liberce, on pokračoval po ‚dálnici‘. Dohodla zněla, že rychlejší počká na toho pomalejšího u Makra. Byl jsem tam o šest minut dřív a nejspíš i spálil míň benzínu než při popojíždění v koloně,“ svěřil se Marek Laurin, který dojíždí z Hodkovic do Liberce za prací.

Dá se očekávat, že podobný scénář zvolí řidiči i v případě omezení mezi Hodkovicemi a Turnovem a budou si cestu zkracovat přes Jílové a Žďárek.

Svodidla se ale mění po celé republice, aktuálně například ještě mezi Turnovem a Prahou. Souběh výměn má jeden hlavní důvod: evropské dotace.

„Částka, která je na opravu svodidel přidělena, musí být vyčerpána v letošním roce,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký. Část z celkových nákladů ve výši téměř dvou miliard korun však platí ŘSD ze svého.





Hlavní zprávy

KV Final s.r.o. - Ludmila Velasová
VEDOUCÍ PROJEKTU

KV Final s.r.o. - Ludmila Velasová
Liberecký kraj
nabízený plat: 60 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.