Přetížená silnice Mezi Děčínem a Českou Lípou (na snímku Benešov nad Ploučnicí)

Přetížená silnice Mezi Děčínem a Českou Lípou (na snímku Benešov nad Ploučnicí) zatěžuje silnici kamionová doprava. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Kraje chtějí vyhnat z obcí kamiony. Přibývá jich a nedodržují rychlost

  • 6
Kamiony tu v noci nedodržují rychlost a jsou nebezpečné. Proto chce Liberecký kraj spolu s Ústeckým uzavřít silnici číslo 262 z Děčína do České Lípy pro kamiony nad 12 tun, a to od deseti večer do šesti hodin ráno.

"Ústecký kraj chtěl silnici pro těžkou nákladní dopravu zcela uzavřít, Liberecký kraj s tím nesouhlasil, protože by to nic nevyřešilo a problém by se jen přesunul jinam," uvedl mluvčí Ústeckého kraje Zbyněk Šebesta.

Obyvatelé obcí podél silnice si léta stěžují na problémy s kamiony, kterých přibývá a hlavně nedodržují povolenou rychlost. Velkým problémem je to právě v noci.

"Dělal jsem si v noci soukromé měření a během hodiny kolem mě projelo osmačtyřicet aut, z toho jen pět bylo osobních. Pouze dvě navíc dodržela povolenou padesátku, několik aut jelo dokonce víc než stovkou," popsal na jaře situaci v obci Stružnice starosta Jan Mečíř.

"Tranzitní kamionová doprava patří na dálnice a silnice prvních tříd, silnice druhých a třetích tříd jsou určené k tomu, aby po nich lidé jezdili mezi městy, okresy nebo do práce. Žádné kamiony."

Polovina aut jede více než padesát

Nedodržování rychlosti je velkým problémem i v Horní Polici. Téměř polovina z pěti tisíc aut, které obcí denně projedou, překročí podle starostky rychlost.

"Nechali jsme zpracovat studii, která posoudila zatížení nákladní dopravou na desítce míst, ukázalo se, že na dvěstěšedesátdvojce to není tak hrozné, noční uzavírka by se tak dotkla jen zhruba sto padesáti kamionů," řekl radní pro dopravu v Libereckém kraji Vladimír Mastník.

Návrh uzavřít silnici pro těžkou dopravu v noci je podle něj kompromisním řešením. Obávají se toho ale obce z okolí Nového Boru a Českolipska, protože by to mohlo zvýšit dopravu na silnicích číslo 9 a 13. "Rozhodnutí je na ministerstvu dopravy," podotkl Mastník.

Dřív než na jaře to podle něj ale nebude. Úplné uzavření silnice číslo 262 pro těžkou dopravu ale není podle Mastníka možné a připouštějí to i starostové obcí, jimiž vede.

"Třeba v zimě bývají stoupání na hlavní silnici číslo třináct nesjízdná a kamiony jinudy než po dvěstěšedesátdvojce jet nemohou," řekl starosta Stružnice. Policie by ale podle něj měla víc kontrolovat přetíženost kamionů a dodržování rychlosti.

Podle vedoucího českolipského dopravního inspektorátu Martina Markla ale policie nemá na silnici číslo 262 moc míst, kde může kamiony odstavit, což práci komplikuje

,