Smrtí skončila nedávná nehoda na kruhovém objezdu v Hrádku nad Nisou.

Smrtí skončila nedávná nehoda na kruhovém objezdu v Hrádku nad Nisou. | foto: HZS LK, Jaromír Motl

Kruhové objezdy se zdí uprostřed. Nenápadných zabijáků jsou plné silnice

  • 1001
Kruhové objezdy s vysokou zdí uprostřed ohrožují řidiče. Jinak relativně bezpečný systém okružních křižovatek se tak může stát pro řidiče smrtelnou pastí. Pokud totiž motorista křižovatku ve větší rychlosti projede rovně, zastaví ho náraz do zdi.

Smrtelná nehoda se na okružní křižovatce se středovou zdí stala 14. května v Hrádku nad Nisou na Liberecku.

„Cizinec za volantem Škody Felicia z dosud nezjištěných příčin narazil ve vysoké rychlosti do zídky kruhového objezdu,“ popsala nehodu policejní mluvčí Vladimíra Šrýtrová.

Náraz pak auto katapultoval na střechu. Čtyřiapadesátiletý řidič utrpěl velmi vážná zranění, o rok mladší spolujezdec při nehodě zemřel. Nehodu způsobil alkohol.

Kdyby uprostřed křižovatky nebyla zeď, ale jen pozvolný nájezd, spolujezdec mohl přežít.

Podobně jako tři pasažéři z audi, které skončilo v retenční nádrži uprostřed kruhové křižovatky ve Vestci u Prahy (o nehodě jsme psali zde.)

„Je pravda, že pokud je na středovém ostrůvku zeď, je to z hlediska následků nebezpečnější,“ souhlasí Vlastimil Malý z libereckého dopravního inspektorátu.

Ještě donedávna byl z pohledu čelní srážky nebezpečný kruhový objezd na Kunratické v Liberci.

V uplynulých dnech prodělal proměnu. Namísto zdi je dnes u středového ostrůvku jen nízký obrubník, který přechází v pozvolný val. Auto na něj v případě kolize plynule najede a tam by se mělo zastavit. Jenže taková oprava je zatím spíš ojedinělá.

Na poli i cyklostezce. Nesmyslné kruhové objezdy podle čtenářů iDNES.cz

Okružních křižovatek se zdí je v kraji řada, výjimkou není ani Liberec a okolí. Jsou v libereckém Zeleném Údolí u prodejny Lidl, na obchvatu Stráže u Mníšku nebo na sjezdu ze silnice z Hrádku na Bílý Kostel.

Bezpečný není třeba kruhový objezd na silnici první třídy v Turnově na Vesecku. Dodnes je na něm i křížek jako připomínka tragické nehody, při které zemřel motorkář.

Zeď zviditelňují jen reflexní prvky. Podle odborníků je to málo. „V obci kruhové objezdy se zdí myslím vyhovují. Jiné je to už mimo obec. Tam by se měly dělat jiné stavební úpravy. Spíš zemní valy a hlavně by nemělo chybět samostatné nasvícení. Okružní křižovatka na Vesecku není z hlediska bezpečnosti ideální,“ míní Jan Čáp, vedoucí krajského odboru dopravy.

Zdi uprostřed kruhových objezdů jsou podle vedoucího odboru dopravy libereckého magistrátu poplatné době svého vzniku. Razila se zásada, aby řidič viděl pevnou překážku a to ho donutilo snížit rychlost.

„Pokud je okružní křižovatka plochá, může v noci splynout a řidič pojede rovně. Je ale pravda, že zeď není z hlediska nárazu bezpečná, povlovný val je určitě lepší řešení. Silnice by totiž měla být ‚odpouštějící‘ a korigovat chybu řidiče,“ zdůraznil vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.