Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní most na hranicích má větší šanci. Do hry se vloží kraje

  10:30aktualizováno  10:30
Ojedinělý kruhový most v Trojzemí, o jehož stavbě se roky jen debatuje nad plány, má větší šanci. že skutečně v dohledné době vyroste. Kvůli stavbě mostu, který by spojil tři státy a stal se vyhledávanou atrakcí celé oblasti, by mohly nově spojit síly krajské a zemské samosprávy všech tří zemí.

O stavbu mostu v Trojzemí se zajímal i německý prezident Joachim Gauck (druhý zleva), který nedávno přijel na návštěvu Žitavy. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Představitelé všech tří „krajů“ o tom začínají jednat. Dosud se o projekt zasazovali jen starostové měst. Peníze jsou zatím největší překážkou. EU totiž na projekt, v němž jsou zapojeny tři státy, nemůže poslat peníze.

„Na jednání Euroregionu Nisa jsme se s landrátem Görlitz Berndtem Lange shodli, že bez podpory všech tří sousedních regionů to nepůjde. Příští týden o tom budeme ještě jednat s maršálkem Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylskim, který na naše pozvání do Libereckého kraje přijede,“ zmínil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Zdůraznil, že se most jako symbol česko-německo-polského trojzemí a zároveň turistický cíl má klenout při známé evropské cyklostezce Odra–Nisa. „I proto nám přijde zajímavé ten projekt podpořit. Ale nejdříve je potřeba se domluvit, že to všechny tři regiony vidí stejně,“ dodal hejtman Půta.

Stavba unikátního mostu se chystá od vstupu ČR do Evropské unie v roce 2004. Myšlenka je ale stále jen ve fázi studie a jejího projednávání. „O této myšlence se hovoří už 12 let a pokud se nezačne rychle projektovat a stavět, bylo by lepší projekt opustit,“ vysvětlil hejtman.

Stavba musí mít tři stavební povolení

Potíž není jen v tom, že Unie nemůže zaplatit projekt, v němž jsou zapojeny tři státy. Projekt se od začátku snaží prosadit představitelé Hrádku nad Nisou a Žitavy a Bogatyně. Naráží se ale i na to, že všechny tři země mají rozdílné stavební zákony. Jde sice o jednu stavbu, bude ale muset mít tři stavební povolení.

Byrokratická propast udivila i německého prezidenta Joachima Gaucka, který v dubnu přijel na návštěvu Žitavy. „Tohle je zdánlivě malé téma, ale z pohledu problémů, které obsahuje, neskutečně složité. Nerozumím tomu, že takto jednoduchá stavba, která dokáže spojit tři země, neustále naráží na potíže,“ podivil se prezident Gauck nad trojrozměrným modelem stavby.

Na tomto setkání také zaznělo, že by se na stavbě mohly podílet kraje. Landrát Lange z Görlitz prohlásil, že stavba do pěti let vznikne. Projektový odhad stavby hovoří o 20 milionech korunách. Není ale pravděpodobné, že by sumu zaplatila rovným dílem všechna tři města.

„Pokud se do zapojí vyšší územně správní celky, dostane projekt jinou váhu. Významná by pak mohla být i finanční pomoc,“ míní starosta Hrádku nad Nisou Josef Horinka.

Plánovaná konstrukce nabízí atraktivní architektonické řešení. Kruhová stavba nad styčným bodem Trojzemí symbolizuje rovnost. Idea vychází z legendy o králi Artušovi, který u kulatého stolu sedával se svými rytíři na hradě Kamelot. Most musí ležet nad úrovní stoleté vody. Stavba je zavěšená na třech ramenech a nese sama sebe.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Marek Řeháček nyní vydává hned dvě nové knihy. Na snímku je s publikací...
Socialismus táhne víc než Němci, říká literát. Vydává dvě nové knihy

Tajemník jabloneckého magistrátu Marek Řeháček, známý lokální patriot, vydává dvě nové knihy pojednávající o místech, jež leží nad Nisou. První je o...  celý článek

Rostislav Polášek se snaží tým rychle doplnit o zkušené lékaře. Zatím ale...
Liberecké nemocnici chybějí kardiologové, na pomoc jezdí lékaři z Prahy

Nemocnici v Liberci chybějí kardiologové. O nemocné se sem jezdí proto starat lékaři z Prahy. I přesto ale musejí některé pacienty záchranáři převážet do...  celý článek

Radek (vlevo) a Jiří Nožičkovi v Tatře 603 Gustáva Husáka.
V Lomnici renovují auta za desítky milionů. Nejvíce si cení Tatry 80

Malý ekonomický zázrak se odehrál v Lomnici nad Popelkou. V roce 1991 založená firma Vetren tam začínala v garáži renovovat automobilové veterány, dnes patří k...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.